Annons

Bildskärm för bildbehandling

Re: Erfarenhet av NEC 2090 Photo edition ?

Jonaldi skrev:

Scandinavian Photo säljer NEC 2090 PE för 7.995 kr med en kallibrator till. De tycker att den är bra och det gör även NEC själva men kallibratorn går bara att använda till denna skärm sägs det.

Kan någon ge sin uppfattning av denna skärm?
Vet någon om det går att använda kallibratorn till andra skärmar om man finner rätt programvara?
www.jonaldi.com

Jag köpte paketet i höstas på fotomässan för 7000 kroch jag är nöjd. Den visar inte lika stora färgrymder som de senaste modellerna, men ett klart lyft mot en vanlig kontorsskärm.Jag har inget att jämföra med så jag vet inte ifall det är märkbar skillnad på 75% eller 117% Adobe RGB.

Licensen för kalibreringsverktyget, en Eye-one Display2 skall enbart fungera för en skärm, så vill man köra med flera skärmar måste licensen uppgraderas.
Bruksanvisningen är kanske inget att skryta med, men en länk här på fotosidan avslöjar hur man aktiverar HW kalibrering som används för de lite bättre Spectraview skärmarna. Spectraview SW måste laddas ner för att HW kalibrering skall fungera.

De digitala bilderna får ett riktigt lyft med en bra skärm. Att sitta med en dyr kamera och redigera bilder på en kontorsskärm är verkligen kasst.
 
2090 HW kalibrering?

Menar du att NEC 2090 PE har mjukvarukalibrering men går att låsa upp så man får hårdvarukalibrering?

Vilka skärmar reffererar du till då du talar om modernare? Fins det fler bra i denna prisklass?
 
Ej testad ännu, men...

moki skrev:
Hej!

Efter att ha plöjt igenom (nästan) hela tråden och insett vad jag behöver så blev jag också sugen på denna. Om nån har erfarenhet av den så vore det trevligt att höra lite.
Jag jobbar som illustratör och vill ha en bättre skärm än den gamla LG jag har, men jag kan inte lägga mer än ca 5000 kr.

Jag har iaf hittat en recension som ger den bra betyg:
http://prad.de/en/monitore/review/2008/review-eizo-s2231w-part8.html

...har precis beställt en ny dator med just Eizos nya 22 tummare (2231). Blev extra glad då jag upptäckte att den fick bra omdömen i senaste Kamera & Bild!

Läste först testet på just PRAD där den testades tämligen nyligen och fick överlag bra resultat.

Datorn plockas ihop av en lokal datorfirma och jag får hela paketet nån gång i början av veckan som kommer. Ska bli jäkligt intressant att gå från en 19" CRT av halvsunkigt fabrikat till en (förhoppningsvis) bra TFT-skärm av VA-typ.

Sen att jag går från en gammal 700mhz P3 dator med 512mb minne till en med den senaste tekniken gör inte saken sämre :) Lär ta ett tag innan man greppat allt och vant sig med Eizo-skärmen.
 
Vad har Samsung och Hp att hämta när vi pratar om bättre skärmar?

Lacie har också kommit ut med intressanta skärmar, någon som har erfarenhet av dem?
 
Hinken74 skrev:
Vad har Samsung och Hp att hämta när vi pratar om bättre skärmar?
Samsung har ju sina XL-modeller med LED-belysning och medföljande huv och kalibrator. Den första (20") modellen fick lite blandat resultat i Kamera&Bild, med väldigt bra på vissa områden och sämre på andra.

HP har väl inget direkt för bildbehandling...

Lacie har också kommit ut med intressanta skärmar, någon som har erfarenhet av dem?
Lacie brukar ju använda Necs paneler så jag var först lite tveksam till deras nya 24" skärm eftersom Necs 24" S-PVA skärm är en kontorsmodell, men panelen i Lacies 324 verkar istället vara samma som i en av Eizos dyrare grafikskärmar trots att Lacien är mycket billigare... så Lacien känns väldigt intressant för mig numera.
 
Verkar vara i rätt prisklass också :)

Är det en s-pva eller ips-panel i den?

Vilken panel är att föredra för bildredigering och filmtittande?
 
Color Gamut (Typical) : 110% TrueColor Technology

Vad är detta för skitsnack? Ibland bllir man bara så trött på marknadsförningstramset. Detta betyder exakt ingenting. Noll, nada, ordbjas. Nja I och för sig gör det ju det. Det betyder att den kan visa en färgrymd som är 10% större än en "normal" skärm. Någon som känner sig klokare?

Dell har i alla tider hållit på med vilseledande och aggressiv marknadsföring. Aldrig att de får någora pengar av mig.
 
håller med ! Har alltid varit skeptisk till deras försäljningsknep. Färdiga datapaket som redan känns omoderna och oflexibla att bygga på i efterhand. Dessutom dyra.
Väntar på en fullständig analys av skärmen och en relevant jämförelse med andra märken, Eizo, Nec.
Läser runt lite på forum och tydligen skickar dell ut föregående modeller i brist på den nya och säger att den ska vara bättre än den ny etc.
Riktiga fulknep.
Frågan är vilken man ska satsa på?
Är lite pigg på eizos nya 24 tummare i 12 000 kr:s klassen, eller ev. Lacies ?
Känns som mkt stålar, undrar ibland om jag inte klarar mig på en skärm för runt 6000:- med lite kompromisser.
 
Frågan är hur mycket som igentligen skiljer märkerna åt. Panelerna verkar ju mångt och mycket komma från samma tillverkare, Samsung.

Visst finns det mycket annat som spelar roll men panelen är ju rätt avgörande....
 
Angående vilken panel som verkar vara bäst. Vad jag tycker mig ha sett på sistone, har IPS alltid varit bäst för bildbehandling. Däremot har PVA panelerna, som tidigare varit lite av en kompromiss, nu ryckt fram rejält i utvecklingen. Speciellt multimediaskärmar som även skall fungera för fil, spel och videoredigering, tycker jag man allt oftare ser PVA p g a bättre svarstider. Utan att de för den delen har sämre specar för bildbehandling. Sedan är ju inte bara panelen avgörande. Tycker att tillverkarna ger ganska bra info om vilken skärm som är lämpad till vad. För din del Daniel, tror jag dock ändå att en PVA skärm är rätt.
 
Igår köpte jag en Viewsonic VA2216w och imorse packade jag ihop den och lämnade tillbaka den.
Kanske var just mitt exemplar felaktigt, men hur som helst så var det rena skiten, om uttrycket tillåts. Suddig på vänstra sidan, omöjlig att ställa in så att grått var ens i närheten av neutral (Jag klarade i alla fall inte av det) samt att när jag testade bilderna "vit-" resp "svartpunkt" så kunde jag i bästa fall se nedersta raderna av fyrkanter på bilderna. Min gamla 17" Philips är betydligt bättre... Galla, galla.

Så det gick inte att komma undan billigt, som vanligt... :-(
En Eizo Flexscan S2231WSEK fick det bli istället, den lär vara bättre.
 
Hej
Nu kastar jag mig in i denna diskussion ;)
Jag har precis installerat min nya EIZO S2231W

Har funderat läääänge på att skaffa en till skärm, och efter att ha läst denna tråd ett tag så fick det bli denna "budgetlösning".
Men det fungerar (så här långt) alldeles utmärkt!

Jag kör Linux (Ubuntu) så jag kanske inte kan köra programmet som följde med. Men jag skall testa även i windows, eftersom jag har en dualboot.

Nu kan jag inte skylla på något längre för att inte ta tag i alla bilder som "jag fixar sedan...."

/Thomas
 
9.950:- inkl frakt o moms!

wsaar skrev:
Scandinavian Photo har kampanjpris på Necs 26" Spectraview skärm just nu:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6560158

På Nikon Solutions Expo i Köpenhamn i förra veckan sålde NEC sin Spektra View 2690 till mässpriset 9.950:- (SEK inkl frakt o moms)!
De kommer att levereras från Scandinavian Photo om jag förstod saken rätt.

Om det blir samma erbjudande på Expon i Oslo (25/2) eller Stockholm (11/3) återstår att se.
 
Re: 9.950:- inkl frakt o moms!

cowboy skrev:
På Nikon Solutions Expo i Köpenhamn i förra veckan sålde NEC sin Spektra View 2690 till mässpriset 9.950:- (SEK inkl frakt o moms)!
Tack! Kanske bör besöka den expon trots allt. Ett sånt pris skulle ju avgöra valet för mig.
 
ANNONS