Annons

Bildskärm för bildbehandling

StefanN skrev:
Du vet inte om det finns generella pivotfötter? Skulle vilja ha till min Sony S205 :)

Hej!

Nu är det lyckligt nog så att nästan alla skärmar har så kallade vesa-fästen, dvs fyra skruvhål baktill. Antingen med 100 mm avstånd (vesa 100) eller 75 mm avstånd (vesa 75). Det gör att det är enkelt att montera skärmar på stativ eller fötter från tredjepartsleverantörer.

Separata fötter (underbart uttryck!) hittar du hos de flesta leverantörer av datorprodukter. Hos Dustin hittar jag just händesevis en skärmfot från Eizo ...
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103146
Den där modellen skall vara tänkt för 20-/21-tumsskärmar (ds klara den vikten) och de har vanliga Vesa 100-fästen.

Men det finns säkert billigare fötter att få tag i på annat håll. Se till att de klarar vikten för den skärm du har bara.

Nu till min standardfråga till tillverkarna: Varför tillåter i stort sett alla pivotfötter som säljs bara rotation medurs? Så som jag håller kameran när jag fotar på stående bilder skulle jag vilja vrida skärmen moturs ... :)
 
Silver eller svart kant rum skärmen?

Får börja med att tacka alla, framförallt Martin, för en otroligt bra tråd!

Tyvärr har det kostat en del tid att läsa igenom allt (två dagar) och troligtvis kommer det att gå en del pengar också eftersom jag nu fått för mig att jag måste byta skärm. Efterfrågar fortfarande fler synpunkter på Sonyn hos komplett (s205), då den verkar vara väldigt prisvärd? (Är en glad amatör som fotar mycket och ska börja efterbehandla och framkalla mer.)

Något som jag funderar över är om man ska ha en svart ram runt skärmen (som t.ex. den rekommenderade Eizon) eller en i silver (som Sonyn). Eller spelar det helt enkelt ingen roll? Enligt tidigare inlägg spelar väggen bakom en hel del roll, och bör helst vara neutralt grå. Gäller då inte detta även för skärmen? Är silver någorlunda nära neutralt grå i detta fall?
 
Re: Silver eller svart kant rum skärmen?

erikn skrev:
Får börja med att tacka alla, framförallt Martin, för en otroligt bra tråd!

Tyvärr har det kostat en del tid att läsa igenom allt (två dagar) och troligtvis kommer det att gå en del pengar också eftersom jag nu fått för mig att jag måste byta skärm. Efterfrågar fortfarande fler synpunkter på Sonyn hos komplett (s205), då den verkar vara väldigt prisvärd? (Är en glad amatör som fotar mycket och ska börja efterbehandla och framkalla mer.)

Något som jag funderar över är om man ska ha en svart ram runt skärmen (som t.ex. den rekommenderade Eizon) eller en i silver (som Sonyn). Eller spelar det helt enkelt ingen roll? Enligt tidigare inlägg spelar väggen bakom en hel del roll, och bör helst vara neutralt grå. Gäller då inte detta även för skärmen? Är silver någorlunda nära neutralt grå i detta fall?

Hej!

Det börjar onekligen kännas som den här tråden växt lite utom all kontroll ... :)

Om du är en fotoamatör som vill ha en gedigen bra skärm men inte vill lägga en förmögenhet på detta, ja då är Sonyn som reas ut på Komplett ett mycket bra köp. Lika bra skärm kostar normalt 2-3000 kronor mer.

Det här mer färg på ramen betyder faktiskt en del. Länge var det så att en skärm inte kunde få TCO-03-certifiering om den hade svart ram -- eftersom svart ur strikt ergonomisk synpunkt inte är bra vid normalt kontorsarbete. Kontrasten mellan den i huvudsak ljusa (vita) skärmytan och den svarta ramen är ansträngande för ögonen. Bäst ur ergonomisk synpunkt är faktiskt den där klassiska gråbeige nyansen som alla datorer hade förr.

Men vid bildarbete föredrar de flesta svart ram (och gärna en svart huv dessutom för att få bort blänk och annat störande). Nu gissar jag lite, men som jag förstått det är en svart ram det minst störande för färgseendet (svart är ju trots allt ingen färg alls). Vår hjärna har en begränsad förmåga att hantera färginformation och blir lätt lurad av kraftiga färger. Att till exempel sätta gula och rosa post-it-lappar på ramen är fullkomligt förödande för färgseendet.
 
Re: Re: Silver eller svart kant rum skärmen?

Grevture skrev:
Hej!

Det börjar onekligen kännas som den här tråden växt lite utom all kontroll ... :)

Om du är en fotoamatör som vill ha en gedigen bra skärm men inte vill lägga en förmögenhet på detta, ja då är Sonyn som reas ut på Komplett ett mycket bra köp. Lika bra skärm kostar normalt 2-3000 kronor mer.

Det här mer färg på ramen betyder faktiskt en del. Länge var det så att en skärm inte kunde få TCO-03-certifiering om den hade svart ram -- eftersom svart ur strikt ergonomisk synpunkt inte är bra vid normalt kontorsarbete. Kontrasten mellan den i huvudsak ljusa (vita) skärmytan och den svarta ramen är ansträngande för ögonen. Bäst ur ergonomisk synpunkt är faktiskt den där klassiska gråbeige nyansen som alla datorer hade förr.

Men vid bildarbete föredrar de flesta svart ram (och gärna en svart huv dessutom för att få bort blänk och annat störande). Nu gissar jag lite, men som jag förstått det är en svart ram det minst störande för färgseendet (svart är ju trots allt ingen färg alls). Vår hjärna har en begränsad förmåga att hantera färginformation och blir lätt lurad av kraftiga färger. Att till exempel sätta gula och rosa post-it-lappar på ramen är fullkomligt förödande för färgseendet.

Tack för svaret!

Ja, det känns spontant som att en svart ram vore att föredra. Men samtidigt känns det som att just en svart ram lyfter fram färgerna i ett kort, och kan det inte då vara lite vilseledande att alltid ha en sådan ram som sedan inte finns med på det man framkallat? Jag monterar t.ex. ibland kort i svart passepartout eller lägger på en svart ram direkt i datornför att lyfta fram färgerna i bilden. Blir man inte besviken om man sitter med det perfekta kortet på bildskärmen med svart ram och sedan får det framkallat utan ram (eller tryckt i tidningen med vitt papper som omringar kortet?)

Hade förresten nästan bestämt mig för Sonyn nu, men då har priset höjts igen på komplett (tillbaka till 4.295:). Typiskt. Får väl invänta och se om erbjudandet kommer tillbaka, annars tror jag att jag siktar på en NEC 2070NX (då med svart ram).
 
Har dragit igång min SONY SDM-S205F och kalibrerat den. Jag är mycket nöjd med bildkvaliteten, mina referensramar är dock något begränsade.

Jag har även kalibrerat den med X-rite Eye-One Display 2 och som jag förstår det har skärmen stöd för hårdvarukalibrering, dvs kalibratorn och mjukvaran tar hand om kalibringen av skärmen, ala riktiga grafikskärmar. Såg i någon medföljade pdf att skärmen stod listad bland andra skärmar med detta stöd, Eizo, Lacie mfl. Smutt!

Ingen skärm för rörliga bilder dock, det funkar men har sett bättre.

Ni som kan mer om kalibrering, är det något värde jag kan kika på/ta fram som indikerar skärmens tekniska kvalitet? Det kanske vore intressant om det är någon annan presumtiv köpare som är intresserad.
 
Efter mycket om o men så (med min späda plånbok) köpte jag en SAMSUNG SYNCMASTER 215TW. Tycker som novis att det verkar vara en fin skärm! Men... bland proffs...

Får jag höra erfarenhetens dom falla över mitt val?

God Jul/K
 
Jag är på jakt efter en billig skärm för i huvudsak bildredigering. hittade denna på pixmanias mellandagsrea. det är en LG 2010B 20" 1200*1600 med ips teknik, vad jag kan förstå, och priset 2299:-. Tycker det verkar vara ett alternativ för min magra plånbok... eller är det nått jag missat..

mvh Christer
 
En sista fråga hoppas du orkar

Martin !!!


Oponera!

Läge 1 du vill få maximalt med skärm för 5000:- vad köper du?

Läge 2 du vill få maximalt med skärm för 10 000:- vad köper du

Läge 3 du vill få maximalt med skärm för 15 000:- vad köper du


Läge 4 du vill få maximalt med skärm för 20 0000:- - 25 000:- vad köper du?

hoppas att du orkar ta dig tid att svara på detta då du verkar ha bra koll!!!

Stort tack på Förhand!!!!

Tomas
 
Re: En sista fråga hoppas du orkar

myomy.se skrev:


Läge 3 du vill få maximalt med skärm för 15 000:- vad köper du


Läge 4 du vill få maximalt med skärm för 20 0000:- - 25 000:- vad köper du?

Nu är inte jag Martin och jag har inte koll på de billigare skärmarna, men när du börjar röra dig på nivå 3 och 4, då har jag använt eller testat de flesta av skärmarna i de prislägena. Så där skulle jag välja i gruppen under 15000 kr Eizo ColorEdge CG19K och under 25000 kr skulle jag väga mellan Eizo ColorEdge CG211K och Quato IntelliProof 213.

Stefan
 
Re: Re: En sista fråga hoppas du orkar

Stefan det är helt okej med ett svar från dig:) du har ju otrolig koll på detta område med profiler och skärmar och kalibrering.


Ja det är det svar jag har fått när jag frågat vänner som har kol, men frågan är det "värt" de 10 000:- som det skiljer i pris?
hellan 15 000- 25 0000:- är det så stor skilnad?

Frågan är kommer jag bli tvungen att köpa nya kaliberingsprylar ochså har i dag color hunt??




stefohl skrev:
Nu är inte jag Martin och jag har inte koll på de billigare skärmarna, men när du börjar röra dig på nivå 3 och 4, då har jag använt eller testat de flesta av skärmarna i de prislägena. Så där skulle jag välja i gruppen under 15000 kr Eizo ColorEdge CG19K och under 25000 kr skulle jag väga mellan Eizo ColorEdge CG211K och Quato IntelliProof 213.

Stefan
 
Re: Re: Re: En sista fråga hoppas du orkar

myomy.se skrev:
Frågan är kommer jag bli tvungen att köpa nya kaliberingsprylar ochså har i dag color hunt??
Fujis Colorhunter är väl bara ett annat namn på EyeOne Display, som fungerar väldigt bra med denna skärm.

Stefan
 
Passar på och frågar om ViewSonic VX2025wm är något att hänga i granen? Den har iaf P-MVA panel om jag har fattat det rätt. :)
 
Har läst genom hela tråden efter att halkat in från en länkning från ett annat forum "99mac.se".

Jag har precis köpt en Apple cinema display 20"
som jag inte är nöjd med. Mitt ex hade 2 döda pixlar samt så var backlighten väldigt ojämn.

Det som mest störde mig var den glittriga "damstrumpan" som gjorde att jag fick ont i huvudet efter ett tag framför skärmen. Jag förstår inte varför man väljer att ha en sådan markant antireflexcoating på skärmarna?! Det syns väldigt tydligt och upplevs som om det vore ett damm lager ca 3 mm framför skärmen. Det känns som om man behöver glasögon efter ett tag då det känns suddigt och konstigt.

Jag har tidigare suttit med samma skärm (ett år sedan), men då var det inte samma antireflexcoating som nu, varför byter man ner sig?

Denna skärmen åker tillbaka men då är frågan vilken skärm man ska välja?!


Jag är ute efter en 20-24" skärm med ISP-panel som är widescreen i prisklassen 8000-12 000:- UTAN glittrig damstrumpa :)

Jag kommer använda den till grafisk design/redigering av foto.

Vad rekommenderar ni?
Gärna ett förslag på en 20" samt en 24"

Tack på förhand!
 
keckax skrev:
Efter mycket om o men så (med min späda plånbok) köpte jag en SAMSUNG SYNCMASTER 215TW. Tycker som novis att det verkar vara en fin skärm! Men... bland proffs...

Får jag höra erfarenhetens dom falla över mitt val?

God Jul/K

Hej!

Det är en mycket fin skärm, använder samma 21-tums pva-panel som också sitter i fina skärmar som Eizos S2110W och CE210. Mycket påkostad med mängder av signalingångar (allt utom hdmi tror jag) och bra inställningsmöjligheter.

Du blir säkert nöjd! :)
 
cihlin skrev:
Jag är på jakt efter en billig skärm för i huvudsak bildredigering. hittade denna på pixmanias mellandagsrea. det är en LG 2010B 20" 1200*1600 med ips teknik, vad jag kan förstå, och priset 2299:-. Tycker det verkar vara ett alternativ för min magra plånbok... eller är det nått jag missat..

mvh Christer

Hej!

Oj, det där är en ganska gammal skärm vid det här laget :) Jag kikade på en sådan i mitten på 2004 och på den tiden var det en bra skärm. Idag är den väl som sagt lite gammal, men till det priset så får du ändå väldigt mycket skärm för pengarna.
 
Re: En sista fråga hoppas du orkar

myomy.se skrev:
Martin !!!

Oponera!

Läge 1 du vill få maximalt med skärm för 5000:- vad köper du?

Läge 2 du vill få maximalt med skärm för 10 000:- vad köper du

Läge 3 du vill få maximalt med skärm för 15 000:- vad köper du

Läge 4 du vill få maximalt med skärm för 20 0000:- - 25 000:- vad köper du?

hoppas att du orkar ta dig tid att svara på detta då du verkar ha bra koll!!!

Stort tack på Förhand!!!!

Tomas

Hej!

Det är en lite knölig fråga att svara på :)

När någon frågar "hur är skärmen Xyz som jag hittat för xxx kronor" och jag råkar har kikat på en sådan så är det ganska enkelt att berätta vad jag tyckte om den.

Men när det gäller generella råd om skärmar för olika priser så är problemet att det finns väldigt många bra skärmar i flera av intervallen du tog upp. Dessutom tenderar skärmar ofta att fungera som lockvaror. De säljs ofta till kampanjpris vilket innebär att en skärm man annars inte tänker på att tipsa om plötsligt och under några veckor kan bli högintressant.

Det är lite enklare i de dyrare segmenten, där finns färre tillverkare, färre modeller, priserna är stabilare och modellerna har längre livslängd.

Om jag räknar upp fyra skärmar (en i varje prisklass) som jag idag tycker verkar riktigt bra köp så är risken stor att den listan kan vara ganska inaktuell redan nästa vecka :)

I klassen upp till 5000 kan jag omöjligt peka ut några speciella skärmar. Däremot skulle jag rent allmänt kika efter moderna mva- eller pva-skärmar. Du känner igen dem på de mycket höga kontrastvärdena (800:1 och uppåt) kombinerat med stora och symmetriska betraktningsvinklar (176/176 eller 178/178). Jag skulle också kika efter ips-skärmar till kampanjpris. Du känner ofta igen ips-skärmar på att de ofta har runt 300:1 eller 400:1 i kontrast och 176/176 eller 178/178 i betraktningsvinklar. Är du osäker, kika på Flatpanels.dk (http://www.flatpanels.dk/skaerme.php). Den sajten kan ge en ibland aningen förenklad bild av vilka paneler som används, men jag har hittills aldrig sett den ha tvärfel vad gäller typ av panel (tn, mva/pva eller ips). Några bra erbjudanden de senaste veckorna har ju varit Sony SDM-S205F som reas ut för allt mellan 3000 och 4500 (Sony drar sig ur det här med skrivbordsskärmar) och även Eizo FlexScan L778 som reas ut av Eizo själva (den har ersatts av en nyare modell). Men det finns många fler bra köp -- det här var bara två exempel!

I klassen upp till 10000 är det lite enklare, det finns färre modeller. Men jag säger fortfarande bara generellt: hitta stora mva-/pva-skärmar eller ips-skärmar. Personligen gillar jag bredbildsformatet, i första hand 1920x1200, men även normalformatet 1600x1200 är trevligt vid bildarbete. Men här skulle jag också börja kika efter att skärmarna har riktigt bra inställningsmöjligheter. Inte bara att du kan ställa in "varm", "kall", sRGB och "Egen". Kika efter skärmar där du kan ställa färgtemperaturen direkt (mätt i Kelvin, 5000, 5500, 6000 osv), att du kan justera gamma-värdet (om du vill köra 1,8 eller 2,2 -- eller något annat). Håll utkik efter skärmar där de skyltar med avancerad färg- och gammahantering. Några bra exempel är Nec 2090UXi och Eizo L997.

I klassen upp till 15000 håller jag dels med Stefan Ohlsson, men lägger även till Nec 2190UXi som saknar hårdvarukalibrering men är en härlig och mycket jämn skärm. Ett annat exempel som däremot har hårdvarukalibrering är Eizo Coloredge CE210W. Men överlag gäller samma råd som i klassen upp till tiotusen, fast här skall du kunna ställa ännu hårdare krav på inställningsmöjligheter (gärna hårdvarukalibrering!) och avancerad färgstyrning i skärmens elektronik.

I klassen upp till 20-25000 är det ur min synvinkel ganska enkelt att ge råd:
a) Köp en skärm med hårdvarurkalibrering. Det säljs inga direkt dåliga skärmar som har hårdvarukalibrering, skillnaderna är mer en fråga om nyanser av hur bra de är.
b) Fråga Stefan Ohlsson :)

Allmäna råd oavsett prisklass:
a) Undvik skärmar med tn-panel. Du känner enklast igen dem på betraktningsvinklarna, ofta osymmetriska (160/150) och generellt lägre än hos mva-/pva- och ips-paneler (som oftast har 176/176 eller 178/178)
b) Undvik skärmar som använder dynamisk kontrast. Det är jättebra för spel och filmvisning, men förödande för all form av färginställningar. Nu finsn det skärmar (som Samsungs 931C) där du slå av/på den dynamiska kontrasten, men eftersom skärmar med dynamisk kontrast ändå tenderar att ha tn-panel så faller de bort i alla fall.
c) Vad du gör, låna, köp eller hyr ett kalibreringsinstrument och se till att kalibrera och profilera din skärm. En dyr påkostad skärm utan kalibrering blir lite poänglöst. En billig skärm som profilerats kan ge överraskande bra resultat.
 
Grevture skrev:
Hej!

Det är en mycket fin skärm, använder samma 21-tums pva-panel som också sitter i fina skärmar som Eizos S2110W och CE210. Mycket påkostad med mängder av signalingångar (allt utom hdmi tror jag) och bra inställningsmöjligheter.

Du blir säkert nöjd! :)

Tack Martin för ditt svar!

/K
 
Stort tack !!

Alltid kul när ni proffs inom repektive område tar er tid att dela med er av eran kunskap.

Det finns några här på FS som är extra generösa med att dela med sig av deras kunskap, ni vet vilka ni är,

Hatten av för er. !!!!!!!!!!


Gott slut alla fotoälskande vänner!!!

Tomas
 
Vill bara inflika att dagens IPS-paneler (mer korrekt, S-IPS och AS-IPS) ofta har kontrastvärden på mellan 500:1-1000:1...och ibland ännu högre.

Några bra tips på nya prisvärda skärmar:

20" (4:3) LG L2000C och Philips 200P7ES

20" (wide) Nec 20WGX2 (denna har en mycket fin AS-IPS panel med extremt bra färgegenskaper).

24" (wide) LG L245WP (ny 24"(A)S-IPS-panel, med mycket bra pris)

Kan även passa på att tipsa om att Inwarehouse rear ut HP L2105 för cirka 2800:-. Helt okej skärm för de pengarna.
 
ANNONS