Annons

Bildskärm för bildbehandling

fog skrev:


Mitt tips om du är sugen på en 20" wide: Köp Dell 2007WFP!

/jonny

ÄR det så nu att man VET säkert att man får en IPS-panel när man beställer Dellskärmen? Fick för mig att det var lite av lotto förrut, men jag kan ha fel förståss. med mecenatrabbet ligger den under 4000kr tror jag. Men för tillfället är jag personligen sugen på en imac och då har manju inte så mycket at välja på men en extra skärm är ju alltid bra att ha så man kan köra dubbla skärmar ;-)
 
johan.morck skrev:
ÄR det så nu att man VET säkert att man får en IPS-panel när man beställer Dellskärmen? Fick för mig att det var lite av lotto förrut, men jag kan ha fel förståss. med mecenatrabbet ligger den under 4000kr tror jag. Men för tillfället är jag personligen sugen på en imac och då har manju inte så mycket at välja på men en extra skärm är ju alltid bra att ha så man kan köra dubbla skärmar ;-)
Vad jag vet så är det säkert med Widescreen-skärmen (2007WFP), men med 4:3-skärmen (2007FP) så är det lotteri som gäller.
 
StefanN skrev:
Mikael, jag har nu beställt en Eye-One tack vare dina, och Stefan Ohlssons, rekommendationer. Den är på ingående och det ska bli spännande att se hur Sonyn beter sig efter kalibrering, återkommer.

För de oroliga kan jag även nämna att den automatiska anpassningen till bakgrundsbelysning som Mattias beskriver ovan självklart går att stänga av.


Hur gick det med kalibreringen av Sony skärmen ?
Har själv köpt en och funderar på en eye one display 2.

Mvh Ulf Antonsson
 
Hej!
Jag har haft stor nytta av den här bildskärmstråden och slutligen köpt en Nec 2070 nx. Stort tack!
Väntade mig nog ett mirakel eller så... äntligen en platt fin skärm men..jag tycker inte att det är skarpt , sitter och kisar , tycker att allt, speciellt text och ikoner i menyerna är svåra att titta på , det ser antingen suddigt ut eller så blir det "krispigt" när jag ökar skärpan.
Jag har prövat olika inställningar och använt os X skärminställnings kalibrering som rekomenderar max brightness. Tycker att allt blir super bright och jättekontrast. När jag sedan försöker skriva ut (epson 1290) är det som skilda världar.
Har någon bra tips på grund inställningar på denna skärm? Har dessutom köpt ny kamera (eos 5) oxå så alla inställningsalternativ känns oändliga...
Jag kommer att få tillgång till kallibrerings program men inte just nu.
Det är ju en analog ingång och inte dvi mellan skärmen o macen, kan det ha betydelse?
Kanske måste ögonen vänja sig vid skärmen, men jag har aldrig tänkt på att jag tyckt det har varit så jobbigt att titta på andra skärmar förut. Tycker dessutom att jag alltid haft bra syn men det kan ju vara åldersförändringar..(blä)
Jag har fått lov att lämna tillbaka skärmen och beställa hem en annan och jag har övervägt att beställa en vanlig apple skärm eftersom jag har suttit vid sådana förut på arbetsplatsen och upplever den som lättare att titta på.
Dessutom hittade jag en ny knapp(!)när jag installerade min gamla sunkskärm igen och fick ovanligt bra överensstämmande bild på skärm och utskrift. Känns ju mindre kul när man äntligen köpt ny skärm.
Hjälp, vad svårt det här är!
Mvh
cecilia
 
cen skrev:
Hej!
Jag har haft stor nytta av den här bildskärmstråden och slutligen köpt en Nec 2070 nx.

Vilken upplösning kör du? Du ska köra 1600x1200. Man kan inte köra andra upplösningar (förutom 800x600) med bra resultat på en TFT-skärm, blir bara grötigt.

Vilken anslutning till datorn har du? Beroende på skärm så kan vara mer eller mindre viktigt att köra DVI, som alltid är att föredra.

Färgkalibrering får vi hoppas att någon expert hoppar in och svarar på...
 
ljus läckage på min nya NEc 2090UXI :(

Hej Martin!

Jag kontaktar dig direkt då jag har insett att du har stenkoll när det gäller skärmar...dessutom börjar jag bli något desperat!

Har skrivit en förfrågan under DATORER i forumen men ej fått något svar. Alltså, jag har precis kopplat in skärmen, som för övrigt verkar hur trevlig som helst, men den verkar inte vara helt jämn. När jag tittar på en helt svart bild så kan jag se hur det släpps igenom ljus uppe i den vänstra delen av skärmen, detta syns också något längre in mot skärmens mitt. Det är inte helt svart alltså, som det är på den högra sidan av skärmen. Det blir ju svårt att avgöra om man har rätt svärta i bilden om den visar sig något ljusare på vänster halvan.

Jag läste recensionen i Mikrodatorn angående denna skärm och även dina kommentarer på denna tråd. Den får ju väldigt bra betyg och dessutom är den ju hyfsat dyr och då borde det väl inte upstå sånt här läckage??? Går det att göra något åt detta eller måste jag helt enkelt lämna tillbaks den för en ny?


Jag tänkte köra mitt nya kalibrerings verktyg/program ändå (gretag macbeth basiccolor), då jag har bråttom att få ut några utskrifter till ett galleri. MEN använder jag den nu så kan jag väl inte köra detta program på den nya skärmen? Jag tror det bara ingår en kod som kan användas på endast en skärm....Kalibrerings verktyget kostar ju tre tusen spänn så jag vill ju inte göra bort mig!

Är detta läckage vanligt på skärmar av denna prisklass och ska jag strunta i det o köra vidare, vad skulle du göra?

Som du hör är detta min första riktiga skärm och jag är väldigt ny med allt detta. Jag är ledsen som plågar dig med dessa nybörjar frågor men som sagt...jag börjar bli något desperat angående vad jag borde göra!

Tusen tack på förhand!

MVH
Neil
 
Tack - köpt SONY SDM-S205F

Tack för en jättebra tråd. Framför allt vill jag tacka Martin!

Tack vare infon här har jag lyckats få koll på vad som är viktigt att tänka på vid köp av skärm, som ska användas till bildbehandling. Jag har köpt en Sony SDM-S205F för 3.195 kr på komplett.se. Hittills är jag mycket nöjd.

/Marg
 
Re: ljus läckage på min nya NEc 2090UXI :(

neil skrev:
När jag tittar på en helt svart bild så kan jag se hur det släpps igenom ljus uppe i den vänstra delen av skärmen, detta syns också något längre in mot skärmens mitt.Går det att göra något åt detta eller måste jag helt enkelt lämna tillbaks den för en ny?
Är detta läckage vanligt på skärmar av denna prisklass och ska jag strunta i det o köra vidare, vad skulle du göra?

Att titta på en helt svart yta är väldigt krävande för en skärm. Att du har en lite ljusare kant är inte ovanligt, inte ens på dyrare skärmar. Men om det sträcker sig en bit in på skärmen, då är det inget vidare. Det går inte att göra någonting åt ett sådant fel.

Stefan
 
Hej allihopa! Vad tror ni om LCD2690WUXi? Det är en ny 26" skärm från NEC med S-IPS panel. Ska vara lämpad för professionel bildhantering. Den finns under professional Displays på NECs hemsida:
http://www.nec-display-solutions.se/coremedia/generator/index,realm=Products__Home,spec=x__se__sv

Jag tycker själv att 26" känns lite stort men tyvärr ska 24" versionen inte säljas i Europa...

Priset på Dustin är satt till 16.595 kr men den verkar inte gå att köpa ännu.
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010104843&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5694
 
Re: ljus läckage på min nya NEc 2090UXI :(

neil skrev:
... men den verkar inte vara helt jämn. När jag tittar på en helt svart bild så kan jag se hur det släpps igenom ljus uppe i den vänstra delen av skärmen, detta syns också något längre in mot skärmens mitt. Det är inte helt svart alltså, som det är på den högra sidan av skärmen. Det blir ju svårt att avgöra om man har rätt svärta i bilden om den visar sig något ljusare på vänster halvan.

Precis som Stefan Ohlsson redan nämnt så finns det här fenomenet i någon grad i nästan alla skärmar. Visar man en helt svart bild och kanske till och med släcker i rummet kan man nästan alltid se små ljusläckage precis längs kanterna och ibland också ljusare "slöjor" på skärmens yta. Nu finns det skärmar (det här verkar variera en hel del med enskilda exemplar!) som har så påtagligt ljsuläckage att det faktiskt påverkar deras förmåga att visa mörka nyanser eller svart i de påverkade områdena.

Om fenomenet bara påverkar färgerna några få millimeter från kanten in på skärmen misstänker jag att de flesta tillverkare tycker det är något man får leva med. Men påverkar det mer än så kan det vara läge att kontakta tillverkaren och höra hur deras policy för sådant här ser ut.

Jag läste recensionen i Mikrodatorn angående denna skärm och även dina kommentarer på denna tråd. Den får ju väldigt bra betyg och dessutom är den ju hyfsat dyr och då borde det väl inte upstå sånt här läckage??? Går det att göra något åt detta eller måste jag helt enkelt lämna tillbaks den för en ny?

Kolla med Nec, hade du köpt en vanlig billig kontorsskärm tror jag du får leva med det. För den användning som skärmarna är avsedda för spelar kantinstråning ingen egentlig roll. Men nu har ju du köpt en skärm som bland annat marknadsförs mycket just på sin jämnhet (och de exemplar jag har sett har varit mycket jämna) så där kanske Nec själva har tuffare krav för vad som anses acceptabelt.

Är detta läckage vanligt på skärmar av denna prisklass och ska jag strunta i det o köra vidare, vad skulle du göra?

Jag har inte sett något som tyder på att det är mer eller mindre vanligt hos vissa märken, mer då just att det dyker upp bland billigare skärmar. Jag har själv ytterst sällan sett fenomenet hos lite mer påkostade skärmar. Jag skulle ringa Nec och förklara det du ser och helt enkelt fråga vad de tycker.
 
cen skrev:
Jag har haft stor nytta av den här bildskärmstråden och slutligen köpt en Nec 2070 nx. Stort tack!
Väntade mig nog ett mirakel eller så... äntligen en platt fin skärm men..jag tycker inte att det är skarpt , sitter och kisar , tycker att allt, speciellt text och ikoner i menyerna är svåra att titta på , det ser antingen suddigt ut eller så blir det "krispigt" när jag ökar skärpan.
Jag har prövat olika inställningar och använt os X skärminställnings kalibrering som rekomenderar max brightness. Tycker att allt blir super bright och jättekontrast. När jag sedan försöker skriva ut (epson 1290) är det som skilda världar.
Har någon bra tips på grund inställningar på denna skärm? Har dessutom köpt ny kamera (eos 5) oxå så alla inställningsalternativ känns oändliga...
Jag kommer att få tillgång till kallibrerings program men inte just nu.
Det är ju en analog ingång och inte dvi mellan skärmen o macen, kan det ha betydelse?
Kanske måste ögonen vänja sig vid skärmen, men jag har aldrig tänkt på att jag tyckt det har varit så jobbigt att titta på andra skärmar förut. Tycker dessutom att jag alltid haft bra syn men det kan ju vara åldersförändringar..(blä)
Jag har fått lov att lämna tillbaka skärmen och beställa hem en annan och jag har övervägt att beställa en vanlig apple skärm eftersom jag har suttit vid sådana förut på arbetsplatsen och upplever den som lättare att titta på.
Dessutom hittade jag en ny knapp(!)när jag installerade min gamla sunkskärm igen och fick ovanligt bra överensstämmande bild på skärm och utskrift. Känns ju mindre kul när man äntligen köpt ny skärm.
Hjälp, vad svårt det här är!
Mvh
cecilia

Hej!

Precis som Lennart Karlsson påpekar så är den här skärmen byggd för att köras i 1600x1200, kör du någon annan bildstorlek blir resultatet genast lite luddigt. Det gäller för alla platta skärmar, oavsett märke.

Att köra analogt kan påverka det hela negativt. Det är inte automatiskt så att bilden blir sämre med analog överföring, men sannolikheten att det blir fel är mycket större.

Vad är det för Mac du har? Alla modernare Macar brukar ha möjlighet att få ut digital signal.

Vad gäller Apples egna skärmar så bygger de faktiskt på paneler av samma typ (ips) som din Nec-skärm och de byggs så vitt jag vet dessutom av samma tillverkare (LG-Philips) :)
 
Pär Bergkvist skrev:
Hej allihopa! Vad tror ni om LCD2690WUXi? Det är en ny 26" skärm från NEC med S-IPS panel. Ska vara lämpad för professionel bildhantering. Den finns under professional Displays på NECs hemsida:
http://www.nec-display-solutions.se/coremedia/generator/index,realm=Products__Home,spec=x__se__sv

Jag tycker själv att 26" känns lite stort men tyvärr ska 24" versionen inte säljas i Europa...

Priset på Dustin är satt till 16.595 kr men den verkar inte gå att köpa ännu.
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010104843&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5694

Hej!

Den skärmen har inte kommit ut i handeln ännu, men skall tydligen göra det nu här i månadsskiftet. Jag själv väntar med spänning på att få se hur den ser ut, specifikationerna ser mycket lovande ut :)

Tanken med 26 tum är delvis faktiskt att få lite lägre upplösning (!) än hos 23- och 24-tummarna som vi har idag. Många upplever det som jobbigt att arbeta med text på skärmar med så hög upplösning som i synnerhet 23-tummarna har.

Det presenteras för övrigt flera både 26- och 27-tumsskärmar med 1920x1200 nu den närmaste tiden.
 
Tack för snabbt svar! Jag ringer NEC imorgon o kollar med dem. Tror tyvär jag fick ett dåligt ex...shit happens! ;)

Tack för info o råd!
 
Har någon av er några erfarenheter av LG L204WT-SF? Den verkar helt OK på pappret iaf.

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeld...0501&modelCodeDisplay=L204WT-SF&model=NOTHING

Är även intresserad av den här 22-tummaren från LG:

http://nordic.lge.com/sv/prodmodeld...501&modelCodeDisplay=L226WTQ-WF&model=NOTHING

Jag bör väl tillägga att jag använder skärmen till arbete i Office, Photoshop, surfning, spel samt en del filmtittande, så att jag behöver en skärm som är lite all-round.

Jag är väldigt tacksam för svar.
 
Större skärm

Det blir bara svårare och svårare att bestämma mig för någon bildskärm med varje inlägg jag läser här. Det är inte så att jag har någon beslutsångest utan snarare tvärtom att jag kan vara … vidlyftig, ibland. Men att välja en skärm i dagsläget är något alldeles för speciellt (för mig).
Jag har haft en Samsung 21´´ sedan … år 2000. Nu vill jag ”gå vidare” – ersätta den med en bra skärm med bra färgåtergivning (som NEC t.ex.), minst 1920x1200, helt med HDMI av den andra generationen (1.3) som har flera färger och PIP (he-he).
Mitt resonemang som försvårar valet är: en 24´´ - för liten – det blir svårt att läsa text osv. BenQ 24´´ skärmar har det mesta (och billigt!) men många mina bekanta tycker att en BenQ är en ”lågprismärkes skärm” och att man får det kvalité man betalar för. Större skärmar som kommer 26´´-27´´-´28´´ - de kommer, snart… - grisen i säcken. Få butiker som kommer att ha de utställda så att man kan ”fingra” på nya skärmar i verkligheten. Jag tittade t. ex . på specifikationer för kommande NEC, EISO och Samsung 26´´ och uppåt – svårt att välja mellan en massa av elektroniska korrigeringstekniker som utlovar det bästa möjliga resultat på en PVA–panel och en IPS-panel med låg kontrast. Riktigt svårt att välja här.
En 30-tummare är för dyr plus och pixeltätheten är överstiger 100 (texten blir för liten). Tittade på en Apple Cinema 30´´ i den nya InWarehouse butiken på Birger Jahrlsgatan 6, på Östermalm. Jaaaa, ändå beundransvärt.
Det skrivs så mycket om nya tekniker som OLED (SONYs skärmar), platta CRT från Canon, LED-bakgrundbelysning som är redan här osv.
Vad har ni för tankar om det?
 
Den 8:e feb är det tema Bildskärmar på Scandinavian Photo i Stockholm. Kan vara något att få tips och råd på kanske!

mvh
cf
 
hoppar sony SDM205 fortf upp o ner i pris?

Hej!

jag har efter många långa timmar på den här tråden (tack Martin för all fantastisk info) till sist (nästan) bestämt mig för att inhandla en Sony SDM205. Nu ligger den ute för 4300 på komplett.se;

Jag såg ett inlägg från Marg som var skrivet nu i slutet på januari, att du hade köpt den för 3200.

Min fråga är: vet du Marg eller någon annan om den här skärmen fortfarande hoppar upp och ner i pris? Jag tycker 4300 är ett rätt ok pris, men det kan ju vara värt att veta om man ska vänta ett par dagar till...

Så undrar jag också vilken kalibrator som passar "bäst" till den här skärmen - är helt nybörjare på detta med att kalibrera, vet inte ens om frågan är relevant ställd... Helt enkelt ett tips på en bra kalibrator till denna skärm!

mvh Lisa
 
Re: hoppar sony SDM205 fortf upp o ner i pris?

Lisa C skrev:
Hej!

jag har efter många långa timmar på den här tråden (tack Martin för all fantastisk info) till sist (nästan) bestämt mig för att inhandla en Sony SDM205. Nu ligger den ute för 4300 på komplett.se;

Jag såg ett inlägg från Marg som var skrivet nu i slutet på januari, att du hade köpt den för 3200.

Min fråga är: vet du Marg eller någon annan om den här skärmen fortfarande hoppar upp och ner i pris? Jag tycker 4300 är ett rätt ok pris, men det kan ju vara värt att veta om man ska vänta ett par dagar till...
Med tanke på att komplett fortfarande har 1000+ i lager så skulle jag tro att det kommer ske ytterligare prissänkningar. Kan tipsa om Prisjakt.nu där du dels kan se prisutvecklingen på produkter (Kolla Sonyskärmens hoppande) samt att du dels kan bevaka prisförändringar och få mejl när priset sänks. Det var så jag lyckades hoppa på den andra dippen ner till 2900:-.
 
Re: hoppar sony SDM205 fortf upp o ner i pris?

Lisa C skrev:

Så undrar jag också vilken kalibrator som passar "bäst" till den här skärmen - är helt nybörjare på detta med att kalibrera, vet inte ens om frågan är relevant ställd... Helt enkelt ett tips på en bra kalibrator till denna skärm!

mvh Lisa

Huey tycker jag är enkel, bra och prisvärd.

mvh
cf

P.S. Jag tycker du ska vänta lite på att SONY skärmen går ner i pris igen. Jag köpte den för två veckor sedan när den låg på 3195 kr. D.S.
 
Re: hoppar sony SDM205 fortf upp o ner i pris?

Lisa C skrev:

Min fråga är: vet du Marg eller någon annan om den här skärmen fortfarande hoppar upp och ner i pris? Jag tycker 4300 är ett rätt ok pris, men det kan ju vara värt att veta om man ska vänta ett par dagar till...


Hej Lisa!

Jag tycker du ska ha is i magen och vänta. Lägg ett bevakningmail på Prisjakt.nu, som förslogs ovan. Den har ju hoppat med mindre än veckointerall och dyker säkert igen.

Eller varför inte vara lite fräck och maila dem om fråga. Vem vet, de kanske svarar ärligt typ "vänta till på fredag". Jag har många bra erfarenheter av Komplett.

När du väl beställer kommer leveransen troligen att gå som på räls. Jag beställde på måndag fm och på tisdag kl 9 kom ett SMS om att den fanns att hämta. Helt suveränt.

Jag är fortfarande helnöjd med skärmen, så du har något att se fram emot.

/Marg
 
ANNONS