Annons

Bildskärm till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Varför ska de finnas så mycket så det blir så svårt att välja :p

Jag funderar på att köpa en ny skärm som är bra för bildbehandling. Jag vill ha minst 20" och widescreen. Jag vet att de finns hur dyra som helst men min prislapp ligger runt 5000.

Jag kommer som sagt mest att använda den till bilder men även till vardagliga saker som spel webben mm. Behöver dock inga supersvarstider eftersom jag inte är så "elitfixerad" vid spel. (men de viktiga är bilderna!)

Vilket märke är bra i dagsläget och hur ska man tänka när man väljer en skärm idag?
All hjälp är till hjälp :)

//Albin
 
Finns det någon som har råd om hur jag ska göra?

Hur är NEC?
Kollade på Apples Cinema-skärmar också. Hur är dom?
 
Eizo S2231WSE kan du kolla in. Bra till bildbehandling. Apples är relativt bra med tanke på priset.
 
Tack så mycket för svaren!

Karl hur skulle du jämföra Eizo-skärmen som du skrev om och apple cinema?

Tycker Eizo-skärmen värkar bra :)
Gör ju inget med 22" istället för 20". De e ju bara bra.
 
miniman skrev:
Tycker Eizo-skärmen värkar bra :)
Gör ju inget med 22" istället för 20". De e ju bara bra.

Min Eizo 2231W har jag skickat till Eizo eftersom den är alldeles för ojämn i färgen enligt min bedömning och förväntan.
Väntar på svar om just min är särskilt ojämn och om jag får den utbytt.
Kanske är inte alla 2231W på det viset men ska du köpa en så kolla då noga vilka möjligheter du har att lämna tillbaka skärmen och få pengarna tillbaka.
Jag tycker 22" är bättre eftersom pixlarna blir lite större och jag kan ha skärmen lite längre bort. Andra kanske föredrar mindre pixlar.

PS .det stavas "verkar" :)
 
haha tack för stavningen :)
Blir så när de går fort.

Skulle var intressant att veta mer om färgshiftningarna i Eizo 2231W som Peranders skriver om.
Någon som har koll på det?
Det låter ju inte så bra men du kanske hade otur.
 
Nu har jag fått en ny Eizo Flexscan2231W.
Den skulle vara betydligt bättre än min första enl. Eizo Sverige.
Tja kanske bättre avseende skillnader i färg hö-vä.. Istället tycker jag den är väldigt ojämn i ljusstyrka eller vad jag ska kalla det.
Det kanske blir så om skärmen kalibreras. Den är enligt han som ringde från Eizo kalibrerad innan den skickas till mig.
Antagligen stämmer det för det var inga kablar med i kartongen. Skärmen visar 100% vitt väldigt nedtill i mitten men sen blir det liksom "mörkare" utåt kanterna.
Värst åt vänster sida.
Vet inte om jag orkar börja argumentera igen. Jag gjorde av med den mesta kraften i första omgången.
Det är lika jobbigt att hålla sig lugn som att bråka.
 
Nu har även jag fått min skärm för ett par veckor sen. Jag kan inte påstå att jag upplever några skiftningar i färg eller ljus på min.

Nu har jag börjat fundera på om man ska skaffa en kallibrator till den.
Är det värt pengarna med ex. spyder eller liknande?
Har ingen erfarenhet av kallibrering men en sån där billig sak påverkar kanske inte en sån skärm så mycket?
 
miniman skrev:
Finns det någon som har råd om hur jag ska göra?

Hur är NEC?
Kollade på Apples Cinema-skärmar också. Hur är dom?


jag sitter på en 23" cinema display och tycker den är fantastiskt skön och jobba med.

sen att den ser fantastisk ut är en trevlig bonus, helt klart värt pengarna i mina ögon.
 
ANNONS