** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)
Re: CRT/TFT

christian veltman skrev:
Har två äldre CRT Dell Trinitron 19" (stora klunsar) och en snygg Samsung Syncmaster 193T.

De gamla klunsarna är överlägsna i bildkvalitet.

C

Jag ska ersätta mina två sony triniton (en håller på att lägga av efter 6 år), jag störtgillar möjligheterna med två skärmar, speciellt som jag programmerar också, men jag har inte hittat någon TFT som jag gillar.

Så det verkar som CRT är det bästa, två 19" eller en monster 21" ? Och vad? Trinitron, finns/behövs det numera?
 
På skolan är det ett par Dell skärmar med trinitronrör och man dom är så skarpa och naturliga att man inte vet var man ska ta vägen. Helt underbara! Inte alls som en vanlig, för min del lutar det nog åt en 19-21" CRT med trinitronrör och en 19" TFT hyfsad kvalité. Håller med en o-laser, två skärman är underbart! :D
 
Vill ha en 19" tft, och har ju begränsat med pengar som de flesta andra. HAr helt enkelt inte plats för en crt längre...(och så motsäger sig regeringen en kubikmeter monitor...)

Är det någon som vet något om följande skärmar?
Funkar de för bildbehandling?

TFT BenQ 19'' FP937 (4000:)
Viewsonic VX912 (5000:)
Acer AL1913S (4000:)



Vill ha en med hyfsatt snabb responstid så att jag kan spela om jag får för mig det med.
 
johanca skrev:
Vill ha en 19" tft, och har ju begränsat med pengar som de flesta andra. HAr helt enkelt inte plats för en crt längre...(och så motsäger sig regeringen en kubikmeter monitor...)

Är det någon som vet något om följande skärmar?
Funkar de för bildbehandling?

TFT BenQ 19'' FP937 (4000:)
Viewsonic VX912 (5000:)
Acer AL1913S (4000:)



Vill ha en med hyfsatt snabb responstid så att jag kan spela om jag får för mig det med.

Ska du spela (3D-spel) blir det suddigt redan med 16ms responstid, du behöver lägre, kolla specarna eller hellre tester. Det är tyvärr ofta skillnad på tänd och släcktider och med spel behöver förstås bägge vara bra. Bildbehandlingsmässigt duger dom nog om du inte har väldigt höga krav.
 
I senaste Mikrodatorn som kom igår så testade dom tre platta med hjälp av en kille som tävlar internationellt i CS. (Ett Spel)

De tre skärmarna var:

Benq FP71E+
Hyundai Q17+
Ilyama Prolite E435S

Samtliga ligger under 12ms på svarstid och verkade fungera riktigt bra.

Spelkillen godkände Benq-skärmen till spel av CS.

Hade inget med huvudtråden att göra men eftersom det antagligen finns en och en annan spelare här så bjuder jag på det ändå.
 
Har inte koll på just dessa tre skärmar, men Benq brukar ha bra färgåtergivning och dynamik.

Mvh Jörgen
 
Hallå, tack för snabba bra svar.

Jag spelar knappt någonting så det är inte hög prioritet men tack för informationen.
Ska kolla upp testerna.

Kul att höra att den billiga BenQ fick bra kritik!
 
Kul att se skillnaden i argumentationen i olika ämnen. När det gäller kameror och linser verkar enda argumentet på FS vara vad som är bäst (oavsett pris). Men direkt som det gäller saker lite utanför fokus så är det billigast som gäller, eller?

Jag skulle tippa att det är större eller minst lika stor skillnad på bildåtergivningen mellan två olika skärmar än det är mellan olika kameror, filmer eller linser. Och jag tycker i alla fall att det är enormt viktigt att ha en bra skärm i mitt workflow.

Inte min mening att provocera. Det här var bara en liten och på timman sen betraktelse.
 
Men likväl som man sparar pengar genom att köpa sigma, tamron, tokina osv så kan man väl spara pengar på att köpa andra märken än Eizo på skärmar, eller?

Jag har inte råd att köpa nikon original, och jag har inte råd att köpa Eizo.

Det handlar bara om hur mycket man tycker det är värt att lägga, i alla fall för mig.
 
"suddig" skärm?

Jag vill också låna tråden för att ställa en fråga. Har just fått en HP Pavilion f1904 19’’ TFT skärm. Har aldrig haft en TFT skärm förut. Därför blev jag förvånad och besviken av att se hur oskarp skärmen är. Liten text är nästan svårt att läsa då bokstäverna ser suddiga ut. Det finns alltså ingen skarp övergång mellan svart och vit (som på min vanliga CRT skärm). Min fråga är egentligen ska det vara så? Eller är det drivrutinernas fel? Eller upplösningen är för hög (1280x1024). Skulle gärna vilja ha 1152x864 (som på 21’’ CRT skärm på jobbet) men det alternativ finns inte. :-(
 
Re: "suddig" skärm?

timofej skrev:
Jag vill också låna tråden för att ställa en fråga. Har just fått en HP Pavilion f1904 19’’ TFT skärm. Har aldrig haft en TFT skärm förut. Därför blev jag förvånad och besviken av att se hur oskarp skärmen är. Liten text är nästan svårt att läsa då bokstäverna ser suddiga ut. Det finns alltså ingen skarp övergång mellan svart och vit (som på min vanliga CRT skärm). Min fråga är egentligen ska det vara så? Eller är det drivrutinernas fel? Eller upplösningen är för hög (1280x1024). Skulle gärna vilja ha 1152x864 (som på 21’’ CRT skärm på jobbet) men det alternativ finns inte. :-(
LCD-skärmar ska alltid köras i den upplösning de är tillverkade för, alla andra alternativ ger dålig bild.
 
En TFT skärm har oftast bara EN upplösning, den maximala, där varje fysisk pixel avbildar en bildpixel. Hmmm, hur lät det egentligen. Man skall alltid köra med max upplösning i alla fall.

Kör man en 1280x1024 TFT på t ex 800x600 blir det ingen vacker syn.

Mina "platta" skärmar har jag till det som de var avsedda för, nämligen ordbehandling.
 
TFT-skärmar ska användas i den upplösning som tillverkaren rekommenderar eftersom de är uppbyggda på pixlar. Om datorns inställning för skärmupplösning är en annan än den TFT-skärmen är specad för så måste grafiken anpassas och då kan du få suddighetsfenomen. Vet inte på rak arm vilken upplösning du ska ha på din skärm, men det borde stå någonstans vad som rekommenderas.

Annars kanske det är så enkelt att ett tryck på skärmens "Auto" knapp kan fixa det?
 
Tack allihopa för snabba svar! Och svaret är entydigt - byt upplösningen! Ska kolla vad det är för upplösning skärmen ska ha. Nästa steg neråt är 1024x768. Lite synd att man inte kan utnyttja skärmens stora yta i så fall. Har nämligen 1024x768 på min nuvarande 19’’ CRT skärm men den ser liten ut jämfört med den nya TFT. Trodde att jag skulle kunna ha högre upplösning på den...:-(
 
Läs i manualen för skärmen vad den är gjord för. Troligen är det 1280x1024, och sen kör du auto. Är det fortfarande suddigt är det antingen något fel på skärmen eller grafikortet ( möjligen överföringen av mellan skärm och grafikkort).

Använder du en DVI-kabel eller en vanlig VGA-kabel.

DVI-kontakter är bredare och vit, VGA-kontakten är generellt sett oftast blåfärgad och 15 pinnar om 3 rader.
 
Själv har jag en bärbar, och skulle vilja ha en ny skärm pga kalbrerings möjligheterna e noll som det är nu, o gör d svårt att jobba optimalt med b-behandling...kan man köra en en extern skärm till laptoppen utan o installera några kort o grejjer i datorn????
 
Har du tittat på vad som går att justera i
grafikkortets menyer?

Det kan hända om du har en nyare laptop att det
finns en hel del du kan göra med den inbyggda skärmen.
I mina egen laptop kan jag justera ljusstyrka,
kontrast och gamma för varje färg separat.
Utan vare sig Adobe Gamma eller andra program
så går det att få en "skapligt" neutral gråskala.
(Den blå kanalen är mest ändrad (minskning))
Det blir inte helt perfekt men det blir i alla
fall samma oavsett vilka program som körs.

Att koppla in en yttre skärm gör att du får
möjlighet att ställa in färgtemperatur och/eller
RGB-justering (i procent per färg).
Kalibrering/profilering görs via "lookup-tabeller"
som grafikkortet använder och det ändras ju inte
om du kopplar in en yttre skärm. Adobe Gamma eller
andra program borde väl kunna funka med den
inbyggda skärmen åxå.

Jag är tveksam om det går att kombinera den justering
jag gjort med Adobe Gamma t.ex. för jag misstänker
att det jag gjort går via samma tabeller och det
kanske inte går bra om flera försöker ändra i samma
tabeller.

Det ser ut som jag har Gamma=1 men det finns visst
flera "kockar" som fixar till Gamma=2,2 på vägen
till grafikkortet (där default är 1,0 i mitt fall).

Om man kan ändra offset, lutning och "krökning"
på en kurva så kan den fås att passa mycket bättre
än om man bara har en kran att skruva på.
 

Bilagor

  • radeon-igp-340m.jpg
    radeon-igp-340m.jpg
    35 KB · Visningar: 336
Tack ska ni ha alla som svarade på min fråga! Jag har testat den högsta upplösningen (1280x1024) och den fungerar jättebra! Hade nämligen 1280x960 förrut. Men jag har nu en annan fråga. Hur kommer det sig att förhållandet är 1,25 istället för den vanliga 4:3=1,333 som alla TV och andra skärmar har?
 
aha! ja har inte ens tänkt på att kolla grafikkortet. ja trodde inte att ja kunde kontrollera kontrasten, men ja får undersöka det närmare. min laptop är relativt ny (köpt 2004).

så ja ska se om ja hittar fler inställningar.
 
Efter 2 års TFT användande är det omöjligt att återvända till CRT. Skillnaden på skärpa och bildkvalité är enorm. Ändå körde jag min CRT på 107Hz.
 
ANNONS