Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Men alla piratlobbyister, vem har ni tänkt er ska betala för musik och film i framtiden? Finns det nån plan som inte är skattefinansierad eller går ut på att alla andra ska hjälpa till och betala?

/Maverick
Enligt professor Wallis, som vittnade i Piratebayrättegången, tjänar artister på illegal nedladdning. De som inte tjänar på illegal fildelning är skivbolag och butiker som säljer CD-skivor. I en värld där skivbolag styr över lagar, poliser och domare gråter inte jag om skivbolagen går under.

Om någon har en länk där man kan ladda ned den utförliga handlingen som Wallis tillsammans med andra tog fram skulle jag vara tacksam.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Det tror inte jag heller. Ett sådant användande är dessutom lagligt -- ett fotografi som är offentliggjort får man nämligen använda och kopiera hur mycket man vill för eget privat bruk. (Precis som när det gäller musik är det dock olagligt att ladda upp det på nätet så att det är tillgängligt t ex genom en fildelningssajt.)
lagen är ju klar på vad som gäller och det säger jag inte emot utan nu debatterar jag utifrån hur världen ser ut efter att piratpartiet vinner valet med 54% 2010 :)

tycker det är synd att så många ska blanda ihop kommseriellt användande av bilder och musik med privat, tror de flesta håller med om att det inte är samma sak...
sen är det också synd att så många ska jämföra det med snatteri (inte i den här tråden men allmänt) då snatteri resulterar i att ägaren förlorar en vara (går minus) vilket inte alls är fallet med piratkopiering (där ägaren går +- noll, eller till och med plus om man får tro experter som roger wallis)
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Enligt professor Wallis, som vittnade i Piratebayrättegången, tjänar artister på illegal nedladdning. De som inte tjänar på illegal fildelning är skivbolag och butiker som säljer CD-skivor. I en värld där skivbolag styr över lagar, poliser och domare gråter inte jag om skivbolagen går under.

Om någon har en länk där man kan ladda ned den utförliga handlingen som Wallis tillsammans med andra tog fram skulle jag vara tacksam.
hehe... kul att båda skulle dra upp wallis samtidigt...
 

Maverick

Aktiv medlem
Reklamfinansierat tror jag inte ett dugg på. Det är ju bara att lyssna på de kanaler som finns idag. Tråkigare får man ju leta efter.

Konserter, visst. Men varför ska man i så fall bekosta en dyr musikproduktion?

Kvarstår gör ju dock frågan om författare, filmer och fotografier. Ska de också köra live?

/Maverick
 

PeterWem

Aktiv medlem
Reklamfinansierat tror jag inte ett dugg på. Det är ju bara att lyssna på de kanaler som finns idag. Tråkigare får man ju leta efter.

Konserter, visst. Men varför ska man i så fall bekosta en dyr musikproduktion?

Kvarstår gör ju dock frågan om författare, filmer och fotografier. Ska de också köra live?

/Maverick
Någon har iaf lyckats inom författarskapet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4999440.ab


För övrigt läser jag hellre ur en fysisk bok än att lyssna på en ljudbok.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Reklamfinansierat tror jag inte ett dugg på. Det är ju bara att lyssna på de kanaler som finns idag. Tråkigare får man ju leta efter.

Konserter, visst. Men varför ska man i så fall bekosta en dyr musikproduktion?

Kvarstår gör ju dock frågan om författare, filmer och fotografier. Ska de också köra live?

/Maverick
men herregud... du kan ju inte avskriva hela grejen med reklamfinansiering för att kanalerna idag är pop-inriktade... har du hört talas om spotify????

konserter: hur mycket av en cd-skivas pris tror du går till musikproduktionen??? inte många %... så i det här sammanhanget är själva produceringen av musik inte så mkt att hänga upp sig på...

jag huuuuuur skulle författare överleva om säg.. jag vet inte... det skulle finnas ett ställe där man kunde låna alla böcker GRATIS... tur att det inte finns ett ställe där man kunde låna böcker gratis för du skulle det ju inte finnas några författare och då skulle det ju inte skrivas nå böcker...

filmer: BIO ffs, dylika mervärdes tjänster... många köper filmer fastän att de vet hur de kan ladda ner nåt gratis

foton: med istockphoto så är det mesta av stockfoton så billiga att det inte är lönt att vara stockfotograf på heltid... ska man förbjuda dem också för att de gör att vanliga hederliga fotografer får det jobbigt att leva...
sen kommer det alltid finnas en jättemarknad för fotografer där motiven är speciella (fastighetsfoto, porträtt m.m.)
nu diskuterar vi redan producerad kultur medan många fotografer inte pysslar med det utan de skapar nytt på beställning och det kan aldrig försvinna med piratkopiering
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Vid varje lån får författaren en viss summa. Om författaren är svensk d.v.s.
Utländska författare är det fritt fram att inte ge en krona.
tur att de flesta författare på biblioteken är svenska då :) annars hade ju hela systemet gått under

PS
ber om utsäkt för att jag hjälpte till att få tråden OT men jag tror att TS redan fått sin fråga besvarad
DS
 

PeterWem

Aktiv medlem
tur att de flesta författare på biblioteken är svenska då :) annars hade ju hela systemet gått under
Hela fantasy- och science fictiongenren måste vara totalt utblottade. Tänk hur mycket Tolkien och hans efterlevande förlorade på Sagan om ringen när den kom ut på svenska bibliotek. Det är det ingen som bryr sig om.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Hela fantasy- och science fictiongenren måste vara totalt utblottade. Tänk hur mycket Tolkien och hans efterlevande förlorade på Sagan om ringen när den kom ut på svenska bibliotek. Det är det ingen som bryr sig om.
fast det verkar ju som att upphovsrättsivrarna har gett upp slaget om biblioteken... fastän att det var samma argument då som det är om piratkopiering nu... dvs tar död på kulturen, och det ser man ju idag, tack vare biblioteken så har vi ingen kultur över huvud taget...
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
första delen av ditt argument utgår från dig själv och det är svårt att diskutera samhällsfrågor när man inte ser längre än vad näsan räcker...

men till betalning för musik (i en värld där nedladdning för privat uppspelning är lagligt)
1: live spelningar, inte är det av välgörenhet som banden åker runt och spelar, ne de drar nog in pengar så de har både pengar till fläskfile och kaviar

2: souvenirer, dvs t-shirts, affisher, muggar, pins, ja ja kommer inte på allt man kan sälja just nu

3: reklamfinansierade tjänster, typ all kommersiell radio i sverige, spotify m.m.

det är tre ställen som jag kommer på på rak arm som de musikerna kan leva gott på

problemet för industrin är att skivbolagen görs överflödiga och pengarna hamnar i artisternas fickor, vilket gör att industrin kämpar emot med näbbar och klor...

en gång för alla: INGEN ska tro att det är artisterna som förlorar på illegal filnedladdning (möjligtvis undantaget de allra största)
Att fördomar och okunskap är helt dominerande i detta inlägg märks tydligt. Jag undrar vilka band du menar i ditt inlägg? Kan du ge mig exempel?

problemet för industrin är att skivbolagen görs överflödiga och pengarna hamnar i artisternas fickor, vilket gör att industrin kämpar emot med näbbar och klor...

Att du inte vet hur ett skivkontrakt är skrivet märks tydligt i ovanstående påstående.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Att fördomar och okunskap är helt dominerande i detta inlägg märks tydligt. Jag undrar vilka band du menar i ditt inlägg? Kan du ge mig exempel?

problemet för industrin är att skivbolagen görs överflödiga och pengarna hamnar i artisternas fickor, vilket gör att industrin kämpar emot med näbbar och klor...

Att du inte vet hur ett skivkontrakt är skrivet märks tydligt i ovanstående påstående.
kan du precisera vad det är med skivkontrakten som gör mitt resonemang ogiltigt, alltid intresserad av att veta när jag har fel...

förrutom att rent allmänt kalla mig okunnig så hoppas jag du kan komma med lite mer konkreta argument, alltid öppen för att ta till mig nya argument men konversationen:
- "argument"
- du är okunnig
- aaah... ja men då ändrar jag mig genast
fungerar inte så bra på mig
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Jag väntar med spänning på att se en länk till ett skivkontrakt som du länkar till. Välj ett av storbolagen tack.
Du kan få vårt skivkontrakt, men jag tror inte bolaget skulle uppskatta en sådan sak. FYI så är det många kontrakt som signas idag där artisten måste betala upp till 100 000 för att bara göra sin platta. Sedan hur kontraktet är författat är bara bandet och bolaget som vet. Finns "standardkontrakt" men det är det ytterst få av av den stora mängd kontrakt som signas. Alla bolag sätter sin prägel på kontraktet.

För att bandet överhuvudtaget ska få in pengar på sin skiva måste det till en "Break Even" Om då break-even ligger på X hundra tusen exemplar kan detta innebära att den som skapat musiken också blir den som sist av alla får sin ersättning, efter det att alla andra fått sitt.

Det är en uppsjö utan dess like av avtal och villkor i ett skivkontrakt. Hur de största bolagens kontrakt ser ut blir jag mörkrädd av bara vid blotta tanken.

Hur det går till inom musikbranschen är det inte många ord som sägs från Herr Ponténs mun. I det perspektivet så har de lyckats indoktrinera det svenska folket till att tro att det handlar om artistens välmående. Inget kan vara mer fel än så.
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
kan du precisera vad det är med skivkontrakten som gör mitt resonemang ogiltigt, alltid intresserad av att veta när jag har fel...

förrutom att rent allmänt kalla mig okunnig så hoppas jag du kan komma med lite mer konkreta argument, alltid öppen för att ta till mig nya argument men konversationen:
- "argument"
- du är okunnig
- aaah... ja men då ändrar jag mig genast
fungerar inte så bra på mig
Att jag skulle kalla dig allmänt okunnig är det bara du själv som har läst in i det jag skrev. Jag skrev att okunskapen lyser i ditt inlägg om ämnet det skrivs om. Att vara allmänt okunnig är något helt annat. Om du inte nu tycker att dessa frågor ska tillhöra den allmäna kunskapen hos människor?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Att man lånar ut fysiska exemplar av ett verk är inget intrång i upphovsrätten. Du får låna ut dina cd-skivor hur mycket du vill.
Skillnaden ligger fortfarande kvar att utländska upphovsmän inte får betalt mer än kostnaden för just det exemplaret. Jag tycker det är konstigt, nu när USA lyckades få till ministerstyre i Sverige inom musik- och filmbranschen.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Du kan få vårt skivkontrakt, men jag tror inte bolaget skulle uppskatta en sådan sak. FYI så är det många kontrakt som signas idag där artisten måste betala upp till 100 000 för att bara göra sin platta. Sedan hur kontraktet är författat är bara bandet och bolaget som vet. Finns "standardkontrakt" men det är det ytterst få av av den stora mängd kontrakt som signas. Alla bolag sätter sin prägel på kontraktet.

För att bandet överhuvudtaget ska få in pengar på sin skiva måste det till en "Break Even" Om då break-even ligger på X hundra tusen exemplar kan detta innebära att den som skapat musiken också blir den som sist av alla får sin ersättning, efter det att alla andra fått sitt.

Det är en uppsjö utan dess like av avtal och villkor i ett skivkontrakt. Hur de största bolagens kontrakt ser ut blir jag mörkrädd av bara vid blotta tanken.

Hur det går till inom musikbranschen är det inte många ord som sägs från Herr Ponténs mun. I det perspektivet så har de lyckats indoktrinera det svenska folket till att tro att det handlar om artistens välmående. Inget kan vara mer fel än så.
jag tycker det där låter väldigt mycket som min egen uppfattning men jag fattar inte hur det går emot nåt av det jag skrev...

det jag menade med mitt inlägg som du först citerade var inte hur artister skulle klara sig idag om skivförsäljningen svek utan hur de skulle klara sig i en värld där skivbolagen inte behövs utan allt sprids via internet... fysiska distrubutionskanaler blir överflödiga, likså mycket av PR, då man lättare hittar bra artister istället för bara stora kända...
 
Senast ändrad:

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Att man lånar ut fysiska exemplar av ett verk är inget intrång i upphovsrätten. Du får låna ut dina cd-skivor hur mycket du vill.
nu snackar jag inte alls om vad man "får" i lagens mening, utan har bara en moralisk aspekt...
att sen det är ett fysiskt exemplar på biblo medan ett elektroniskt på internet är bara en skillnad mellan generationer...
för folk in din generation kanske det är en skillnad mellan ett fysiskt exemplar av en bok och en elektronisk men tror inte folk i yngre generationer har samma uppdelning...'
vad spelar det för roll om jag lånar en cd-skiva på biblo än om jag laddar ner den annat än att jag måste cykla ner till biblo (en timmes arbete tot för att låna en cd) och att ladda ner tar 10 sekunder och sen är den redan uppkopplad till mina högtalare (all min media går via datorn)
 
ANNONS