Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Skillnaden ligger fortfarande kvar att utländska upphovsmän inte får betalt mer än kostnaden för just det exemplaret.
Att de inte får någon ersättning beror på att det inte finns något att ersätta. Utlåningen är inte ett intrång i upphovsrätten. Författarna har redan, som du själv påpekar, fått betalt för boken. (Att svenska författare får ersättning beror bara på att staten är snäll och vill göra livet lättare för dem.)

att sen det är ett fysiskt exemplar på biblo medan ett elektroniskt på internet är bara en skillnad mellan generationer...
för folk in din generation kanske det är en skillnad mellan ett fysiskt exemplar av en bok och en elektronisk men tror inte folk i yngre generationer har samma uppdelning...
På moderna bibliotek kan man låna elektroniska exemplar av olika verk också, t ex ljudböcker och musik. Så någon sådan skillnad finns inte.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
jag tycker det där låter väldigt mycket som min egen uppfattning men jag fattar inte hur det går emot nåt av det jag skrev...

...problemet för industrin är att skivbolagen görs överflödiga och pengarna hamnar i artisternas fickor, vilket gör att industrin kämpar emot med näbbar och klor...
ja alltså i den framtid jag tro att vi är på väg mot där musik m.m. kan fås tag på lagligt och gratis så finns det antagligen inte plats för skivbolag som de ser ut idag där de kan sätta en prislapp på en cd på 189kr och alla som vill lyssna får bara böja sig framåt och bita ihop...
jag menar alltså att skivbolagen idag ser nedladdningen som ett hot för att deras dominans på marknaden marginaliseras ochi framtiden så kommer artister vara frilansare där eventbolag m.m. hyr in dem... där musiken finns tilgänglig på internet och skivbolagens goa inkomst har gått upp i rök... där artister kan bli kända på meriter som hur bra de är, inte ifall de har ett skivbolag med pr-pengar i ryggen

så, jag ser fortfarande inte diskrepansen mellan det jag skrev och det du skrev
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Att de inte får någon ersättning beror på att det inte finns något att ersätta. Utlåningen är inte ett intrång i upphovsrätten. Författarna har redan, som du själv påpekar, fått betalt för boken. (Att svenska författare får ersättning beror bara på att staten är snäll och vill göra livet lättare för dem.)


På moderna bibliotek kan man låna elektroniska exemplar av olika verk också, t ex ljudböcker och musik. Så någon sådan skillnad finns inte.
men vad är skillnaden då mellan bibliotek och pirate bay förrutom att pb har mkt högre utbud
 

ps82

Aktiv medlem
för att återgå till ämnet frågan gällde. hur intresangt frågan om fildelning är.

vänster stockholm erkänner att dom använt en bild utan tillåtelse och därför har dom tagit bort den på uppmaning av fotografen.

dom ber om ursäkt och i stället länkar till fotografens sida. Kan ju vara så att den som byggt upp hemsidan har hittat en bra bild över brategränd i rågsved och tyckt att den här bilden passar bra, men sedan inte tänkt på att det är någon som äger bilden. Det skulle jag inte heller ha tänkt på om jag var ansvarig för en hemsida och hittar bilder på nätet jag skulle vilja använda.

så om man vill kan man ju sluta ett avtal med fotografen, om att använda hans bilder men att man i fortsättning betalar lite för dom.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Kan man bygga en hemsida så vet man säkert vad som gäller för snodda bilder. Men går det så går det ....

Det finns ingen utbildning i webbutveckling som inte gör klart vad som gäller för publicering på webben inklusive bilder.

för att återgå till ämnet frågan gällde. hur intresangt frågan om fildelning är.

vänster stockholm erkänner att dom använt en bild utan tillåtelse och därför har dom tagit bort den på uppmaning av fotografen.

dom ber om ursäkt och i stället länkar till fotografens sida. Kan ju vara så att den som byggt upp hemsidan har hittat en bra bild över brategränd i rågsved och tyckt att den här bilden passar bra, men sedan inte tänkt på att det är någon som äger bilden. Det skulle jag inte heller ha tänkt på om jag var ansvarig för en hemsida och hittar bilder på nätet jag skulle vilja använda.

så om man vill kan man ju sluta ett avtal med fotografen, om att använda hans bilder men att man i fortsättning betalar lite för dom.
 

ps82

Aktiv medlem
bara för att man vet hur man bygger hemsidor är det inte säkert man vet vad som gäller bilder /musik eller video klipp.

när jag var aktiv hemside byggare tänke jag inte så mycket på vem som ägde bilden. dock var det ju inga kommersiella sidor jag bygge, utan bara för skoj skull.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Helt rätt! Man kan ju köra bil också utan att ha koll på trafikregler och annat onödigt.

bara för att man vet hur man bygger hemsidor är det inte säkert man vet vad som gäller bilder /musik eller video klipp.

när jag var aktiv hemside byggare tänke jag inte så mycket på vem som ägde bilden. dock var det ju inga kommersiella sidor jag bygge, utan bara för skoj skull.
 

ps82

Aktiv medlem
nja du kan köra bil utan kunskap om regler och körkort, men du kan även ha körkort men inte kunna alla regler.
 

cakon

Aktiv medlem
Nja, vad jag vet var det inte tillåtet tidigare heller.
Du har kanske rätt. Har bara hört av en jurist för några år sedan att det skulle vara tillåtet att kopiera t.ex. ljudböcker och musik som man lånar på bibblan. Så det har jag gjort. Svårt annars att lyssna på ljudböcker i en mp3-spelare när man lånar böcker på cd-skivor ;)
 

lars2

Avslutat medlemskap
Du har kanske rätt. Har bara hört av en jurist för några år sedan att det skulle vara tillåtet att kopiera t.ex. ljudböcker och musik som man lånar på bibblan. Så det har jag gjort. Svårt annars att lyssna på ljudböcker i en mp3-spelare när man lånar böcker på cd-skivor ;)
Enligt ostgotabibliotek.se:
Tillåtet att kopiera ljudboken för eget bruk

Så här för du över mp3-skivan till en bärbar mp3-spelare

Du får kopiera en ljudbok som du har lånat på biblioteket och ha för eget bruk, men du får inte låna ut den till någon annan. Du kan kopiera mp3-boken och föra över den till en bärbar mp3-spelare.

Gör så här - steg för steg: …
Ungefär som de alltid sagt om musik man lånat på bibblan. Man får se det som ett rullande långtidslån. :)

Som ansvarsfull bibliotekskund lämnar man sen tillbaks omgående så fler bibliotekskunder kan åtnjuta denna förnämliga samhällstjänst.

Undrar om jag var ute på hal is när jag tankade ner CD 1 av en bok som jag lånat men där de hade gjorde det ovanligt besvärligt att föra över från första CD:n till användbart format.


I dag var där en artikel på Newsmill i protest mot övervakningsamhället:

Även vi äldre som aldrig "fildelar" måste rösta på piratpartiet
Samuel Siren, 49, finansiell matematiker och piratkopieringsmotståndare:

Orsaken till att jag nu med eftertryck väljer piratpartiet är förstås att alla andra partier helt uppenbart är beredda att införa sinnessjukt oproportionerligt repressiva lagar och kontroller för att en ganska oväsentlig näring (nöjesindustrin) under några år till skall kunna klamra sig fast vid en fullständigt obsolet och förlegad affärsmodell.

Det vore ju en sak om det handlade om krig och terrorism, om akut brist på mat eller på rent vatten. Då skulle man ju kunna förstå om situationen faktiskt vore så fruktansvärt allvarlig att vissa tillfälliga inskränkningar i den personliga integriteten vore nödvändiga.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Enligt ostgotabibliotek.se:


Ungefär som de alltid sagt om musik man lånat på bibblan. Man får se det som ett rullande långtidslån. :)

Som ansvarsfull bibliotekskund lämnar man sen tillbaks omgående så fler bibliotekskunder kan åtnjuta denna förnämliga samhällstjänst.

Undrar om jag var ute på hal is när jag tankade ner CD 1 av en bok som jag lånat men där de hade gjorde det ovanligt besvärligt att föra över från första CD:n till användbart format.


I dag var där en artikel på Newsmill i protest mot övervakningsamhället:
tyvärr är ju hela grejen om proportionerna i de lagar som antas i samband med piratledladdning en fråga i sig... det är så skrämmande att man inte vet vart man ska börja...
finns bara ett rimligt alternativ :) rösta pirat
 

Yurimasa

Aktiv medlem
Det är fan dags att göra det. Inte för att jag tror att de i sig är bättre politiker, men att skicka PP till EU-parlamentet skulle vara en så sjukt fet markering från Svenska folket att det är helt underbart...

Apropå vad tråden handlade om egentligen så tycker jag att texten som ersatt bilden visar på en ganska dålig attityd mot fotografen. Tycker att du ska skicka en faktura. De har ju redan målat upp en bild av dig som en snål jävel på sidan, så varför inte leva upp till det också?
 

lars2

Avslutat medlemskap
Det finns ingen anledning att ge bort till kommersiella intressen eller för den delen professionella ideella organisationer om man nu inte vill stödja deras sak. T.ex Ohly m.fl. arbetar inte gratis för V. Kan diverse ideella organisationer betala ledningen månadslöner i 100-tusenkronorsklassen finns det ingen anledning för fotografer att arbeta gratis om man inte vill stödja ändamålet.

Vet inget om stockholmsvänstern men troligen är de som håller på med den organisationen och hemsidan verkligt ideellt arbetande. Troligen är de inte heller lika insatta och intresserade av upphovsrättigheter som fotograferna här. Självklart borde de lära sig att fråga om de fick använda bilden. De hade ju också länkat in bilden och inte kopierat den och lagt den på sin egen server, folk som inte är så bevandrade kan kanske se det som att bilden är ju faktiskt kvar där den hör hemma och det är inte lika illa som att kopiera den till den egna servern. Att det belastar någon annans uppkoppling tänker de nog inte på.

De hade ju även gjort bilden till en länk som gick till fotografens hemsida samt noterat i artkelavslutningen om sitt tillgrepp:

”Bilden ovan är tagen från den fantastiskt vacka bildbloggen Sverigebilden.EU. Gå gärna dit och kolla in flera märkliga områden i Sverige, vackra, läskiga, konstiga, coola. Allt finns där.”

Om de t.ex. hade frågat mig hade jag blivit i valet och kvalet dels är det en skattefinansierad professionell ideell organisation men lokalavdelning är troligen verkligt ideellt arbetande och det hade förstås varit trevligt om det genererat fler besökare till min ev. hemsida.

Är man professionell fotograf och har en verksamhet att försvara eller tycker att livet inte som det är är besvärligt nog skall man naturligtvis göra sak av det även om det i det stora hela är en struntsak.


Annars är jag av åsikten att det är alldeles för lite (och för små) bilder på internet, inte minst bra bilder. Jag tror att en frikostigare inställning och gärna en uppmaning om att använda bilder från alla duktiga amatörfotografer hade ökat intresset för bilden på internet och därmed ökat intresset (satt press på) hos de som kan betala för sig, en win win sak.

En bloggar och artiklar som har bilder ser alltid mycket trevligare ut än bara text. De professionella tidningarna har verkar ha en något njugg inställning till bilder och inte sällan fjuttig storlek på bildvisningarna. Skärmen är ett utmärkt medium för att se bilder om de inte är för små, minimum 800 px eller gärna större.

Jag har för mig det var på 70-talet, när intresset för fotboll var i botten, ville SVT börja sända fotboll men fotbollsförbundet sa nej med motiveringen att då skulle folk inte gå på matcherna utan sitta hemma. Man tar sig för pannan. SVT som skall hävda oberoende skulle naturligtvis betala för att öka intresset för fotboll i landet. Det troliga är att fotbollen här tappade många år i sin come back som populär folksport pga av kortsiktigt och snävt intressetänkande hos fotbollshövdingarna. Kontentan är att in bransch som foto där det finns ett överflöd av villiga fotografer bär man inte se allt för snävt på att varje bild skall det tas betalt för.

Om man vill öka intresset för bilden tror jag att det vore bättre att inte vara så kitslig utan säga ifrån på ett trevligt sätt och informera om vad som gäller, inte minst alla duktiga ickeprofessionella amatörfotografer som gör bilder av hög klass. Att som amatör hålla på att skicka fakturor till privata bloggare etc om de tagit bort bilden tycker jag är negativt principrytteri som är lite unket.
 

cakon

Aktiv medlem
Undrar om jag var ute på hal is när jag tankade ner CD 1 av en bok som jag lånat men där de hade gjorde det ovanligt besvärligt att föra över från första CD:n till användbart format.
Av alla hundratals talböcker som jag lånat på bibblan har jag bara stött på en enda variant av kopieringsskydd. Detta skydd aktiveras endast om man har autostart aktiverat i dvd/cd-enheten. Eftersom jag alltid stänger av autostarten så fort jag skaffat ny dator eller ominstallerat så har jag aldrig haft några problem med dessa skydd. Dessutom är det som regel endast en eller två skivor som är skyddade. Med min metod kan man inte heller påstå att jag kringgår kopieringsskyddet.
 
ANNONS