Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Återigen en fråga som förmodligen hör till allmänbildningen.
Jag har skaffat Canon 300mm/4 L is usm osv.
Det står i bruksanvisningen att bildstabiliseringen är effektiv vid slutartiderna 1/30 - 1/125 s. Betyder det att bildstabiliseringen inte fungerar eller fungerar sämre vid snabbare slutartider än 1/125 s?

Intressant fråg...utan att ha en aning så gissar jag på att det förmodligen funkar lika bra...men att man har mer "nytta" av IS vid långsammare tider.

Tumregeln säger att du bör ha minst slutartiden 1/brännvidden - vilket i ditt fall skulle betyda minst 1/300 sekund. Tack vare stabilisatorn så kan du gå ner ett par steg. Alltså kan man säga att stabilisatorn gör sig mest effektiv (mest användbar) vid de tider som du nämde. De tiderna hade varit i princip omöjliga handhållet.

Fotar du med snabba tider uppåt 1/1000 gör stabilisatorn inte mycket nytta förutom att sökarbilden blir stilla och fin (vilket jag tycker är en väldigt stor fördel med IS)

Mvh /Peter

Har du objektivet på en "1.6x corp" kamera blir det 1/480s i slutartid (enligt tumregeln). Och ska du göra en delförstorning av bilden låt säga 3x så hamnar du på 1/1500s. Med IS kan du då köra på 1/500 och få skarpa bilder.

Utan att delförstora kan du ligga på en 1/200s. Är du stadig på hand kanske 1/125s.

(Ovanstående resonemang avser 1.6x corp kameror).

P.S. Nu är ju skärpa subjektivt i olika förstorningar så vissa kan ju tycka det ser skarpt ut och andra inte. ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto