Annons

"bildvisare" på väggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Har läst att det ska finnas "grej" att hänga upp på väggen som visar bildspel av ens foton. Till utseende liknande platt-tv, typ.

Det kunde ju vara ett alternativ till utskrivna foton som man hänger upp tänkte jag. Som en levande tavla.

Men är det någon som har erfarenhet av sådan "bildvisare" eller vad det kallas?

Eller är det nån som kan länka till sådana "grejer" så man kan få veta lite mer vad som finns och få veta vilka möjligheterna är? (Jag har letat men inte funnit.)

Har ingen erfarenhet av dessa ramar men googla med sökorden: digital bildram

... så får du träff på en hel del.

Digital fotoram brukar de kallas. Från att ha varit reklamprodukter så börjar de bli rätt intressanta, finns bl.a. med möjlighet att läga till ljudslingor och ha övergångar vid växlingarna. Några "tankas" via usb, vissa tar minneskort o.s.v. Största jag sett än var någonstans mellan A5 och A4 i storlek men kostade därefter.

Äsch du han hitta rätt sökord själv! :D

mvh
Håkan

Eller så använder du en platt-tv till det. Jag har inte själv kommit till skott med det men min tanke är att koppla tv:n till datorn och köra lightrooms bildspel. Bör ju bli ganska maffigt på en 42 tummare.. Funderar bara på om det är lönt att köpa en full-HD tv så att man får lite bättre upplösning. Nån som vet om det blir nån skillnad jfrt med vanlig HD?

En fördel med t.ex. photowus fotoram är ju att den är gjord och ämnad att se ut som en "tavla" med ram.

Skulle en vanlig platt datorskärm kunna matcha det?

Men jag vet inte, annars kanske inte skillnaderna är så stora, eller.... ?

Det som avskräcker är förstås priset, men nog verkar det som en kul och trevlig grej allt.

Senast ändrad:
light skrev:
En fördel med t.ex. photowus fotoram är ju att den är gjord och ämnad att se ut som en "tavla" med ram.

Skulle en vanlig platt datorskärm kunna matcha det?

Men jag vet inte, annars kanske inte skillnaderna är så stora, eller.... ?

Nja, fotoramen är ju onekligen snyggare... Men med tanke på priset - du lär ju inte få tag på den för under 10 000 kr - så skulle jag nog hellre köpa en lcd-skärm. Kanske den händige kan bygga in den i en tavelram... :) Fråga herr Timell om det? :)

En vanlig skärm är ju också lätt att kalibrera så man får korrekt färgåtergivning, jag vet inte hur det är med fotoramen. Jag betalade ca 3000 kr för min lcd-skärm (Sony) och då är det med en IPS-panel och mängder av inställningsmöjligheter. Dessutom högre upplösninng än fotoramen. Fotoramen har ju massor med features men det vette f-n om det är värt pengarna..

Senast ändrad:
Små och små, beror var man tänkt ställa/hänga ramen? Kodaks ena ram har iaf. fångat mitt habegär, inbyggt WiFi. Borde vara möjligt att ordna liknande med dataskärmar och accesspunkter rätt konfigurerade. Tv-skärmar har för låg upplösning/ppi kontra pris för min smak.

/Håkan

Bygga själv?

Jag kapar tråden en smula - jag har funderat på att bygga en fotoram själv.

Jag har en 15" TFT för inbyggnad som ligger och väntar på att bli använd.
Min tanke var att komplettera den med en minneskortsläsare med VGA-utgång.

Då får jag en större skärm än befintliga fotoramar samt att jag slipper ha en dator ansluten.

Jag hittade en dylik minnesläsare här:
http://www.expansys.se/d.aspx?i=150183

Men är lite osäker på funktionaliteten, väntar på svar från leverantören.

Är det någon av fotooraklen här som känner till en liknande läsare som skulle kunna funka?

ANNONS
Götaplatsens Foto