Annons

Billigt objektiv för porträtt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

sjjo

Ny medlem
2000 är billigt men skall du ha bra med så får du nog lägga till lite. Billigt typ ett Nikon 50mm AF 50 1.8D.

Annars försök hitta ett 70-200 2.8 begagnat i bra skick dyrare men fungerar ju även till fullformat och till rätt mycket mer fotografering.

Inget kanske är "optimalt" men efter som du skriver billigt så....
 

cardazio

Aktiv medlem
Korta svaret - lägg 3000 kr på 85 f/1.8G. Ta hand om det och sälj det för lika mycket om du vill köpa något annat senare. Har du DX kanske 50mm f/1.8G är bättre om du inte trivs med bildvinkeln hos 85:an.

Screw drive-objektiven kommer långsamt överges nu när spegellöst är här. Dessutom är AF inte tillförlitlig även om renderingen är trevlig när skärpan sitter på 4/5 bilder. MEN de renderar snyggt en hel del av dem.
 

AWid

Aktiv medlem
Nikon AF-S 50 1,8 G (obs G-modellen!) alt. Nikon AF-S 85 1,8 G. Båda är mycket bra och till överkomliga priser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker att det är värt några extra hundralappar, eller att köpa ett begagnat, och gå på AF-S 50/1,8G istället för det äldre. Man får ett på stora bländare skarpare objektiv med lugnare bakgrundoskärpa, jämfört med det äldre. Är det perfekt vidöppet? Nej, vill man komma närmare det (med AF) så är det troligen Sigma 50/1,4 Art man får titta på, men jag gillar det ändå som smidig normal på småbild.

AF-S 85/1,8G är nog bland de mest prisvärda sett till optisk prestanda, om än lite dyrare, och det blir ju klart längre. Ett alternativ kan vara Tamrons 85/1,8 VC, så att man får stabilisering, men det är snäppet dyrare. AF-S 60/2,8G fungerar ju också om man inte behöver riktigt lika kort skärpedjup och är ett makro samtidigt, om än med kort arbetsavstånd vid 1:1. Det är väl inte så skarpt på de största bländarna, men ett begagnat 58/1,4G har en del karaktär som man eventuellt kan gilla, men det är dubbla pengarna begagnat.

Personligen gillar jag egentligen 105 mm på småbild, men då behöver man 70 mm på APS-C. Då blir det zoom, antingen någon f/2,8 eller Sigmas 50-100/1,8, om inte Sigmas äldre surriga makro. Sigmat har jag inte testat själv, men en del verkar ju tycka att AF är marginellt pålitlig på dessa. Optiskt lär det dock vara rätt bra.

(Som notering så har jag 50/1,8G , 60/2,8G och 85/1,8G själv, om än på småbild. 58:an har jag väl varit lite lockad av, men rädd för ett besök av den nya serien Lens Hoarders har jag inte vågat köpa ett. :p)
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Leta efter något beg 50-60 kanske 70 mm gärna manuellt objektiv.
Så ljusstarkt som möjligt.
Klassiskt längd för porträtt.
Förakta inte heller Nikons E-serie, gjord för att vara enklare
men många är bra.

//MW
 

jakobander

Aktiv medlem
Tack för tipsen, tror det blir ett 50 1,8 G
Såg i min samling att jag provat att fota porträtt med mitt billiga objektiv.
tycker det är fina kattbilder
. Men med ett nytt objektiv hoppas jag att det blir bättre med kort skärpedjup. Har lite problem med ljuset när jag sätter så kort skärpedjup med mitt nuvarande objektiv, det som följde med kameran när jag köpte den.
 

Olof R

Aktiv medlem
Sigma 50mm 1,4 Art tycker jag själv är ett fantastiskt objektiv. Det finns till hyfsade priser begagnat.
 

Zeljac

Medlem
Billigt och för porträtt passar ju inte ihop.
För Nikon D7100 kan jag rekommendera Sigma 50-150 f2.8 APO EX DC OS HSM. Nikon 85 eller något från Sigma Art series (typ 50mm 1.4).
Men som sagt de är ju inte billiga - även begagnade kostar de mer än 2000 SEK.
 

alf109

Aktiv medlem
Du kommer inte att ångra dig om du köper ett 50/1,8 G, det är även bra till mycket annat. Jag har både det och Sigmas 50/1,4 ART till min D750 där de ju blir normalobjektiv istället för kort tele som på din kamera. Skillnaden är främst att jag har lite bättre ljusstyrka på Sigma, jag plåtar ofta när det är mörkt och därför ville jag ha ett objektiv med högre ljusstyrka. Men jag tycker att 50/1,8 G är ett fynd till priset och riktigt bra.
 

martley

Aktiv medlem
Ordet "billigt" i samma mening som "objektiv" kan verka lite motsägelsefullt, men brännvidden 50 mm brukar vara en brännvidd som har lägst pris bland objektivutbudet eftersom den tydligen är enkel att konstruera. Med en APSC-sensor motsvarar 50 mm ett lätt tele som passar bra för porträtt. Det brukar ofta vara ganska ljusstarka objektiv också.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag kör 50/1.4D på D7200. Funkar kanonbra som porträttglugg. Brukar finnas på Tradera för runt 2000 kr.
 

jakobander

Aktiv medlem
Har fotat lite nu med det nya objektivet, hoppas prova på människor nästa vecka.


Kan inte fota små saker som en maskros men lite större saker som en honungsmelon går bra.

Vad tycker ni?
 

jakobander

Aktiv medlem
Jag är nöjd med mitt 50mm objektiv men skulle vilja ha samma effekt som motivet skarpt och backgrund suddigt fast med 18mm. Köper jag ett fast objektiv med 18mm kommer det bli samma sak får ju plats mer saker när man fotar 18mm, någon som har något rekommenderat? Har ju ett zoom objektiv nu med 18 till 105 men får ingen sådan effekt, ganska bra bilder men utan några effekter.
 
ANNONS