Annons

Bläckstråleskrivare för egna utskrifter - eller fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag har haft min skrivare i ett par år och den verkar göra någon sorts rengöring varje gång jag startar den, vilket tar ett par minuter och det resulterar i att jag fått byta underhållskassetten ett antal gånger (och den är ändå ganska rymlig...). Jag skriver inte ut så mycket och känslan jag har är att det har nog gått åt lika mycket bläck till den kassetten som det har gjort till papperet jag skrivit ut på.
Den skakar om pigmenten i färgen.
 

Torda

Aktiv medlem
Ja den skakar sannerligen om pigmenten ordentligt, för när jag slår på den så tar det nästan 10 minuter för skrivaren innan den är redo för utskrift. Skrivaren är default inställd på att stänga av sig efter 240 minuter och jag ska prova att ändra till att den inte alls stänger av, så får vi se om det blir någon skillnad på "spillförbrukningen".
 

snap01

Aktiv medlem
Ja den skakar sannerligen om pigmenten ordentligt, för när jag slår på den så tar det nästan 10 minuter för skrivaren innan den är redo för utskrift. Skrivaren är default inställd på att stänga av sig efter 240 minuter och jag ska prova att ändra till att den inte alls stänger av, så får vi se om det blir någon skillnad på "spillförbrukningen".
Storformatsskrivaren jag hade epson 7900 den står o gungar när du skriver ut med den, därför ska den inte stå tätt mot vägg så att du hindrar den att röra sig. Canon skrivaren jag har nu, visserligen bordsskrivare den kör bara en vid uppstart o den gungar inte eftersom den står på bord.

När man körde A3 skrivaren epson 2200 då kunde man ta tops o torky papper o suga upp bläck från den så slapp man byta den. Jag brukar behöva byta mina 2-3 gånger per år.Vad har du för skrivare?
Något som jag uppskattar med canon o som inte gick att göra lika bra med epson är att man verkligen kan köra utskriften ändå ut i kanten på pappret. Med epson blev det oftast antingen knas på den man skrev ut eller på den efter som fick typ överblivet bläck på pappret.
Sedan upplever jag en klart stabilare inmatning med canon, den får alltid tag i pappret, visserligen tar den ibland tid på sig innan den kör igång där upplever jag epson som snabbare.
Jag undvek lösa ark i epson körde rulle dels beroende på att det är billigare samt att den var lite krånglig med matning på lösa ark.

Varför man körde epson i massa år? pga att dom hade en tydlig bättre kvalitet på printarna men det är typ dött lopp idag mellan epson o canon. Man fick alltid höra nu är det bättre inte strul med ränder o igenkloggade munstycken o man trodde på det varje gång o blev besviken varje gång.
-Man ska inte behöva kolla nozzelcheck varje gång man slår på skrivaren anser jag.
- Man ska inte behöva be någon komma o köra en print eller nozzelcheck när man är borta ett par veckor för att inte skrivaren ska gegga/torka igen.
- Man ska kunna skriva kant i kant utan kladd.

Varför jag bytte till slut? pga flera kollegor bytte o berättade att det funkade mycket bättre, samt att på flera canon skrivare kan du köpa ett nytt printhuvud för vettiga pengar o behöver inte kassera skrivaren.
Du slipper hutlösa priser från epson service, nu vet jag visserligen inte vad canons service kostar har inte behövt någon.
Jag anser hittills att gräset är grönare på denna sida, betydligt grönare o då pratar jag inte om bildkvalitet utan om stabilitet.
Man ska inte behöva bli en tekniker o sitta med tops, fönsterputs o pilla med nålar för att skrivaren ska fungera, det anser jag är helt galet.
Hittills med canon pro 1000 är det bara att trycka på knappen o köra o jag har kört en nozzelcheck på hela tiden, inte en enda gång har något papper inte velats mata in.
 

Torda

Aktiv medlem
Jag har en PRO1000 och det verkar som om Du skriver ut en hel del. Hur ofta upplever Du att Du får byta underhållskassetten?
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har en PRO1000 och det verkar som om Du skriver ut en hel del. Hur ofta upplever Du att Du får byta underhållskassetten?
Har inget exakt siffra på det men jag upplever det som att det går åt två stycken på en full uppsättning bläck. Jag har bytt den en gång o läser jag av vad som är kvar i bläckpatronerna så verkar det stämma relativt bra.
 

gfra

Medlem
Jag har haft min skrivare i ett par år och den verkar göra någon sorts rengöring varje gång jag startar den, vilket tar ett par minuter och det resulterar i att jag fått byta underhållskassetten ett antal gånger (och den är ändå ganska rymlig...). Jag skriver inte ut så mycket och känslan jag har är att det har nog gått åt lika mycket bläck till den kassetten som det har gjort till papperet jag skrivit ut på.
Precis så gör min pro1000 med. Sist jag skulle använda den, efter en dryg månads uppehåll höll den på i över 15 minuter och minskade det uppskattade bläckinnehållet i samtliga patroner med närmare 5% skulle jag gissa. Svårt att säga exakt när det bara är färgade ”staplar”. Skapligt irriterande iaf. Tur att utskrifterna blir fantastiska iaf.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu börjar jag bli snart må illa av hur bra Canon är och att Epson är den onde själv.
Jag har levevt med Epson och Canon under många år. Började med bläckutskrifter lång innan många av er ar födda. Ganska ofta med Epson De gör bra produkter när de lyckas. När de inte gör det tar deras helpsupport en raket och bosätter sig på ande mörka sidan av månen.
Ove livet är inte svart eller vitt. Det är fyllt av gråtoner. Kanske 256 kanske färre.

Fast jag ger dig rätt i ett fall Det finns en leverantör som är fullkomligt värdelös. Det är Epson. Deras support sitter i Holland och deras svar när ,man ringer dem är att garantitiden har gått ut och vi kan inte hjälpa er÷. Min Epson 3880 är en är en otroligt bra skivare. Har aldrig krånglat. Den före det Epson 3000 var en fel konstruktion och började läcka bläck . Kära Epson ni vet så väl vad jag pratar om. Min Epson 38880 fungerar väldigt väl När den slutar göra det är ni de sista jag kommer kontakta. För ni har den sämsta supporten inom IT-världen. Min nästa skrivare kommer inte vara en Epson.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad jag förstår så kan man allvarligt skada Epson skrivaren om man kör mer än två rengöringar i följd. På min sista Epson 7900 kunde man välja parvis rengöring av färger. Det som jag kom fram till som funkade bäst var att köra en nozzelcheck,om det var någen färg som var igenkloggad körde jag Max två rengöringar sedan printade jag en bild. Om den inte uppvisade ränder etc så körde jag vidare oftast släppte det när man printade bilder.
Steg 3 var att frigöra skrivhuvet använde torkypapper o fönsterputs. Men att Minska risken för igensatta munstycken är att inte köra akvarell papper för dom släpper gärna små partiklar som kan fastna. Om du kör papper med yta som kan släppa partiklar så borsta av pappret innan med pensel så minskar risken.
Kör du vanligt papper minskar risken.

Skada av upprepade nozzle checks tror jag inte på. Det blir bara onödigt dyrt och löser förmodligen inte problemet. Alla får välja sin metod och gör det säkert så länge det funkar. Jag säger bara att är det stopp i ventilerna så måste dessa rensas och en knappnål är förmodligen det bästa verktyget du kan ha eftersom en sådan passar perfekt i de fyra hål som varje ventil har. Är dessa rena har man inte det problemet och då kommer man inte tappa en hel färg. Sdan kan man gå vidare och lösa eventuella partiella igensättningar i skrivhuvudet.

Jag lurade mig själv först då jag inte först noterade att hela svarta kanalen var borta eftersom det testfälten ligger sist i testutskriften.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tyvärr det funkar inte på alla. Det kan vara igensatt för mycket o skrivaren tagit skada av för många rengöringar nozzelclean.
Om man har ett totalhaveri p.g.a. att man inte använt skrivaren på så lång tid att allt totaltorkat så ska man nog inte ha någon egen skrivare för då verkar det väl inte som om man behöver en.

TS Trådrubrik var ju: Bläckstråleskrivare för egna utskrifter - eller fotolabb?


I det fallet ska man nog ringa Crimson eller någon annan som kan hjälpa en. Blir nog både billigare och enklare och då slipper man ju svära på något annat än Crimson.

Det precis samma sak med skrivare som med bilar eller båtar. Man måste ge dem lite omtanke och skötsel med jämna mellanrum. Orkar man inte det så bör man som sagt titta på andra lösningar eller övergå helt till att kolla bilderna på TV istället.
 

snap01

Aktiv medlem
Skada av upprepade nozzle checks tror jag inte på. Det blir bara onödigt dyrt och löser förmodligen inte problemet. Alla får välja sin metod och gör det säkert så länge det funkar. Jag säger bara att är det stopp i ventilerna så måste dessa rensas och en knappnål är förmodligen det bästa verktyget du kan ha eftersom en sådan passar perfekt i de fyra hål som varje ventil har. Är dessa rena har man inte det problemet och då kommer man inte tappa en hel färg. Sdan kan man gå vidare och lösa eventuella partiella igensättningar i skrivhuvudet.

Jag lurade mig själv först då jag inte först noterade att hela svarta kanalen var borta eftersom det testfälten ligger sist i testutskriften.
Ärligt talat ? tycker du det är vettigt att sitta o pilla med en nål för att skrivaren kleggar igen? Dessutom det funkar inte på en storformatsskrivare har du ens haft en sådan? Att man kan leka tekniker på en epson 2200 var en annan sak men ska man behöva göra det?
Ska inte skrivaren fungera ändå utan att man ska hålla på o mecka? Nu har jag kört canon o behöver inte ens kolla med en nozzelcheck den geggar inte igen även om den står en månad utan att användas.
Med epson fick man börja varje gång med en nozzelcheck o pappret som kom ut var typ aldrig korrekt saknades alltid några streck.
Dessutom har canon till flertalet skrivare huvuden du kan byta ut själv dessutom till vettiga priser. När epson geggat ihop sig så blir det skroten.
Jag har alltid lyckats hålla liv i mina epson skrivare men det efter att varit noga med att inte låta den stå någon längre tid, o sedan lärt mig leka tekniker för att få den att fungera.
Du slipper det med canon, den funkar som en skrivare bör göra. Varför hänga kvar på ett märke som inte fungerar? som inte har en vettig support? som inte har utbytbara skrivhuvuden till rimliga priser om som du kan svitcha själv?
 

snap01

Aktiv medlem
Om man har ett totalhaveri p.g.a. att man inte använt skrivaren på så lång tid att allt totaltorkat så ska man nog inte ha någon egen skrivare för då verkar det väl inte som om man behöver en.

TS Trådrubrik var ju: Bläckstråleskrivare för egna utskrifter - eller fotolabb?


I det fallet ska man nog ringa Crimson eller någon annan som kan hjälpa en. Blir nog både billigare och enklare och då slipper man ju svära på något annat än Crimson.

Det precis samma sak med skrivare som med bilar eller båtar. Man måste ge dem lite omtanke och skötsel med jämna mellanrum. Orkar man inte det så bör man som sagt titta på andra lösningar eller övergå helt till att kolla bilderna på TV istället.
Vad är lång tid för dig?
epson uppvisar inte en korrekt nozzlcheck ens efter 3 dar, åker du bort i två veckor så kanske skrivaren hamnar på tippen pga det är svindyrt att laga så det är inte lönt. Om du tycker det är rimligt så är det upp till dig.
Jag vet mängder med fotografer som bytt från epson till canon som är nöjda med bytet, nöjda med att slippa igenkloggade skrivare. Det är bara att googla. På epson finns det så många trådar om igenkloggade munstycken så du kan skriva en bibel med det.
Jag har haft massa epson skrivare alla proffsmaskiner ingen har fungerat perfekt. Jag har haft stefan olsson hemma för att få ordning på profiler etc o fått råd att ha en luftfuktare för det minskar risken för att den kleggar igen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är lång tid för dig?
epson uppvisar inte en korrekt nozzlcheck ens efter 3 dar, åker du bort i två veckor så kanske skrivaren hamnar på tippen pga det är svindyrt att laga så det är inte lönt. Om du tycker det är rimligt så är det upp till dig.
Jag vet mängder med fotografer som bytt från epson till canon som är nöjda med bytet, nöjda med att slippa igenkloggade skrivare. Det är bara att googla. På epson finns det så många trådar om igenkloggade munstycken så du kan skriva en bibel med det.
Jag har haft massa epson skrivare alla proffsmaskiner ingen har fungerat perfekt. Jag har haft stefan olsson hemma för att få ordning på profiler etc o fått råd att ha en luftfuktare för det minskar risken för att den kleggar igen.
Jag bestrider inte att den konstruktion som Epson valt är känsligare för uttorkning men när du pratar om tre dagar så undrar jag vad som hänt för det känner jag inte alls igen med de nya skrivarna.

Min P-600 kan jag låta bli att använda åtminstone en månad utan några problem. Det jag pratar om som ett fall för en större insats när det verkligen torkar skulle väl röra sig om kanske ett halvår eller så.

Inte ens med min första Stylus A3-skrivare var i närheten av de problemen och en köpte jag någon gång 2005 och den hade jag i nära 10 år. 3000-skrivaren var en katastrof men det var ju ett helt annat scenario med läckande skrivhuvuden och inte primärt igensatta skrivhuvuden och kanaler.

Jag kan ärligt säga att jag hittills inte haft några problem som jag inte själv kunnat åtgärda och jag har hittills bara behövt rensa Photoblack-ventilen med synål en enda gång. Jag har haft min skrivare från den började säljas av Scandinavian och det måste vara nära fyra år nu. Den började säljas någon gång under våren 2015 tror jag och nu är det våren 2019.

Jag undrar verkligen om det är så många som har så allvarliga problem som du flaggat för skulle det vara fallet så skulle inte Epson finns längre. Med de skrivarhuvuden Epson utvecklat nu så skalar ju tekniken rätt bra och de har ju stora skrivare som körs i industrin också och det skulle ju inte fungera om de inte kunde lita på sin utrustning.

Det som är med dessa skrivare är att bläcket har hög svärta och det är det svarta som krånglar om något krånglar. Övriga färger har i alla fall aldrig jag sett några problem som inte kunnat fixas med en eller ett par rensningar. Svårare har det aldrig varit ännu. Att man kör en nozzle check och printar ut ett sådant ark är ju en skitsak och det skulle jag säkert vilja göra med en Canon också.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ärligt talat ? tycker du det är vettigt att sitta o pilla med en nål för att skrivaren kleggar igen? Dessutom det funkar inte på en storformatsskrivare har du ens haft en sådan? Att man kan leka tekniker på en epson 2200 var en annan sak men ska man behöva göra det?
Ska inte skrivaren fungera ändå utan att man ska hålla på o mecka? Nu har jag kört canon o behöver inte ens kolla med en nozzelcheck den geggar inte igen även om den står en månad utan att användas.
Med epson fick man börja varje gång med en nozzelcheck o pappret som kom ut var typ aldrig korrekt saknades alltid några streck.
Dessutom har canon till flertalet skrivare huvuden du kan byta ut själv dessutom till vettiga priser. När epson geggat ihop sig så blir det skroten.
Jag har alltid lyckats hålla liv i mina epson skrivare men det efter att varit noga med att inte låta den stå någon längre tid, o sedan lärt mig leka tekniker för att få den att fungera.
Du slipper det med canon, den funkar som en skrivare bör göra. Varför hänga kvar på ett märke som inte fungerar? som inte har en vettig support? som inte har utbytbara skrivhuvuden till rimliga priser om som du kan svitcha själv?
Men det har bara hänt en enda gång att det blivit stopp i en hel kanal p.g.a. igensatt bläckventil och det är verkligen en skitsak att fixa. Man tar bort patronen och sprutar lite AJAX som löser detta bläck fantastiskt bra (vilket isopropanol faktiskt inte gör på samma sätt) och trycker nålen ner i dessa fyra hål och det tar inte många minuter att fixa det.

Hittills har min P-600 fungerat fint och jag har inte behövt någon support över huvudtaget och bra är det för Epsons support har verkligen inte varit bra för de som behövt den. När P-600 kom så var inte Canon något verkligt alternativ för mig för då var Epson ensamma om den svärtan. Om jag nu köper någon ny skrivare så ska jag självfallet kolla även Canon men hittills har jag inte haft några skäl att fundera i de banorna. För mig funkar det fint så jag är faktiskt rätt nöjd hittills. Finner inget skäl i att fixa något som inte ännu är trasigt - skulle du göra det?
 
ANNONS