Annons

Bläckstråleskrivare för egna utskrifter - eller fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
vad säger ni om den?

eller

Canon PIXMA PRO-10S ?
Med tanke på strulet du haft med Epson så är det väl bättre att satsa på Canon? Jag har canon pro 1000 enda nackdelen är att den inte tar rullpapper. Samtidigt papper på rulle gör att du får släta ut vissa papper särkilt akvarell så det är rätt skönt att köra ark.
Har kört storformat i flera år med Epson 7900 med rulle. Om du kör mycket canvas så är rulle en klar fördel. Finns små trix att lösa om man kör canvas på ark samtidigt har jag aldrig haft en skrivare som har så bra inmatning som Canon.

Kan skriva kant till kant helt perfekt.
 

T_M

Aktiv medlem
ingen rullpapper på canon?

det var tråkigt och höra... har en hög med papper på rulle som bara ligger, skulle vilja använda slut på det

Är dock lite sugen och testa en Canon.

Hur upplever du kostnaden på bläcket?

Jag körde med CIS system på epson och skrev ut massor...
 

nivas

Aktiv medlem
Ingen som testat Ecotank-skrivarna från Epson, tycker kostnaden per utskrift lockar något enormt.
Jag har den näst billigaste EcoTank'en som vardagsskrivare. Troligen skiljer den sig från de fotoskrivare som numera finns i EcoTank-serien.
Ja, den kräver att man kör den kontinuerligt för att skrivarhuvudet inte ska klegga igen. Ja, bläcket räcker en evighet (känns som att det är dyrare med papper än bläck). Nej, bläcket verkar inte vara speciellt UV-beständigt. Nu kör jag iofs bara "ekonomipapper" (Clas Ohlsons blanka) i och med att jag inte har några stora krav på mina vardagsprintar, så blekningen skulle möjligen kunna vara kopplad till detta.
 

snap01

Aktiv medlem
det var tråkigt och höra... har en hög med papper på rulle som bara ligger, skulle vilja använda slut på det

Är dock lite sugen och testa en Canon.

Hur upplever du kostnaden på bläcket?

Jag körde med CIS system på epson och skrev ut massor...
Bläck är en färskvara den ska helst förbrukas inom 2 år. Min storformatskrivare kostade typ 18000 kr att byta alla patroner på. Till min Canon pro 1000 kostar en sats alla patroner runt 5500 kr.

Mängden bläck i patronerna för Canon är 80 ml o kostar ca 525 kr o det blir 6,56 ml.

Epson storformat 7900 kostade patronen 1690 kr o är på 350 ml o ger ett pris på 4,8 ml. Ingen jättevinst direkt. Printar du massor lönar det sig kanske men det är dyrt att fylla storformat med bläckpatroner. Jag räknade ut att en A4 kostade ca 4 kr att skriva ut med storformataren, men den är krångligare att få igång.j
Saknar den inte alls skulle jag behöva större bilder än Canon ger så beställer jag bara.
Canon pro 1000 är lagom stor du kan printa bilder som är ca 59X42 cm med min Epson kunde jag köra 60 cm o sedan hur långa som helst eftersom den kör på rulle o jag använde en rip image print.
Såg att hegethorn kör rea på min Canon skrivare drygt 10000 kr.
Han som köpte min storformat skrivare fick ca 10 rullar fint papper på köpet bl.a. Metallic papper. Idag kör jag mest Canon papper o hahnemuhle.
 

snap01

Aktiv medlem
det var tråkigt och höra... har en hög med papper på rulle som bara ligger, skulle vilja använda slut på det

Är dock lite sugen och testa en Canon.

Hur upplever du kostnaden på bläcket?

Jag körde med CIS system på epson och skrev ut massor...
Du kan ju beskära rullpappret om du orkar så du kan använda det ändå.
 

T_M

Aktiv medlem
Haha... jag gjorde nästan likadant.

Mina hamnade på tippen eftet ett tag. Har ju kört slut på 3 st.
 

alfin

Aktiv medlem
Så det är en stor bekvämlighetsfaktor i detta beslut då jag slipper krångla med ett fotolabb och istället kunna snabbt skriva ut ett nytt fotografi om jag vill ha något nytt på väggen.

Som ni kanske märker så är inte mina krav skyhöga (som många av er har) på att kvaliten ska vara "top-notch", 100% felfri. Men jag vill heller inte köpa en skrivare på ÖB eller liknande. :)

Kvaliten ska alltså vara så nära fotolabb-kvalite som möjligt, utan att köpa en skrivare för 10.000:- (har väl max 4-5k som budget)

Så vad säger ni?
Bekvämlighetsfaktorn skapar ofta mer problem än den löser. Har du inte större ambitioner än så rekommenderar jag definitivt att du fortsätter med ett bra fotolabb istället. Crimson printar utmärkta kopior om du har resten av kedjan under kontroll.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bekvämlighetsfaktorn skapar ofta mer problem än den löser. Har du inte större ambitioner än så rekommenderar jag definitivt att du fortsätter med ett bra fotolabb istället. Crimson printar utmärkta kopior om du har resten av kedjan under kontroll.
Att börja skriva ut själv har en hög tröskel man skall ta sig över. Detta hör nog till det det där man man måste ha mest kunskap inom modern fotografi.
Dessutom troligen där man råkar ut för flest problem.
De flesta av oss som sysslar med detta har slitit vårt hår så vi är skalliga eller åtminstone har grått hår,
Fast köp en billig fotoskrivare och låt skrivaren sköta utskriften så är du OK.
Det ger hyfsade bilder
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kan också varmt rekommendera Epson P600. Har haft min i ett år och hittills inte haft några som helst problem. Skriver ut perfekta bilder och jag har inte haft några som helst problem med intorkat bläck (uppskattar att jag använder den i snitt var 14 dag)

Beträffande Epsons service så har flera klagat på denna i tidigare foruminlägg här på Fotosidan. Vill därför nämna att jag tidigare hade en Epson R3000. Efter fem år råkade jag ut för samma problem med läckande bläck som så många andra vittnat om bl.a. här på Fotosidan. Jag vände mig då till Epson och påtalade att det måste röra sig om ett konstruktionsfel eftersom det var så många som drabbats av samma bläckläckage. Efter lite mejlväxling gick Epson med på att reparera skrivaren utan kostnad för mig och när det sedan visade sig att de inte kunde få rätt på den så fick jag en ny P600 som kompensation.
Håh, vilken förhandlare du måste vara! Grattis! Det är nog inte många som lyckats med det du lyckats med.

… man det kanske är så att folk också ger upp för lätt när de får saknade punkter i nozzle checks eller tappar hela färger ibland.

Det går faktiskt att fixa båda felen rätt enkelt. Tappar man en hel färg så är det stopp i munstyckena för den färgen och det fixar man lätt med rätt lösningsmedel och en vanlig knappnål. Ajax fönsterputs är bäst eftersom det är lättillgängligt i din Coop eller ICA och en vanlig knappnål kanske ni också har hemma. En sådan har, exakt rätt diameter för att passa i munstyckenas fyra små hål. P600 och P800 och nya Epson-skrivare har nog utvecklats lite sedan problemen med R3000. Åtminstone jag har inte hört om läckande printhuvuden med dessa skrivare och övriga problem har jag hittills lyckats lösa tämligen enkelt hittills med min P600. Jag har haft den ända sedan modellen kom ut på marknaden och den rullar på även om jag inte skriver ut varje vecka. Men även jag kör ett nozzle check med jämna mellanrum. Jag kör max två Nozzle Clean försök om mönstren ser dåliga ut och funkar inte det så spiller jag aldrig mer dyrt bläck på vidare försök utan då går jag direkt på skrivhuvudet och munstyckena istället.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att börja skriva ut själv har en hög tröskel man skall ta sig över. Detta hör nog till det det där man man måste ha mest kunskap inom modern fotografi.
Dessutom troligen där man råkar ut för flest problem.
De flesta av oss som sysslar med detta har slitit vårt hår så vi är skalliga eller åtminstone har grått hår,
Fast köp en billig fotoskrivare och låt skrivaren sköta utskriften så är du OK.
Det ger hyfsade bilder
Håller med och tyvärr vakar ju inte Stefan Olson längre över oss och våra skrivare men hans arv finns fortfarande kvar i form av länkar till de tips han frikostigt givit oss under många år:

http://www.profiler.nu/lathund-for-utskrift/

Det kan ta en hel del tid och ansträngning innan man är nöjd med synk av skärmar och skrivarresultat.
 

mjewl

Aktiv medlem
Är det en bra idé att köpa begagnad Epson?
Och hur löser man isf frakten? Tänker att det är en dålig idé att låta toner sitta kvar. Men samtidigt ingen bra idé att sätta tillbaka använda toner om man tar bort dem?
 

T_M

Aktiv medlem

Michael Johansson

Aktiv medlem
Är det en bra idé att köpa begagnad Epson?
Och hur löser man isf frakten? Tänker att det är en dålig idé att låta toner sitta kvar. Men samtidigt ingen bra idé att sätta tillbaka använda toner om man tar bort dem?
Det kan det säkert vara men det gäller antagligen att kolla noga vad som erbjuds och testköra innan köp.

Själv köpte jag en Epson 4880 för en del år sedan av en kille i Stockholm som annonserade här på FS. Det var en ren chansning eftersom jag betalade i förskott och hämtade en månad senare när jag kunde åka från Skåne till Stockholm med husbilen. Det är ju inte så lätt att skicka en sådan pjäs med Posten eller Schenker. Väl hemma efter en kortare semester med skrivaren i bagagen testade jag den direkt och fick ut en testsida en halvtimma efter jag burit in den. Allt funkade perfekt utan några igensatta munstycken eller liknande. Det jag saknar är möjligheten till utfallande utskrifter men det går ju att kompensera de få gånger jag behöver det genom att skriva ut på storleken större papper och skära. Rullpappersfunktionen kompenserar detta mer än väl.

Nu har jag använt den en hel del och den bara går och går. Tyvärr skriver jag inte så mycket så ibland kan den bli stående i månader och halvår men funkar ändå. Endast en gång fick jag köra nozzelcheck ett par gånger innan några igensatta färgmunstycken blev OK. Men då hade den stått i nästan ett år. Jag är alltså mycket positivt överraskad över hur bra skrivaren fungerar. Detta är min tredje Epson. De tidigare har varit en A4-skrivare med två små patroner, en svart och en färgkombo. Den andra var en R2400 A3+ med åtta ganska små färgpatroner.
 

gamleJ

Aktiv medlem
”Don’t do the crime if you ain’t got the time” blir i skrivarsammanhang ”don’t do the buy if you ain’t got the time”.

Som flera vittnar om så kostar det mycket tid och vånda att kunna skriva ut med kontroll. En Epson p600 som jag har tycker jag förtjänar den tiden. Däremot att lägga den tiden och alla pengar för att skriva ut mobilbilder är tveksamt. Fotolabb eller lite billigare skrivare rekommenderar jag.

Kan nämna att photoblack har kleggat igen vid två tillfällen i min p600. Första gången under garantitiden skickade jag iväg skrivaren. Andra gången räddade Sten-Åke situationen pga att han strax innan lagt ut en tråd kring hur problemet fixas. Nu går skrivaren som en klocka igen och jag oroar mig inte för nästa kleggiga huvud :). Känns inte som att Epson löst sina problem fullt ut ännu. Det verkar vara just photoblack som är problemet i de nyare p600/p800 och att övriga färger fungerar. Äldre 3880 verkar inte ha det problemet men kan vad jag förstår inte skriva ut riktigt lika kolkällarsvart. Rätta mig om jag har fel.
 

snap01

Aktiv medlem
Att börja skriva ut själv har en hög tröskel man skall ta sig över. Detta hör nog till det det där man man måste ha mest kunskap inom modern fotografi.
Dessutom troligen där man råkar ut för flest problem.
De flesta av oss som sysslar med detta har slitit vårt hår så vi är skalliga eller åtminstone har grått hår,
Fast köp en billig fotoskrivare och låt skrivaren sköta utskriften så är du OK.
Det ger hyfsade bilder
Med Epson var man tvungen att lära sig massa tricks för att inte få ränder eller bota igengeggade munstycken. Att få ut en bild printad på rätt sätt krävs inte så mycket.

Du behöver ha skärmen profilerad eller kalibrerad o det viktiga ha en bra profil till pappret. Finns flera tillverkare som har bra profiler som Canon o hahnemule. Om du ska kunna bedöma jämföra den printade bilden med bildskärmen behöver du rätt betraktningsllus i rummet.
Antingen via speciella fotolampor eller som jag speciell lysrörsarmatur. Vill man köra överkurs så målat Du väggarna helt neutralgrå.
Visst jag gick den längre vägen med hjälp av Stefan Olsson o profiler han gjorde o sedan en rip men idag funkar profiler från tex Canon bra. Det som var mest frustrerande var Epson krångel, visst skrev man ut ofta etc så var det oftast inga större problem.

Men det jobbiga är att det kan börja strula när som helst o har du då köpt en skrivare för 40000 kr och dom ska ha 15-20000 för att fixa den så är det inte lika kul.

Canon har en annan teknik o på deras pro maskiner kan du själv byta printhuvet för en betydligt billigare kostnad än vad Epson tar för att försöka laga sin skrivare.

I början hade Epson bättre printkvalitet än Canon men det är inte så idag.
 
ANNONS