Annons

blank panna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Högberg

Aktiv medlem
Hej.
Är en amatörfotograf som varit o fotat en tjej som skulle på bal.Nu ser jag på bilderna att hon är väldigt blan i pannanvad kan man göra i efterhand nu i datorn

Om du i istf att dubbelposta lagt kraften på att skriva begriplig svenska i ett inlägg hade nog fler varit sugna på att svara..

Maria, vilket redigeringsprogram använder du?
Har du ett bildexempel du kan visa i tråden så att man ser blänket?

/Arne

Per skrev:
Om du i istf att dubbelposta lagt kraften på att skriva begriplig svenska i ett inlägg hade nog fler varit sugna på att svara..

konstigt vilka saker man lägger ner kraftern på eller hur? Vissa på att vara otrevliga, andra på att försöka få svar.... Världen är allt bra konstig.

ja jag ser att det blev ett konstigt inlägg och ber om ursäkt för det. Det som mitt problem är att tjejen jag fotade har på bilderna en blank fläck i pannan, hur kan jag fixa till det i efterhand? Använder adobe photoshop 7.0 och paint shop pro 7 (engelsk version).

Ok, är inte så kunnig på något av de två programmen så jag kan nog inte hjälpa till med det. Men det finns säkert någon kunnig som hoppar in med tips senare idag, efter att ha hissat flaggan och så...;)

Lycka till!

/Arne

Vore enklare om du visar ett exempel på bilden så kan alla försöka ge ev tips på att lösa det.

Är bilden tagen i RAW så du har lite mer utrymme att arbeta med? Som sagt, visa exempel :).

I photoshop har jag bättrat på blanka pannor med hjälp av patch-tollet:

Skapa först ett nytt lager så att du har orginalet kvar.

Använd sedan patch-tool för att "flytta" hud från närliggande områden till det blanka vita. I allmänhet tycker jag att pach ger ett jämnare esultat än klonstämpeln, men det skadar inte att prova båda.

Om du sedan inte får det helt jämnt och bra kan man dra ner opaciteten på det retucherade lagret för att släppa tillbaks lite av det gamla orginalblanka för ett naturligare intryck. Man kan även använda en lagermask för att minska effekten på valda ställen.

Hoppas att svaret är värt att läsa trots skrivfel ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto