Annons

Blixt och slutartid på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasSamuelsson

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp av er kunniga mäniskor, jag kan inte ta vettiga blixtbilder i Av-läget.
Om jag har blixten uppfälld och kameran i läge P väljer kameran slutare 1/60 och bländare 4,0.
Om jag däremot kör i läge Av och bländare 4,0 ställer kameran in slutare 1"3.
Hur 17 gör jag för att kunna ta bra blixtbilder med Av?

I Av-läget anpassar kameran slutartiden efter det befintliga ljuset. Om du ändå vill ha mörk och underexponerad bakgrund kan du lika göärna köra P eller M.

Med Av-läget kan du fånga stämningen och det naturliga ljuset i bakgrunden samtidigt som du använder blixt.

Bilagor

• nyår05-_mg_1187.jpg
    nyår05-_mg_1187.jpg
    27.8 KB · Visningar: 313
Ok, men varför blir det så stor skillnad på slutartiden mellan P och Av?
Om jag kör utan blixt får jag tiderna 0"5 resp. 5". Bilderna ser ju att att vara likvärdigt exponerade.

På EOS10D kan man i custom-functions välja att Av läget ska välja tiden 1/200 vid blixtfotografering, alltid. Man styr då bländaren och får tiden 1/200.
Vad skillnaden blir mot att ställa 1/200 i manuellt läge har jag inte forskat i...

JonasSamuelsson skrev:
Ok, men varför blir det så stor skillnad på slutartiden mellan P och Av?
Om jag kör utan blixt får jag tiderna 0"5 resp. 5". Bilderna ser ju att att vara likvärdigt exponerade.

Med blixt är slutartiden spärrad till 1/60s som längst och 1/250-1/125s som kortast beroende på modell för att inte riskera rörelseoskärpa.

Själva blixtexponeringen blir lika ljus eftersom slutartiden inte påverkar blixtexponeringen, det gör bara blixtens brinntid och bländaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto