Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

sw_julia

Medlem
Hej, jag skulle behöva hjälp med tips på vad man ska tänka på när man ska köpa sin första blixt.
Jag har en Canon EOS 1000D & ska mesta dels använda den för att få bättre kort på bilar & människor. Vad rekommenderar ni för blixt?
Vad är det som skiljer på billiga/dyrare blixtrar?
Tacksam för hjälp :)

Skillnaden mellan ny och "gammal" här är främst att ny modell kan fullt utnyttja de nyaste kamerornas menyhantering av blixtarna. Det kan alltså inte 430 EX, men 430 EX II kan.

Det går att göra samma sak genom att trycka på blixtens knappar, så man förlorar ingen funktion, men speciellt för en nybörjare är det enklare att hantera genom kamerans menysystem. Custom functions kommer i klartext osv.

Skillnaden mellan ny och "gammal" här är främst att ny modell kan fullt utnyttja de nyaste kamerornas menyhantering av blixtarna. Det kan alltså inte 430 EX, men 430 EX II kan.

Det går att göra samma sak genom att trycka på blixtens knappar, så man förlorar ingen funktion, men speciellt för en nybörjare är det enklare att hantera genom kamerans menysystem. Custom functions kommer i klartext osv.

I ärlighetens namn tycker jag inte att det är en stor grej att hantera 430EX genom att trycka på blixtens knappar, de få gånger det behövs. C.Fn. justerar jag så gott som aldrig. Ljusmätning, automatisk blixtdosering, blixtdoseringskomensation +/-, FEL, justering av blixtens utlysning mot objektivets brännvidd, slavblixtstyrning* etc. -- ALLT detta funkar med gamla 430EX styrt från kameran.

(* förutsatt att du har en Master på kameran)

Det som inte går att styra från kameran är att ändra mellan 1:a / 2:a ridån samt high speed sync, men det går i gengäld snabbare att göra det direkt på blixtens dedikerade knapp för ändamålet jämför med att krångla sig in i kamerans menyer.

430EX II är bättre skyddad mot regn och rusk, men det är inte EOS 1000D så det spelar mindre roll.

Jag skulle mycket hellre satsa på en beg 430EX än en ny "piratblixt" från annan tillverkare om budgeten inte tillåter en ny 430EX II.

OK. Jag var inte riktigt säker på vad som inte fungerade. Jag har inget äldre än 580 EX II. Inte som fungerar alls, alltså.

Jag skulle mycket hellre satsa på en beg 430EX än en ny "piratblixt" från annan tillverkare om budgeten inte tillåter en ny 430EX II.

430:N Funkar ypperligt till EOS1000 ( personligen före drar jag den framför II för slavfunktion är mycket lättare )

Mitt tips börja med en 430,

ANNONS
Götaplatsens Foto