Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt, varför så skarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Nu kommer nog en så kallad dum fråga: Varför blir der så skarpt (upplevs så skarpt?) när man fotar med blixt?

Fotar jag i naturlig ljus och på bas ISO så får jag till riktigt skarpa bilder, men inte i närheten av så knivskarpt som vid blixfoto. Det kan väl inte bara bero på att bilden fryses, eller?

Trevligt helg!
/John

Nu kommer nog en så kallad dum fråga: Varför blir der så skarpt (upplevs så skarpt?) när man fotar med blixt?

Fotar jag i naturlig ljus och på bas ISO så får jag till riktigt skarpa bilder, men inte i närheten av så knivskarpt som vid blixfoto. Det kan väl inte bara bero på att bilden fryses, eller?

Trevligt helg!
/John

Det blir väldigt platt direkt, och starkt ljus med blixt från kameran, och det uppkommer också konturer med skuggor. Tillsammans kan detta uppfattas som skärpa, men det är det inte, utan det är mest stark kontrast. Lösningar är att rikta blixten mot ex tak, eller vägg, för att få ett mjukare indirekt ljus. Man kan också använda en sk diffusor på blixten. Nu vet jag ju inte vilken kamera/blixt du har, men det finns lösningar för allt. Om du har en kraftig blixt, och motivet inte är allt för långt bort, så kan du experimentera med en vit engångs-kaffemugg på blixten..../PE

Mer ljus gör även att det blir bättre. Så i kombination med ökad kontrast så blir resultatet (upplevt) skarpare.

Det blir väldigt platt direkt, och starkt ljus med blixt från kameran, och det uppkommer också konturer med skuggor. Tillsammans kan detta uppfattas som skärpa, men det är det inte, utan det är mest stark kontrast. Lösningar är att rikta blixten mot ex tak, eller vägg, för att få ett mjukare indirekt ljus. Man kan också använda en sk diffusor på blixten. Nu vet jag ju inte vilken kamera/blixt du har, men det finns lösningar för allt. Om du har en kraftig blixt, och motivet inte är allt för långt bort, så kan du experimentera med en vit engångs-kaffemugg på blixten..../PE

Jag upplever detta ovasett hur blixten riktats. Kör med extern blixt genom softbox.

Trevligt helg!
/John

En dum kommentar från mig kanske? Men med blixt (om det naturliga ljuset är svagt) så eliminerar du i princip all skakningsoskärpa eftersom blixten lyser upp så kort tid. Nu vet jag ju inte vilka exponeringstider, brännvidder eller bländare du använder utan blixt förstås.
/T

Skarpare...

Blixten hjälper till att frysa bilden. Det ljuset exponeras runt 1/20.000 sek. Det finns normalt ingen kamera som klarar det utan de är i princip gjorda för att ha en synktid på 1/60 elller 1/125. Kameran gör sig beredd att låta blixtljuset gå när slutaren står helt öppen.

Idag mäts ljuset från blixten på samma sätt som befintligt ljus. Genom linsen och mängden blixtljus anpassas också till befintligt ljus och det gör att ex bakgrunden blir rätt exponerad den också. Bilden är därmed exponerad/belyst 2 ggr under samma exponering/samma bildruta.

Denna alldeles föredömliga egenskap används mycket ofta av oss makrofotografer. Andelen skarpa bilder med makroblixt av något slag ökar dramatiskt även om det naturliga ljuset är tillräckligt.

Använder min externa blixt även till porträtt. Samma effekt men man kan naturligtvis inte rikta ljuset rakt på personen. Obehagligt och det blir inte snyggt heller

Men det gäller inte studioblixtar som fungerar lite annorlunda med inte så fullt snabba brinntider. Det är mängden ljus som spelar roll. Ät det naturligt ljus/konstant ljus så får man riktigt skarpa bilder ifall man lyckas använda typ 1/4000s eller runt omkring.

Bara för o förstå bättre, är skärpan du får när du använder blixt ett problem som du vill undkomma? :)

Som nämnt tidigare är det en blandning av en perfekt fryst bild och den kontrast som uppstår i även de minsta detaljerna, t.ex porerna i ansiktet om det är en modell du plåtar. Bilden kan upplevas som riktigt skarp även med softbox (tur är väl de antar jag) och beror bland annat på hur stor din softbox är. Även en kraftigt slagen softbox kan ge mkt mkt mkt mkt skarpa bilder, framförallt om den riktas så att ansiktet belyses t.ex från sidan så att verkligen porerna kommer fram, och bara halva ansiktet belyses kraftigt. Du får nog ungefär samma skärpa om du har t.ex ett fönsterljus från sidan (ingen blixt) och exponerar enbart efter detta ljus o inget omkringliggande ljus och kör en riktigt kort slutartid som verkligen fryser motivet.

Min erfarenhet är att för att skapa ett mjukt ljus och mindre kontrastrikt ljus på t.ex en modells ansikte kan du sätta din softbox relativt högt ovanför modellen (så att skuggorna faller rakt ner över ansiktet, klassisk trekant under näsan). Bilden kommer fortfarande bli skarp, men de vill vi ju :) Du belyser då hela ansiktet precis som bilden va tagen rakt framifrån, men bilden bör bli mjukare.

Vill du ha en närmast oskarp bild även med blixt kan du sätta ett bakljus på din modell som riktas så de kommer in i objektivet, de kommer ge en riktigt dassig skärpa ;D

Bara för o förstå bättre, är skärpan du får när du använder blixt ett problem som du vill undkomma? :)

Som nämnt tidigare är det en blandning av en perfekt fryst bild och den kontrast som uppstår i även de minsta detaljerna, t.ex porerna i ansiktet om det är en modell du plåtar. Bilden kan upplevas som riktigt skarp även med softbox (tur är väl de antar jag) och beror bland annat på hur stor din softbox är. Även en kraftigt slagen softbox kan ge mkt mkt mkt mkt skarpa bilder, framförallt om den riktas så att ansiktet belyses t.ex från sidan så att verkligen porerna kommer fram, och bara halva ansiktet belyses kraftigt. Du får nog ungefär samma skärpa om du har t.ex ett fönsterljus från sidan (ingen blixt) och exponerar enbart efter detta ljus o inget omkringliggande ljus och kör en riktigt kort slutartid som verkligen fryser motivet.

Min erfarenhet är att för att skapa ett mjukt ljus och mindre kontrastrikt ljus på t.ex en modells ansikte kan du sätta din softbox relativt högt ovanför modellen (så att skuggorna faller rakt ner över ansiktet, klassisk trekant under näsan). Bilden kommer fortfarande bli skarp, men de vill vi ju :) Du belyser då hela ansiktet precis som bilden va tagen rakt framifrån, men bilden bör bli mjukare.

Vill du ha en närmast oskarp bild även med blixt kan du sätta ett bakljus på din modell som riktas så de kommer in i objektivet, de kommer ge en riktigt dassig skärpa ;D

Nej,nej! Det är absolut inget problem, älskar den krispiga skärpan!
Tycker det blir riktigt skarpt även med ett mjuk ljus från en stor softbox.

Jag har alltså inget problen utan funderade bara på hur det funkade.

Tack för alla svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto