Annons

Blixten fälls inte upp (Err 05) EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

northcountry

Ny medlem
Jag har problem med den inbyggda blixten på min 450D.
Den fälls inte upp varken när jag trycker på blixtknappen eller när jag kör helautomatiskt.

Blixten går att få upp om jag hjälper till samtidigt som jag tar en bild som kräver blixt, men den poppar alltså inte upp själv.

Jag kan möjligen ha spillt något på kameran, men jag ser inget kladd, och detta borde ju inte vara tillräckligt för att blixten ska fastna, eller?

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Jag är helt ny på digitala systemkameror och är tacksam för alla tips jag kan få!

Tack för trådtipset. Men jag har inte haft någon extern blixt inkopplad.
Testade också att rucka lite på stiftet som känner av om någon blixt varit inkopplad, men det är helt uppfjädrat som det ska.

Jag funderar på om det själva mekaniken som krånglar, då blixten funkar fint om jag pillar upp den själv. Men det känns svårt att göra några mekaniska justeringar på egen hand.

Man får inte Err 05 om avkännaren i blixtskon har fastnat. Då försöker inte kameran fälla upp blixten, eftersom den tror det sitter nåt i vägen.

Err 05 får man om mekanismen som ska putta upp blixten är trasig, eller låset inte släpper.

När jag fick Err 05 på min 40D, då smorde jag mekanismen för blixtuppfällningen med en liten oljedroppe. Sedan funkade den igen.

Precis som ni var inne på så var det något mekaniskt. (Bra att få veta att Err 05 handlar om just detta.)

Troligtvis har jag haft något som bromsat i själva mekanismen, men nu fungerar det igen!

Ska kanske testa det där med en liten liten droppe olja då blixten trots allt fäller upp sig ganska långsamt tycker jag.

Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto