Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixten tjuter konstant

Produkter
(logga in för att koppla)

zneakpeak

Ny medlem
Hej, är väldigt ny på de här med foto och har en canon 400d, jag köpte idag till en blixt (cullman D4500-c) och jag vet att blixtar brukar tjuta när blixten laddar men denna blixt tjuter konstant, tar aldrig slut, jag blir galen. Någon som vet om de brukar vara så eller e de något fel på denna?

/Andreas

Ingen som har blixt på detta forum och som vet om deras blixt brukar tjuta konstant?

Blixten som jag har är identisk med Soligor DG-420 Z om de har någon betydelse?

Är batterierna dåliga ? Det är inte heller säkert att uppladdningsbara funkar så bra. Vilket har du ?

/ Erik

Tack för svar, men oj vad jobbigt att den ska låta så. De e ju på gränsen att man klarar av ljudet som strömmar ut från den, nån som vet om de låter så om tex canons egna blixtar?

Jag fick svaret från cyberphoto, att de flesta lågprisblixtarna tjuter hela tiden.
Jag vet att att Nikons blixtar bara tjuter när de laddas upp (men mycke lägre än t.ex. Soligor-blixten, som jag har) och slutar sedan.
Kan tänka mig att det är detsamma för Canons blixtar.
Originalblixarna har oftast bättre komponentval och allstrar därmed inte lika mycket ljud.

Min Pentax orginal blixt tjuter också, men bara under uppladdning, med frächa batterier är detta bara nån sekund. Men har man krämat på full effekt ur blixten och batterierna är dåliga kan den ligga och pipa ett bra tag, eftersom det då tar längre tid att ladda upp den.

Att en blixt skulle pipa konstant tycker jag låter konstigt, själv skulle jag aldrig klarat av det.

ANNONS
Götaplatsens Foto