Annons

Blixtfotografering med M läget

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag bryter ut detta från en annan diskussion.

Om jag har förstått det rätt så kan jag när jag använder blixt unyttja M läget och ställa önskad tid och bländare och låta blixten styra så att det blir rätt exponerat.

Frågan är inom vilka ramar det fungerar.

Jag har en 430EX blixt och ett 17-40/4L objektiv. Jag antar att jag ofta vill lämna bländaren på 4 för att utnyttja det ljus som finns så mycket som det går. Kanske även ställa upp iso till 200 eller 400.

Frågan är vilka tider jag vågar laborera med och vad effekten blir om jag kortar tiderna och låter blixten slå mer.

-Blir räckvidden kortare?
-Vad händer med upplysning av bakgrund.
-Vilka tider klarar kameran och blixten
-Vika andra fotografiska effekter kan jag få med olika bländare och tider?

Om ni orkar så får ni gärna beskriva hur ni tänker och kör samt vilka tider och bländre ni brukar använda vid blixtfotografering i olika situationer.

Stort tack!!!

Det enklaste sättet att få reda på blixtens begränsningar är att alltid använda varningslampan för full blixturladdning. Den lampan tycker jag är skillnaden mellan en bra och dålig blixt.

Räckvidden blir inte kortare av att korta tiden. Däremot minskar den om du minskar bländaren.

Bakgrunden blir dock mörkare eftersom du minskar inverkan av befintligt ljus.

Den snabbaste synktiden står i din kamerahandbok. För det mesta ligger den någonstans mellan 1/60 och 1/250 för en spegelreflex.

Jag tycker blixten blir som mest användbar när man blandar. Långa tider för att ta tillvara det naturliga ljuset, och helst aldrig blixt riktad mot motivet. 800 ISO blir då mer regel än undantag.

Vad innebär en lång tid för dig? Längre än 1/60?
Längre än så innebär nog stativ för mig... (fast jag kanske börjar bli gammal och skakig... ;-) )

När det gäller blixt riktat mot motivet så försöker jag att alltid slå den i taket eller i väggen beroende om jag vill få lite struktur i ett ansikte eller ej. Så även jag slår den nästan aldrig direkt mot motivet.

Här blir det dock problem i kyrkor där det ofta inte finns något att stutsa i. Även i hus med träfärgade tak. DÄr ger taket kraftig färgstick som jag inte har lyckats att få bukt med.

Fler varianter här...

Du kan köra FEB (blixtexponeringsbracketing; eller FP höyhastighetssynkronisering.
I det sistenevnte tillfellet vil blitzen (i E-TTL-läge) speda på med ljus så länga den orkar. Detta är bäst i Av-läge.
FEB är nog det bästa i manuelt läge. Bracketeringen kan du välja i förhand, men + - opptill 3 stop.
Har du god tid; kikar du på din 1:a bild og endrar din blixexponering i h.h.t. vad du ser i LCD/Histogram.
Expose to the right; men se upp för utbrända partier; dom varslas ju på LCD-bilden.

Testa,testa, testa!
Inte lett att gä bestämda råd. Upptakssituasionerna är ju så olika.
mvh Erik J

Mafor skrev:
Vad innebär en lång tid för dig? Längre än 1/60?
Längre än så innebär nog stativ för mig... (fast jag kanske börjar bli gammal och skakig... ;-) )

Tänk på att du i regel kan gå ner på längre tider i och med att du har blixten som fryser motivet. Inomhus i svag belysning kör jag ofta min 28/2.8 på f4, iso 640 och sen ställer jag in 1/25 i tid. Blir nästan alltid bra bilder.

ANNONS