Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bloggfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
När jag skriver en ny blogg och lägger in bilder, varför blir inte den första bilden i bloggen som jag har lagt in "rubrikbild" (eller vad man ska kalla den) utan en bild längre ner i bloggen blir "rubrikbild".

Har jag missat nåt där man väljer detta??
Se t ex min senaste blogg, "Köptips..." osv där Hamburgkartan blev "rubrikbild" trots att jag avsåg den först inlagda bilden skulle användas....
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade detta med windows webbläsare i starten, jag provade några andra och Opera fungerade och det är den jag har använt och där är ordning rätt, även om det blir en omvänd ordning mot den ordning man läser in, men vet man detta och vänder listan vid inladdningen så fungerar det.

Man kan ju också i bloggprogrammet välja sortering för varje bild samt vilken som ska vara pushbild, det är någon val man kan göra där vid val till bloggen från inlästa bilder
 

Makten

Aktiv medlem
Om man inte aktivt väljer vilken bild som ska vara "push-bild" så verkar det helt slumpmässigt vilken som visas. Eller så beror det på bildens storlek eller nåt sånt. Jag kan tycka att verktyget för bilduppladdning och dylikt är väldigt svåranvänd och rörig, så det blir ofta fel.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man inte aktivt väljer vilken bild som ska vara "push-bild" så verkar det helt slumpmässigt vilken som visas. Eller så beror det på bildens storlek eller nåt sånt. Jag kan tycka att verktyget för bilduppladdning och dylikt är väldigt svåranvänd och rörig, så det blir ofta fel.
Med Opera så har det alltid varit förstabilden som blivit push, men med många andra webbläsare så är det random.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag hade detta med windows webbläsare i starten, jag provade några andra och Opera fungerade och det är den jag har använt och där är ordning rätt, även om det blir en omvänd ordning mot den ordning man läser in, men vet man detta och vänder listan vid inladdningen så fungerar det.

Man kan ju också i bloggprogrammet välja sortering för varje bild samt vilken som ska vara pushbild, det är någon val man kan göra där vid val till bloggen från inlästa bilder
Tack för ditt snabba svar...precis vad jag behövde!
a) Jag bloggar alltid på min Mac Book Pro med OS Catalina...inte min stationära PC med Windows 10
b) ska se om jag hittar stället man väljer på...för att ange ordningen på bildrr och pushbild!
mvh
/B
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar...precis vad jag behövde!
a) Jag bloggar alltid på min Mac Book Pro med OS Catalina...inte min stationära PC med Windows 10
b) ska se om jag hittar stället man väljer på...för att ange ordningen på bildrr och pushbild!
mvh
/B
Underhåll filer heter visst ”knappen”
 
ANNONS