Annons

Bröllopsfotografering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Kommer göra en hel del bröllopsfotografering utomhus nästa sommar och behöver ett nytt objektiv.

Vill ha en zoom med stor bländare så man slipper byta under fotograferingen så ofta eller inte alls.

Har igentligen inte tittat närmare på något speciellt eller bestämt prislapp,
mer intresserad av vad Ni skulle rekomendera ?

Tack på förhand
Stefan Krantz

Min kompis, som förövrigt har en 30D är väldigt nöjd med Sigma EX 50-150/2,8 DC.
Han har även fotat en del bröllop med det objektivet.

Behöver det vara fullformat kanske? Då kan jag varmt rekommendera Canon 70-200 2,8 IS. Ljusstarkt, stabilisator och skarpt.
Det är dock lite dyrare än ovannämnda Sigmat.

cast65 skrev:
Min kompis, som förövrigt har en 30D är väldigt nöjd med Sigma EX 50-150/2,8 DC.
Han har även fotat en del bröllop med det objektivet.

Vad heter din kompis Carl som har det nya Sigmat? Finns han här på Fotosidan möjligen? Är själv väldigt sugen på detta objektiv som jag skulle vilja höra lite mera om.

Lite mer vidvinkel än 50mm behöver du väl?

Personligen tycker jag att 24-70/2,8 är det mest användbara till bröllop fast ett extrahus med 70-200 som komplement är bra att ha med det också. Alltså rekommenderar jag två.

24-70/2,8 samt 70-200/2,8 eller 4 (priset skiljer ju rejält på det sistnämnda och ska det användas mest ute kanske du klarar dig med 4:an?)

videochild skrev:
Behöver det vara fullformat kanske? Då kan jag varmt rekommendera Canon 70-200 2,8 IS. Ljusstarkt, stabilisator och skarpt.
Det är dock lite dyrare än ovannämnda Sigmat.

Kör också de flesta av mina bröllopsbilder utomhus med detta objektivet. Dock använder jag en 10D.

För helfigur och en del andra bilder använder jag 17-40. Dock skulle jag vilja "byta" ut detta mot ett 24-70/2,8 som Lotta rekommenderar.

mvh /Peter

Fotade själv ett bröllop för ca en månad sedan och kombinationen 24-70 2,8 + 70-200 2,8IS fungerade klockrent med min 30D, det Jag saknade var ett andra hus så Jag slipper byta objektiv. Blir en EOS 1:a nästa vår för att komplettera min utrustning med.

Kommer köpa mig en 5D, och min 300D som reserv.
Frågan är hur långt 24-105 4,0L IS USM räcker ?
Har en 50 1,8 , 15m Fish eye, och en 100-300 sigma sunk tele.
Vill man ha kort skärpedjup känns 4 lite högt, men man kanske måste blända ned så pass ändå utomhus en solig dag?
En 70-200 2.8 IS USM känns som bra komplement till 24-105 men den slantar lite också, dock mycket lockande.
Skulle vara intressant och se hur många utomhus porträtt bilder är tagna med större bländare än 3,5 ?

ANNONS
Götaplatsens Foto