Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra/dåligt med Dell - bärbar

Produkter
(logga in för att koppla)

Reograf

Aktiv medlem
Jag tittar runt efter en bärbar maskin med Core 2 Duo processor och minst en 1Gb i internminne. Har tittat på de flesta märken och min budget är 10 000. När det kommer till Dell så har jag bara aningar om att jag har hört tidigare att det inte är några höjdarmaskiner, men det kanske är skitsnack som mycket annat? Jag undrar om ni har bra/dåliga saker att säga om Dell? När de har kampanjer så kan man ju få 2 Gb för samma pris och det är ju inte fel, men finns det då nackdelar med Dell som är bra att känna till?

Vi har 4 st bärbara dell i familjen, alla är jättenöjda och jag skulle gärna köpa en till!!

Jag har en d820 frun en d620 och barnen d600.

Har kör själv Dell D505 som arbetsdator.

Bra kvalitet på dator och monitorn visar färgerna riktigt dåligt. Måste kalibereras.

Glöm inte att köp till 3 års service avtal till. Väl investerade pengar.

// Fredrik

Jag har haft en Dell C400 Latitude som jobbdator i fyra och ett halvt år och jag är jättenöjd med den. Det har varit en kanonbra dator.

När det begav sig hade Dell två serier av datorer, Inspiron och Latitude. Latitude var den dyrare och mer kontrollerade versionen av datorer där Dell konfigurationsledde varje del. Kort sagt kunde Inspiron-datorer ha olika grafikkort i sig med samma prestanda medans Latitude-datorer hade exakt samma typ av grafikkort oavsett om du köper datorn idag eller om några månader. Det här är egentligen oviktigt för dig...

Jag har i alla fall varit jättenöjd och jag har enbart hört bra om Dell-datorer.

Prestandamässigt tror jag att du kan hitta andra märken som slår Dell, t.ex. Acer, men då är ju frågan om du får med Windows XP och liknande.

Det är lite som med kamror med datorer... man måste känna på dem för att se vilken man gillar och framför allt kolla skärmen.

Det finns dock en risk med bärbara datorer om man packar dem hårt i en väska att man får tangentbordsavtryck på skärmen, så ta hand om din dator. Kolla om daton är vridstyv om du tänker resa mycket med den. Knakar den mycket kanske du ska välja en annan.

Jag köpte in åtskilliga laptops från Dell på mitt förra jobb och vi hade inga problem med någon av dem. Vi använder dem där jag jobbar nu också och förutom batteriproblemet för ett tag sedan (som inte hade något med Dell att göra och drabbade i princip alla tillverkare) så har ingen av mina kollegor haft några problem så vitt jag vet.

Därmed inte sagt att Dell alltid är bäst, det brukar alltid löna sig att titta runt och jämföra pris/prestanda. När det gäller datorer finns det ju som bekant inget "bästa märke" utan det är dagsformen som avgör.
Håller man sig bara till någon av de större tillverkarna så brukar inte kvalitén vara något större problem

beccasin1 skrev:
Jag tittar runt efter en bärbar maskin med Core 2 Duo processor och minst en 1Gb i internminne. Har tittat på de flesta märken och min budget är 10 000. När det kommer till Dell så har jag bara aningar om att jag har hört tidigare att det inte är några höjdarmaskiner, men det kanske är skitsnack som mycket annat? Jag undrar om ni har bra/dåliga saker att säga om Dell? När de har kampanjer så kan man ju få 2 Gb för samma pris och det är ju inte fel, men finns det då nackdelar med Dell som är bra att känna till?

Jag köpte för några år sedan en Inspiron 4000. Den datorn hade genomgående hög kvalitet och fungerar fortfarande bortsett att batteriert gett upp. Senare har ett flertal moderna inspiron köpts av vänner och företag. Det som slår mig med dessa är att de inte ger samma kvalitetskänsla som min gamla inspiron.

Om du ska köpa en bärbar pc bör du ABSOLUT också titta på macarna (som ju ÄR pc-datorer numer).
De har inte en kostnad som är betydligt skiljd från en "ordinär" pc, utan är i vissa fall tom billigare. Jag vet inte hur kvaliteten är på de billigare bärbara macarna. För några år sedan var kvaliteten inte så bra. Kvaliteten är dock säkert jämförbar med andra bärbara lågpris-pc.

Fördlen med en mac är ju att du dessutom på ett enkelt sätt får möjlighet att köra os x.

/ep

Senast ändrad:
Har administrerat/servat dem på jobb (Latitude mest) och kan inte klaga, genomgående problemfria.
Lite lång leveranstid eftersom de byggs på beställning.

Ok den aspekten är verkligen inte oviktig! Jag tackar för samtliga svar. Är det någon som har erfarenhet mer teknisk för hur t.ex. skärmarna på Dell är att arbeta med?

beccasin1 skrev:
Ok den aspekten är verkligen inte oviktig! Jag tackar för samtliga svar. Är det någon som har erfarenhet mer teknisk för hur t.ex. skärmarna på Dell är att arbeta med?

Den här tråden innehåller det mesta om de flesta bra skärmar på marknaden just nu.http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178

Kortfattat är det så att Dells skärmar saknar en del inställningsmöjligheter som gör att de inte är optimala för bildbehandling.

.
Statistiskt sätt har bärbara fler hårdvaru problem än stationära datorer orsakat av värmeproblem i det kompakta plast/metall höljet.

Men visst är bärbara smidiga att ha med på resor och surfa med i sänghalmen osv.

Bärbara från Dell och Toshiba har haft minst problem genom åren.

Dell Latitude är lite dyrare och med något högre kvalitet än Inspirion.

Jag har haft några olika bärbara och min senaste Dell har fungerat bra, men 2 tangenter på tangentbordet fungerar inte alltid till 100%.

Köper jag en nyare bärbar blir det en Toshiba eller Dell Latitude.

MVH
.

Köpte för ett och ett halvt år sedan en Inspiron 9300 med extraminne. Dell strulade som f*n med leveransen och först fick jag fel dator! Men när jag väl fick datorn så är jag helnöjd, speciellt med skärmen 1920*1200 (specialbeställning) som har ett ytskikt som liknar "vanligt" glas. Suveränt när man jobbar med bildbehandling. Ett annat plus är mkt bra inbyggda högtalare, alltid trevligt med musik till bildarbetet :)
Kundtjänst också bra och hjälpsamma vid problem, om än lite långa väntetider ibland, men så brukar kundtjänster vara.

Mvh
Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto