Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra, enkel, kamera för safari m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

olkv

Medlem
Jag ska åka på self-drive safari i Krugerparken (sydafrika) och behöver köpa en kamera som tar bra bilder, utan att vara på proffs-nivå. Först var jag inne på att köpa en någon av Canons lite enklare systemkameror med tele-objektiv till, men efter att ha surfat runt en del börjar jag istället luta åt en bra kompakt-kamera med superzoom, typ Panasonic Lumix FZ-200. Det verkar enklare än att ha flera olika objektiv, eller två kameror, som en del förespråkar. Vad tror ni?

Min budget ligger på ca 5000-8000 kr. Utöver safarin tänker jag mig att använda den till blandat naturfoto här hemma också.

Jag gillar Canons färgåtergivning och var därför inne på det, men Lumixen tycker jag verkar ha bättre recensioner.

Med dina behov skulle jag nog satsat på en långzoomare av kvalitet - och visst verkar den nya Pannan intressant med sitt ljusstarka objektiv. Den lär du komma långt med och det verkar vara en behändig kamera. Alternativet är en lite enklare DSLR med en telezoom, kanske en Nikon D3200-paket? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223267

Jag skulle fundera noga igenom behoven och kraven innan jag köpte en kompaktkamera (t ex FZ200). Dessa små sensorer har väldigt svårt med kontrastrikt ljus (solig dag i länder närmre ekvatorn i synnerhet) då risken är väldigt stor att du får utbrända vita detaljlösa ljusa partier och helt svarta skuggpartier. I skymmningen då djuren träder fram då har man istället problem med brus.

Kan du töja din budget något skulle jag föreslå några alternativ:
Panasonic G3 eller G5 med kitobjektiv eller ännu bättre med en 14-140 då du slipper byta (objektiv köps beg för ca 4000-4500:) och kanske ett 45-200 om du har kitgluggen 14-42 med kameran eller 100-300 om du fått tag i 14-140 objektivet. Motsvarande brännvidder blir:
14-42=28-84
14-140=28-300
45-200=90-400
100-300=200-600

Ett annat altnativ är en Sony NEX med 16-50 eller 18-55 och ett 55-200 eller en 18-200. Dessa ger motsv:
16-50=24-75
18-55=27-82
55-200=82-300
18-200=27-300

Med Sony får man inte lika mycket tele lika lätt som med Panasonic men Sony har en välfungerande HDR där 3 bilder i rad kopplas ihop till en med information från de andra två för att ge en bild med mer detaljer i både ljusa och mörka partier. Detta är utöver det större dynamiska omfånget (möjlighet att fånga detaljer både där det är ljust och mörkt) som de större sensorerna i Panasonics/Olympus och Sony redan ger.

Intressant.

Vad finns det för fördelar med Nikon D3200 jämfört med t ex en Canon 600D med telezoom?
Och klarar telezoomen även korta avstånd eller behöver man då byta objektiv? Det fipplet vill jag helst undvika när jag är ute på safari.

Jag hade en liten Nikon Coolpix för 5-10 år sedan, som jag inte var så jättenöjd med. Jag tyckte det var dassiga färger och dålig ljusstyrka. Efter det har jag varit lite skeptisk till Nikon. Men det är klart att D3200 är något helt annat.

Intressant.

Vad finns det för fördelar med Nikon D3200 jämfört med t ex en Canon 600D med telezoom?
Och klarar telezoomen även korta avstånd eller behöver man då byta objektiv? Det fipplet vill jag helst undvika när jag är ute på safari.

Jag hade en liten Nikon Coolpix för 5-10 år sedan, som jag inte var så jättenöjd med. Jag tyckte det var dassiga färger och dålig ljusstyrka. Efter det har jag varit lite skeptisk till Nikon. Men det är klart att D3200 är något helt annat.

Det är inte några problem att byta objektiv, du sitter ju hela tiden i en bil och ofta stilla. Det är inte heller något problem med storleken, annat än vid flygresan.
Exta batterier och minneskort är viktigt, liksom enbening.

Enbensstativ är inte så användbart i en bil, enligt min erfarenhet. Det är mest ivägen.

Åker man i en minibuss eller större jeep med taklucka så är det praktiskt att ha något att stödja kameran (eller snarare teleobjektivet) mot takkanten med. De flesta verkar använda bönpåsar, men jag snickrade ihop en trekantig platta med gummifötter i hörnen och en kulled i mitten. Mycket bättre än en bönpåse.

Åker man i en öppen jeep så kanske enbensstativ kan vara lite mer användbart. Då har man ju inget tak att stödja sig mot.

Det där med att man sitter still i bilen är visserligen sant, men när en stor elefanthane börjar röra sig snabbt mot bilen så gör chauffören en rivstart och just då är det olämpligt att vara mitt i ett objektivbyte. :)

Hur får man tag på i G5:an?

Jag skulle fundera noga igenom behoven och kraven innan jag köpte en kompaktkamera (t ex FZ200). Dessa små sensorer har väldigt svårt med kontrastrikt ljus (solig dag i länder närmre ekvatorn i synnerhet) då risken är väldigt stor att du får utbrända vita detaljlösa ljusa partier och helt svarta skuggpartier. I skymmningen då djuren träder fram då har man istället problem med brus.

Kan du töja din budget något skulle jag föreslå några alternativ:
Panasonic G3 eller G5 med kitobjektiv eller ännu bättre med en 14-140 då du slipper byta (objektiv köps beg för ca 4000-4500:) och kanske ett 45-200 om du har kitgluggen 14-42 med kameran eller 100-300 om du fått tag i 14-140 objektivet. Motsvarande brännvidder blir:
14-42=28-84
14-140=28-300
45-200=90-400
100-300=200-600

Ett annat altnativ är en Sony NEX med 16-50 eller 18-55 och ett 55-200 eller en 18-200. Dessa ger motsv:
16-50=24-75
18-55=27-82
55-200=82-300
18-200=27-300

Med Sony får man inte lika mycket tele lika lätt som med Panasonic men Sony har en välfungerande HDR där 3 bilder i rad kopplas ihop till en med information från de andra två för att ge en bild med mer detaljer i både ljusa och mörka partier. Detta är utöver det större dynamiska omfånget (möjlighet att fånga detaljer både där det är ljust och mörkt) som de större sensorerna i Panasonics/Olympus och Sony redan ger.

G 5:an verkar riktigt intressant. Tar jättebra bilder, vad jag kunnat se på nätet. Hur får man tag i en sån lite snabbt? Med telezoom? Jag ska nämligen åka redan om en vecka..... Jag vet att jag är sorgligt sent ute, men det blir lätt så när man inte har fotografering som huvudintresse. :)

G 5:an verkar riktigt intressant. Tar jättebra bilder, vad jag kunnat se på nätet. Hur får man tag i en sån lite snabbt? Med telezoom? Jag ska nämligen åka redan om en vecka..... Jag vet att jag är sorgligt sent ute, men det blir lätt så när man inte har fotografering som huvudintresse. :)
Använd prisjakt.se
skriv bara panasonic G5
Välj en etablerad säljare
Ring!! o förklara situationen
Kanske tom be återförsäljaren att packa upp och testa kameran åt dig för att undvika DOA.
Säg att det är brått & betala bråttomfrakt
Då får du ett par dagar extra hemma att läsa manual & testa

Jag har rest med superzoom och rekommenderar det. Har några safaribilder på min sida, kolla om de duger. Den gamla Canon SX10 IS. Senste resan hade jag Pana G3 + 45-200. Zooomkraften i Canon skandes och jag hade fått fler minnesvärda bilder med den. Numera kör jag Pana G3 100-300 zoom, En bra kombo.

För en som är ny inom foto rekommenderar jag starkt en superzoom. kräver mindre av användaren.
De senaste generationerna bör ge bättre bilder än mina. Högdagarar fixar man genom att underexponera lite grann under soliga dagar. 100-300 kostar drygt 5000. Tycker inte du ska välja en 200-zoom

Jag ska åka på self-drive safari i Krugerparken (sydafrika) och behöver köpa en kamera som tar bra bilder, utan att vara på proffs-nivå.
Grattis! Att köra omkring i Kruger och leta katter är en av mina favoritsysselsätningar. I vinter blir det tyvärr bara en kort sväng i januari, annars brukar jag vara där en månad eller så. Du kanske redan har koll och har planerat allt, annars kan du PMa mig om du vill ha lite tips.

Om du tror att det här är enda resan av den här typen och du inte är fågelskådare, så skulle jag nog tycka att kompakt långzoomare är ett bra alternativ. Canon har ju en modell med motsvarande 24-1200 mm, vilket låter fantastiskt. Jag har inte nån vidare koll på den eller konkurrenterna, så jag vet inte vilken som är bästa köp, men det verkar finnas flera intressanta modeller.

Satsar du på systemkamera behöver du egentligen två kamerahus: ett med normalzoom och ett med en zoom som går upp till 400 mm (eller mer).

Och glöm inte att ta med en bra kikare. Det är imho mycket viktigare än kameran.

Håller med Erland, kika på Canon SX50

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pssx50

Med denna zoom kan du ta bilder som nästan ingen systemkamera klarar av.
Om du är stadig på handen och ljuset är bra, vilket det ju oftast är söderöver.
Riktigt tidigt och inomhus märker du dock nackdelar mot systemare. Som resekamera ser jag den som m y c k e t lämplig.

Grattis! Att köra omkring i Kruger och leta katter är en av mina favoritsysselsätningar. I vinter blir det tyvärr bara en kort sväng i januari, annars brukar jag vara där en månad eller så. Du kanske redan har koll och har planerat allt, annars kan du PMa mig om du vill ha lite tips.

Om du tror att det här är enda resan av den här typen och du inte är fågelskådare, så skulle jag nog tycka att kompakt långzoomare är ett bra alternativ. Canon har ju en modell med motsvarande 24-1200 mm, vilket låter fantastiskt. Jag har inte nån vidare koll på den eller konkurrenterna, så jag vet inte vilken som är bästa köp, men det verkar finnas flera intressanta modeller.

Satsar du på systemkamera behöver du egentligen två kamerahus: ett med normalzoom och ett med en zoom som går upp till 400 mm (eller mer).

Och glöm inte att ta med en bra kikare. Det är imho mycket viktigare än kameran.

Håller med dig Erland. Brännvidd upp till 400mm och lite till eventuellt är att rekommendera. 200mm eller så som en del föreslagit till NEX kommer skapa frustrationer. Man kan ha långa telen på NEX också men då bör man inte ha exv. Sonys 70-400mm G utan istället exv. någon av Sigmas långzoomar som har inbyggd bildstabilisering (OS) eftersom NEX-husen ju saknar sådan. Då får man stabiliserad sökarbild också. Långa telen måste ha stabilisering om man inte har det i husen, oavsett vad man har. Annars får man hellre ta åtminstone två tjockkamerahus eller ett sånt och något lättare men det blir det ofta behov av två hus hur som helst. Helst vill man slippa byta objektiv överhuvudtaget för allt damm.

Långzoomare från exv. Panasonic kan man ju dessutom filma bra med om man väljer någon sådan modell. Är man inte proffs så filmar man ofta bättre med en sådan än med en systemkamera tycker i alla fall jag. Även Sony har ju exv. HX20V med zoom mellan 25 och 500mm. Hur praktiskt detta är vet jag inte men man lär ju kunna göra sanslösa kameraåkningar när man filmar för dessa hus har ju motorzoom som inte finns till tjockkameror i allmänhet. Min fru hade den äldre HX9V med sig sist och den har väl halva zoomomfånget och det räckte långt det med. Risken är väl att 500 mm blir rätt oanvändbart och fladdrigt för stativ kan man ju normalt inte ha.

Ulfs och ditt tips Canon Powershot SX50 HS är ju ännu mer av samma sak. Är ljuset bra så och det är det ju ofta (men långtifrån alltid i gryning och skymmning), så är den säkert fantastisk. Vore man inte fotonörd så skulle jag definitivt hårdkolla långzoomnischen. Vilken utveckling det varit i detta segment de senaste åren.

Finns det telezoom 18mm-400mm?

Tack så mycket för all respons! Det är jättevärdefullt för mig.

Idag har jag varit runt i tre olika butiker här i Karlstad och klämt på olika modeller och pratat med säljare. Ett står i alla fall klart: det blir ingen Panasonic G-modell för mig, eller Sony Nex (?). De är för små och med för små knappar för mina stora händer.:) För mig känns de som en dålig kompromiss mellan "vanliga" systemare och de kompakta långzoomarna, även om de bevisligen kan ta riktigt bra bilder.

Så då återstår valet mellan en systemare - typ Canon EOS 650D, Nikon D3200 eller kanske rent av en Sony A5 - eller en långzoomare. Jag började faktiskt luta åt en systemare idag när jag kände hur sköna de var i handen och inte så stora och tunga som jag trodde. Testade att ta några bilder (inomhus dock) med 650D med telezoom 55-300mm. Gav bra bilder, utan att vara fantastiska, men jag hade lite svårt att få skärpa på håll med den stora förstoringen. Åtminstone på människor som rörde sig. Det var lite oroväckande med tanke på att djuren på savannen säkert rör sig en del. :)
Kanske är det bara en träningssak ,och stabilisering, att få till skärpan på håll?

De långzoomare jag testade ( föregångaren till Panasonic FZ200, samt en ny Nikon) var sköna och smidiga att hantera, och inte alltför små. Dock var jag lite besviken på de bilder jag tog med dem (både inne och ute med Pannan, endast inne med Nikon). Däremot tycker jag Ulf Bjelkes bilder med Canon Powershot XS 10 här på fotosidan är riktigt bra. Beror kanske på vem som fotograferar :), men nog blir jag lite sugen på Canons långzoomare när jag ser de bilderna. Tyvärr lyckades jag inte hitta någon långzoomare från Canon i de butiker jag var i. Alla var väl slut:)
Är det någon här som har erfarenhet av de senaste långzoomarna från Canon respektive FZ200?

Tror nog att jag kommer att köpa en systemare på sikt, men för safarin verkar det svårt att få ihop det, då jag i huvudsak vill hålla mig till en kamera och ett objektiv. Eller finns det några telezoom som har hela spannet, från 18 mm - 400mm?

Kanske är det bara en träningssak ,och stabilisering, att få till skärpan på håll?
Ja, till stor del är det så. Man lär sig också att utnyttja stöd vid längre brännvidder. I Kruger kommer du ju att sitta i bilen till stor del. Då kan du stödja armbåge mot knä och/eller använda fönsterramen.

Köp en kamera inom ett par dagar. Oavsett vilken slags kamera du köper så är det mycket bättre att lära sig hanteringen av den innan du reser. Väl på plats på savannen så har du inte tid att lära dig en ny kamera. Då måste du kunna använda den utan att behöva fundera så mycket eller titta i instruktionsböcker.

Eller finns det några telezoom som har hela spannet, från 18 mm - 400mm?
Canon har ett 28-300 som skall vara av mycket bra kvalité. Men det kostar väl runt 25 papp.
Jag hade nog hellre satsat på 100-400 för 14-15 papp + en 18-135 + 50/1,8

Nu får ngn annan rätta om det finns "bättre" alternativ till safari.

Canon har ett 28-300 som skall vara av mycket bra kvalité. Men det kostar väl runt 25 papp.
Jag hade nog hellre satsat på 100-400 för 14-15 papp + en 18-135 + 50/1,8

Nu får ngn annan rätta om det finns "bättre" alternativ till safari.

Tämligen ointressant för TS då han nämner en budget på 5000-8000.

Alternativen är väl:
1. Canon/Nikon med Tamron/Sigma 70-300
2. Superzoom

Eller köp en Canon-systemare med 18-70/135 + ett 100-400 begagnat o sälj det när man kommer hem.
Beräknar man en förlust på 500 så blir det nog inte svårsålt.
Men nu var det ju det där med bråttom....

ANNONS
Götaplatsens Foto