Finns det telezoom 18mm-400mm?
Tack så mycket för all respons! Det är jättevärdefullt för mig.
Idag har jag varit runt i tre olika butiker här i Karlstad och klämt på olika modeller och pratat med säljare. Ett står i alla fall klart: det blir ingen Panasonic G-modell för mig, eller Sony Nex (?). De är för små och med för små knappar för mina stora händer.

För mig känns de som en dålig kompromiss mellan "vanliga" systemare och de kompakta långzoomarna, även om de bevisligen kan ta riktigt bra bilder.
Så då återstår valet mellan en systemare - typ Canon EOS 650D, Nikon D3200 eller kanske rent av en Sony A5 - eller en långzoomare. Jag började faktiskt luta åt en systemare idag när jag kände hur sköna de var i handen och inte så stora och tunga som jag trodde. Testade att ta några bilder (inomhus dock) med 650D med telezoom 55-300mm. Gav bra bilder, utan att vara fantastiska, men jag hade lite svårt att få skärpa på håll med den stora förstoringen. Åtminstone på människor som rörde sig. Det var lite oroväckande med tanke på att djuren på savannen säkert rör sig en del.

Kanske är det bara en träningssak ,och stabilisering, att få till skärpan på håll?
De långzoomare jag testade ( föregångaren till Panasonic FZ200, samt en ny Nikon) var sköna och smidiga att hantera, och inte alltför små. Dock var jag lite besviken på de bilder jag tog med dem (både inne och ute med Pannan, endast inne med Nikon). Däremot tycker jag Ulf Bjelkes bilder med Canon Powershot XS 10 här på fotosidan är riktigt bra. Beror kanske på vem som fotograferar

, men nog blir jag lite sugen på Canons långzoomare när jag ser de bilderna. Tyvärr lyckades jag inte hitta någon långzoomare från Canon i de butiker jag var i. Alla var väl slut

Är det någon här som har erfarenhet av de senaste långzoomarna från Canon respektive FZ200?
Tror nog att jag kommer att köpa en systemare på sikt, men för safarin verkar det svårt att få ihop det, då jag i huvudsak vill hålla mig till en kamera och ett objektiv. Eller finns det några telezoom som har hela spannet, från 18 mm - 400mm?