Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra komplettering till 17-55/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
Hej,

Är nu på gång att köpa ett 17-55/2.8 IS till min 30D. Vad är kul att komplettera med i tele-väg? Nu har jag kollat lite på 70-200/2.8 IS som verkar bra men dyr och tung. Hittade den för 14000kr i Schweiz, relativt bra pris ändå väl?

Finns det trevliga alternativ till denna zoom? Vad kan ni rekommendera för fasta objektiv? 24/1.4L? Tredjepartstillverkare?

Tack!

caman399 skrev:
Hej,

Är nu på gång att köpa ett 17-55/2.8 IS till min 30D. Vad är kul att komplettera med i tele-väg? Nu har jag kollat lite på 70-200/2.8 IS som verkar bra men dyr och tung. Hittade den för 14000kr i Schweiz, relativt bra pris ändå väl?

Finns det trevliga alternativ till denna zoom? Vad kan ni rekommendera för fasta objektiv? 24/1.4L? Tredjepartstillverkare?

Tack!

Köper du ett 17-55 1:2.8 så gäller väl ett 70-200L 1:2.8 med eller utan IS. Tredjepart... Sigma 70-200 1:2.8 APO HSM. Helt okej det också. Fast är väl EFs 60mm eller EF 85mm, men det finns för många bra att välja på. Tror du nog har ett leende runt huvudet med ditt 17-55 ett bra tag framåt till att börja med.

70-200 f/4 ....

.... är ett mycket fint objektiv med i princip samma optiska egenskaper (dvs mycket bra) som 2.8 versionen för mycket färre pengar och halva vikten. Kan ofta köpas på fotosidan för ca 5500.- begagnat.

Canon 100/2.8 macro fin till porträtt, djur, blommor, insekter, landskap osv. Bra objektiv med L gluggskänsla.

Ett otroligt alround objektiv. Skulle jag enbart få välja ett objektiv ligger detta bra till.

I stället för zoomen är 24mm till 1.6x hus ett mycket bra alternativ.

Sigma 24/1.8EX
Canon 24/2.8
Canon 24/1.4L

bra råd! är lite inne på 100/2.8 macro...vad är det för förstoring med den? Vill även ha ett Macro i samlingen, kan denna vara bra? Eller annat förslag?

För övrigt så är jag på väg att flytta ner till Schweiz...så jag behöver inte ens oroa mig för "gråzonen" :)

www.toppreise.ch

är också en bra söksida för dem som är intresserade.

mvh
Camilla

Jag kom dessutom på att du kanske tänkt köpa beg. och då är ju mina råd fullkomligt kass. Tack för tippset om topppreise

/ Joacim

caman399 skrev:
bra råd! är lite inne på 100/2.8 macro...vad är det för förstoring med den? Vill även ha ett Macro i samlingen, kan denna vara bra? Eller annat förslag?

mvh
Camilla

Canon 100/2.8macro är en riktig höjdare från Canon. Trevlig brännvidd och smidig, skarp och välbyggd. Innerfokusering så objektivet behåller sin längd. Har förstorning 1:1.

Eva Blixman som för övrigt är en mycket duktig fotograf använder detta objektiv mycket.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=37182

apple skrev:
Jag kom dessutom på att du kanske tänkt köpa beg. och då är ju mina råd fullkomligt kass. Tack för tippset om topppreise

/ Joacim

Man undkommer inte tull och moms även om man köper begagnat. Fick erfara det när jag idag hämtade ut mitt 70-200 4L som jag köpt på Ebay från USA. Det blev dock billigt ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto