Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra undervattenskamera till vettigt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

xDonkey

Medlem
Jag letar efter en bra undervattenskamera som jag kan använde på semestern till exempel, ingen för avancerat alltså, till ett hyfsat pris. Det finns en hel del att välja mellan men har ingen aning om bildkvalitén eller någonting. Skulle bly mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta och dela sina erfarenheter :)

Jag har kollat runt en hel del inför min jorden runt resa. Jag har 15 kilo kamera utrustning jag ska bära på men jag har inte lust att betal 30000 för ett "housing" till min kamera så till de få tillfällen jag ska dyka så behöver jag med mig en bra (så gott det går med dessa typer av kameror) liten extra kamera som klarar mer än 5 meter djup. Den ska dessutom vara snabbt och lätt tillgänglig när jag vandrar i skog och stepp. Alltså måste det bli en pocket med de bästa kvaliteterna som finns idag.

Jag hittade Canon Powershot D10 vilket verkade vara den som kom under 5 meter och hade bästa kvaliteten på undervattensbilder. Nu har Canon släppt en nyare version och det kanske blir den då men jag väntar lite på att få se undervattensbilder från den. Den är inte så kompakt som många andra men ändå tillräckligt för att gå ner i fickan.

Den klarar djup ner till 10 meter, extrem kyla, att tappas i marken från 1.5m, m.m..

Kan se den här:
http://www.fotokungen.com/canon-powershot-d20-bla-p-5772-c-387.aspx

Grå är nog bäst om man vill minimera risker maximalt för möte med predatorer, ovan och under vattenytan. Gul är nog sämst.
MEN, den största risken är ens beteende. Brist på kunskap om den art du möter är det allra mest avgörande så kamerans färg är ganska obetydlig.

Till kompaktkameror med några år på nacken kan man hitta sparsamt använda undervattenhus för en billig penning som kostat tusenlappar när de var nya. Jag hittade ett billigt UV-hus men söker fortfarande efter en Coolpix 5200 eller 4200 att prova med (har alla slängt sina?) så jag har inte haft möjlighet att testa funktionen ännu.
Det är förstås inte systemkamerakvalitet att förvänta men förhoppningsvis bättre resultat än med engångskameror eller mobil i plastpåse.

ANNONS
Götaplatsens Foto