Annons

Byta alla mina gluggar mot en 17-55/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
det måste då finnas ett antal felaktiga exemplar ute, eller så har ingen jämförelse gjorts mot andra liknande objektiv. och vad säger bilderna som redovisats? NADA

mikael

Då är det väl tyvärr så att det förekommer dåliga exemplar av 17-55'an, inget konstigt igentligen, det finns tydligen en hel del kassa exemplar av 17-35'an också.

Är det på det här viset så är det helt bedrövligt av Nikon att släppa ut gluggar i den här prisklassen som inte håller måttet !

Jag har tydligen haft en jävla tur med min 17-55'a !

/kent.

Det kommer igenom dåliga gluggar från alla tillverkare. Den som tror att det förekommer nån slags manuell kontroll av gluggar är verkligen ute och cyklar i sin naivitet.

Det enda som garanterar att det kommer ut mindre antal dåliga gluggar är att konstruktion som sådan är bättre. Inte att man extra nogrann vid produktion, så funkar det inte längre i vår marknadsekonomi. Skulle man genomföra tester av alla gluggar så skulle man kanske få lägga på 1500-3000:- per glugg och då blir det är jädra gnöl för det istället.

Gluggen är bland det bästa jag haft, men den är kanske inte 8000:- kronor bättre än ett tamron. Men som jag sa tidigare så är inte prestande/kostnads linjen rak.

Begagnat kan man hitta dessa gluggar för ner till 8000:- ungefär om garantin gått ut. Om man hittar nån som vill sälja vill säga. Jag fick två svar på min köpesannons som jag hade inne tidigare så det är inte nån anstormning av folk som vill bli av med dem.

Mvh
Maverick
(det verkar vara ganska gott om folk som haft en "jävla" tur med sina 17-55:eek:r)

(det verkar vara ganska gott om folk som haft en "jävla" tur med sina 17-55:eek:r)

Ja det verkar så. Tittar man på Fotosidans recensioner av gluggen får den idel lovord. Man undrar om det kan ha funnits problem med tidigare produktsrerier, och att det varit orsak till gluggens rykte om en viss ojämnhet. Nu spekulerar jag bara. Jag är i alla fall väldigt nöjd med min 17-55:a.

Liten bländare

Jag lånar tråden för att kasta ut en fråga eftersom det verkar finnas en hel del ägare till 17-55. Gluggen skall enligt många tester vara betydligt sämre på mindre bländartal, sämre än vad man borde kunna fövänta från en så pass dyr optik. Jag har inte själv upplevt att så är fallet, och undrar om det är någon annan som delar min uppfattning alternativt faktiskt tycker att den är rejält sämre på mindre bländare.

Hi folks

Har inte testat min 17-55 på mindre bländaröppningar men väl mot min AF-D35 f2,0 på f2,8 och jag kan meddela att bilderna är nästan identiska skärpemässigt även här såsom de var i de tidigare visade bilderna. Min 17-55 är faktiskt aningens skapare, inte mycket men det märks i 100%. Att jag inte använder min 35:a alls beror på att de som sagt de är nästan oskiljbara. I teorin skulle då 35:an ha en fördel med ytterligare ett steg ljustarkare men att använda bländare 2 är inte kul med 35:an. Hiskeligt oskarp och med en hemsk CA. I och med att den beter sig såhär så finner jag inga större behöv för att ta med mig 35:an och lämna 17-55:an hemma. 17-55:an är ju så mycket mer flexibel

Mankan

Det är iofs ganska sällan jag använder mig av små bländare men i de fall jag har gjort så har jag inte haft nått invända. Men jag gör sällan tester. Det enda jag gjort med denna glugg var för att se hur stor distorsion det var. Skärpan har alltid räckt till hittills. Men jag har aldrig jämfört eller kollat front- och backfokus.

Jag vill hävda att det är den bästa normalzoomen för dx-format. Kanske inte den mest prisvärda, det torde tamron vara. Men som jag upprepat många gånger tidigare så kostar den sista prestandan alltid hiskeligt jämfört med basprestanda. I motorsport brukar de sista kanske 20% av effekt stå för typ 80% av kostnaden, om jag uppskattar grovt. Gissar att det är ungefär likadant med optik.

I dagens internetvärld så har det uppstått ett problem som folk knappt reagerar över. Nämligen möjligheten att testa saker. Förr torde det inte varit allt för svårt att hitta en butik där man skulle kunna pröva en sådan här glugg för att bilda sig en egen uppfattning om det praktiska resultatet. Idag finns det knappt en enda butik som tar hem och ställer en så här dyr glugg på hyllan. För man vet att folk kommer och testar och sen går hem och beställer på nätet.

Vi konsumenter har själva satt oss i sitsen att vi får mer eller mindre chansa eller lita på mer eller mindre anonyma omdömen när vi ska köpa nått. För det är trots allt så att väldigt få människor skulle såga, i en recension, en sådan här dyr glugg när de väl köpt den. Bara att kolla recensionsbanken för att se hur alla lovordar allt de köpt. Några undantag finns med de är få och ofta känns det som de råkat få ett måndagsexemplar och därför sågar helt okontrollerat.

Mvh
Maverick
(Som var näst intill den enda som totalsågade sin Minolta Dimage 7Hi när det begavs sig, och då var det nog inte ens ett måndagsex)

Jag har bara jämfört den mot Nikons 12-24 och 12-24'an är skarpare nedbländad (f8+) på samma brännvidder.

Inte för att 17-55'an är dålig men den är sämre, men betydligt bättre åt andra hållet istället, därför kompletterar dom varandra bra.

Jag tror inte jag använt 12-24'an under f8 någon gång samtidigt som jag sällan går över f5.6 med 17-55'an.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto