Det är iofs ganska sällan jag använder mig av små bländare men i de fall jag har gjort så har jag inte haft nått invända. Men jag gör sällan tester. Det enda jag gjort med denna glugg var för att se hur stor distorsion det var. Skärpan har alltid räckt till hittills. Men jag har aldrig jämfört eller kollat front- och backfokus.
Jag vill hävda att det är den bästa normalzoomen för dx-format. Kanske inte den mest prisvärda, det torde tamron vara. Men som jag upprepat många gånger tidigare så kostar den sista prestandan alltid hiskeligt jämfört med basprestanda. I motorsport brukar de sista kanske 20% av effekt stå för typ 80% av kostnaden, om jag uppskattar grovt. Gissar att det är ungefär likadant med optik.
I dagens internetvärld så har det uppstått ett problem som folk knappt reagerar över. Nämligen möjligheten att testa saker. Förr torde det inte varit allt för svårt att hitta en butik där man skulle kunna pröva en sådan här glugg för att bilda sig en egen uppfattning om det praktiska resultatet. Idag finns det knappt en enda butik som tar hem och ställer en så här dyr glugg på hyllan. För man vet att folk kommer och testar och sen går hem och beställer på nätet.
Vi konsumenter har själva satt oss i sitsen att vi får mer eller mindre chansa eller lita på mer eller mindre anonyma omdömen när vi ska köpa nått. För det är trots allt så att väldigt få människor skulle såga, i en recension, en sådan här dyr glugg när de väl köpt den. Bara att kolla recensionsbanken för att se hur alla lovordar allt de köpt. Några undantag finns med de är få och ofta känns det som de råkat få ett måndagsexemplar och därför sågar helt okontrollerat.
Mvh
Maverick
(Som var näst intill den enda som totalsågade sin Minolta Dimage 7Hi när det begavs sig, och då var det nog inte ens ett måndagsex)