Mankan G skrev:
hi folks
Kan bara bekräfta Riesdahls påstående om kitgluggen 18-70. Nerbländat ett steg är den lika bra som 17-55 är på vilken bländare eller brännvidd som helst. Min 17-55 är dock överlägsen 18-70 när de används på de största bländare som 18-70 kan. Förstod ni mitt resonemang?
En bättre förklaring kanske är att på 2,8-4.5 är 17-55 fullständigt överlägsen 18-70 oavsett brännvidd (jo jag vet att 18-70 inte kan nå 2,8). Från 5,6 är i alla fall min 17-55 och 18-70 nästan likvärdiga optiskt. Mekaniskt är en helt annan sak. Men 17-55 kan du slå i spikar vilket inte är möjligt med 18-70. Att jag inte märker av någon vignettering kansek beror på att jag inte har letat efter den och altid använder NEF och framkallar i Capture 4,4 eller NX som båda automatiskt korrigerar för detta fenomen. Hur som helst så har jag inga problem med vare sig vignettering eller CA.
Rörande skärpeskillnaderna mellan fasta gluggar och de moderna zoomarna så tror jag att de flesta skulle bli förvånade om de faktiskt genomförde ett test. Mitt 55 2,8 micro som av många är ansett som ett av Nikons skarpaste objektiv genom tiderna matchar inte 17-55 på någon bländare inte ens 18-70 från 5,6. Däremot har det givetvis mindre distortion men det är en helt annan sak. De enda av mina fasta gluggar som matchar eller överträffar 17-55 och 70-200 är mina Zeiss 500mm f1,4 ZF, AF-D85 f1,4 och mitt Tamron SP890mm f2,8 Macro. Resten är sämre på alla bländare (utom AI24mm f2,8 på just 2,8). Även Foto har bekräftat detta när man testade D200:an. De fick högre siffror i upplösning med 17-55 (eller om det var med Sigmas 18-50) jämfört med AF-D50mm f1,4....
Jag har ingen aning om varför. Kanske har man en annan antireflexbehandling som gör att bilderna blir mer kontrstrika och därför upplevs som skarpare. Jag hade tidigare en AF18-35 som jag upplevde som fantastisk på min dåvarande F80 men som hemsk på min D100. Behövde bara nämna ordet sol så blev bilderna alldeles beslöjade av reflexer.
Mankan
Mankan