Annons

Byta dator med LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Tänker byta dator och ta med med mig mina bilder till LR i den nya datorn. Samtidigt som jag flyttar över allt tänker jag göra en helt ny mappstruktur och börja om med en (förhoppningsvis) bättre struktur.

Kruxet är just nu att bilderna (NEF, Nikon) visar sig i den nya datorn i det nya LR men bildernas inställningar följer inte med. Under HISTORY i developläget finns inte bildernas redigeringshistoria men bilderna ser redigerade ut. De kommer alltså i det "färdiga/redigerade" läget.

Någon som känner igen sig eller vet vad som hänt?

För att historik och bildförändringar ska komma med så måste du göra en export av katalogen eller flytta med den gamla katalog filen eftersom den informationen inte finns i bilderna i sig utan i LR katalogen (databasen).

För att historik och bildförändringar ska komma med så måste du göra en export av katalogen eller flytta med den gamla katalog filen eftersom den informationen inte finns i bilderna i sig utan i LR katalogen (databasen).

Kan en flytt av katalogen göras även om jag gör om hela mappstrukturen?

LR = Lightroom!

För att behålla historik och inställningar så tror jag det bästa är att flytta katalogen och bilderna men behålla den struktur de har nu. Sedan när allt är överflyttat så ändrar du om mappstrukturen inifrån Lightroom, detta är nog det sätt som de flesta rekomenderar.

Gör du om strukturen utanför LR men behåller den gamla katalogen så kommer du bara få spendera en massa tid inne i LR för att tala om för programmet var dina bilder tagit vägen.

För att behålla historik och inställningar så tror jag det bästa är att flytta katalogen och bilderna men behålla den struktur de har nu. Sedan när allt är överflyttat så ändrar du om mappstrukturen inifrån Lightroom, detta är nog det sätt som de flesta rekomenderar.

Gör du om strukturen utanför LR men behåller den gamla katalogen så kommer du bara få spendera en massa tid inne i LR för att tala om för programmet var dina bilder tagit vägen.

OK ... ska göra ett test ... funderar bara på om det går att göra en så pass stor omstrukturering av mappstrukturen när den väl ligger inne i LR ... ska kolla läget.

Har snabbtittat och tror inte det går att göra om strukturen så markant som jag tänkt inne i LR. Det görs nog bäst vid import av bilder ... inbillar jag mig!

Du kan väl skapa mappar och flytta filer inne i LR på i princip samma sätt som ute i operativsystemet? Vad är det du vill göra som verkar svårt?

Gör så här innan du flyttar, i den gamla katalogstrukturen:
gå igenom alla kataloger, markera allt och högerklicka, välj nåt i stil med "skriv metadata" eller "skriv till fil" eller "skriv till sidecar" eller nåt sånt, minns inte. Då skapas en XML-fil tillsammans med bildfilen, och den innehåller alla ändringar. Sen kan du importera allt på nytt när du lagt det i rätt kataloger, och då är inställningarna med. Tror jag ;)

Databas och mappstruktur.

En del av "problemet" med att ändra mappstruktur är att det inte bara handlar om mappar och bildfiler i sig. Utan även om den information som lagras i databasen.
Det är den senare som innehåller information ändringar (i normalfallet, i vissa fall sparas ändringarna direkt i XMP-filerna som tillhör varje RAW-fil. Men det förutsätter att du själv ändrat dessa inställningar i LR).
Mitt tips är att du exporterar allt i flera steg, för att sedan importera allt i flera steg och på så sätt ordna upp mappstrukturen.

Bra att komma ihåg är att det går att flytta "undermappar" mellan olika "övermappar" såvida "övermappen" inte är huvudmappen i "mappträdet".

Flytta LR katalog

Tänker byta dator och ta med med mig mina bilder till LR i den nya datorn. Samtidigt som jag flyttar över allt tänker jag göra en helt ny mappstruktur och börja om med en (förhoppningsvis) bättre struktur.

Kruxet är just nu att bilderna (NEF, Nikon) visar sig i den nya datorn i det nya LR men bildernas inställningar följer inte med. Under HISTORY i developläget finns inte bildernas redigeringshistoria men bilderna ser redigerade ut. De kommer alltså i det "färdiga/redigerade" läget.

Någon som känner igen sig eller vet vad som hänt?
När jag flyttade mitt LR till min nya dator gjorde jag såhär. Först installerades LR på den nya datorn. Omedelbart efter installationen döpte jag om de kataloger som LR skapade. Sedan kopierade jag följande kataloger från gamla datorn till samma plats på den nya. Filerna "Backups", "Lightroom2 Catalog Previews.lrdata" och "Lightroom2 Catalog.lrcat", inklusive alla deras undermappar/kataloger.
När jag sedan startade LR på den nya datorn såg allt ut exakt som på den gamla! Alla bilder fanns där de skulle vara, alla previews fanns kvar och inte minst alla de justeringar som jag gjort på bilderna fanns kvar!
Efter denna lyckade manöver raderade jag de omdöpta katalogerna!
Kom ihåg att allt arbete med kataloger/mappar och liknande "måste" göras från LR! Om inte, så måste du importera alla ändringar till LR för att de ska synas.

Det känns som jag behöver lära mig mer om katalogernas funktion ... någon som känner till en eller flera bra instruktionsfilmer i ämnet?

Det jag vill göra på min ny dator är att totalt ändra mappstrukturen till en kronologisk ordning som lägger bilderna i mappar efter år och månader. Nu har jag en hemsnickrad struktur med undermappar som jag flyttat och döpt själv i LR och det funkar inte bra. Att läsa in bilderna i nya datorn i LR är inga problem ... de lägger sig snyggt i mapparna efter årtal och månader (by date: 2005/12/17).

De bilder som är redigerade i LR förblir redigerade men själva historiken där man ser de olika redigeringsstegen följer inte med. Trodde att xmp-filerna skulle föra över all information men efter att ha läst era inlägg misstänker jag att det behöver föras över någon catalog också ... och där går jag på pumpen ... kan för lite om dessa och vill inte chansa och kopiera friskt i den nya datorn så därför söker jag efter fler bra instruktionsfilmer som beskriver hur katalogerna funkar i grund och botten.

Tacksam för hjälp!

Jag tror du får svårt att hitta en instruktionsfilm som ger någon djuplodande kunskap om kataloger men här är i alla fall två siter med instruktionsfilmer: http://tv.adobe.com/show/learn-lightroom-20/ och http://lightroomkillertips.com/

En fråga är ju hur viktig historiken är för dig och om det kan vara värt att offra den för att få den mappstruktur du vill ha på ett någorlunda enkelt sätt.

Har faktiskt funderat på att offra historiken ... det går att se originalbilden + den redigerade varianten ... så det kan räcka. Men går det att hitta historiken med någorlunda enkla medel vore det ju bra!

Det kan hända att något av era tips med att kopiera över den befintliga katalogen funkar ... har bara inte hunnit prova det i lugn och ro ännu. Ska sätta mig när jag får gott om tid så jag kan göra alla moment i lugn och ro!

Tack i alla fall för alla era tips och idéer :)

Det är skillnad på "katalog" och "bilder" men det har du väl förstått?

- Bilderna är dina faktiska bilder, i JPG/RAW/DNG/NEF-format eller vad du nu har. De ligger lagrade någonstans på hårddisken/diskarna
- Katalogen är Lightrooms databas. Den innehåller inga bilder i sig utan pekar på dina bilder. Vad katalogen däremot innehåller är allt annat, d.v.s. bildernas metadata, keywords, inställningar, justeringar, historik m.m. Katalogen är i princip bara en enda fil med ändelsen lrcat. Den ligger lagrad på hårddisken, normalt sett under "Mina bilder" har jag för mig såvida du inte själv väljer någon annan plats.

Beroende på hur du ställt in LR så kan de flesta saker som normalt lagras i katalogen även lagras med bilden. Har du JPG eller DNG-filer så bakas denna information isåfall in direkt i filen. För andra format skapas separata sidecar-filer med XMP-ändelse.

Du ser dina bilder i LR på nya datorn säger du. Är du säker på vad det är du ser? Har du kopierat över de faktiska bilderna till nya datorn, eller bara katalogen? Det skulle kunna vara så att du tror att du ser bilderna men i själva verket ser du bara de thumbnails som LR skapat. Verifiera detta ordentligt!

Katalogen är som sagt en fil, men sen finns också en mapp med alla thumbnails i en massa undermappar. Denna mapp är inte viktigt egentligen eftersom den återskapas vid behov.

Det du behöver ha koll på är alltså:
- dina faktiska bildfiler
- katalogfilen

Det är skillnad på "katalog" och "bilder" men det har du väl förstått?

- Bilderna är dina faktiska bilder, i JPG/RAW/DNG/NEF-format eller vad du nu har. De ligger lagrade någonstans på hårddisken/diskarna
- Katalogen är Lightrooms databas. Den innehåller inga bilder i sig utan pekar på dina bilder. Vad katalogen däremot innehåller är allt annat, d.v.s. bildernas metadata, keywords, inställningar, justeringar, historik m.m. Katalogen är i princip bara en enda fil med ändelsen lrcat. Den ligger lagrad på hårddisken, normalt sett under "Mina bilder" har jag för mig såvida du inte själv väljer någon annan plats.

Beroende på hur du ställt in LR så kan de flesta saker som normalt lagras i katalogen även lagras med bilden. Har du JPG eller DNG-filer så bakas denna information isåfall in direkt i filen. För andra format skapas separata sidecar-filer med XMP-ändelse.

Du ser dina bilder i LR på nya datorn säger du. Är du säker på vad det är du ser? Har du kopierat över de faktiska bilderna till nya datorn, eller bara katalogen? Det skulle kunna vara så att du tror att du ser bilderna men i själva verket ser du bara de thumbnails som LR skapat. Verifiera detta ordentligt!

Katalogen är som sagt en fil, men sen finns också en mapp med alla thumbnails i en massa undermappar. Denna mapp är inte viktigt egentligen eftersom den återskapas vid behov.

Det du behöver ha koll på är alltså:
- dina faktiska bildfiler
- katalogfilen

Tackar ... ska dubbelkolla detta!

Hur har det gått för dig Ola?

Jag ska snart göra samma grej, men även byta från PC till Mac. Är det något speciellt man behöver tänka på då?

ANNONS