Annons

Byta min A100 mot D400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att sälja min Sony A100 och köpa mig en Canon eos 400D.
Jag är jätte nöjd med kameran och tycker den tar bra bilder! Men jag är lite orolig för Sonys framtid, kommer jag kunna köpa en systemkamera från Sony om 5 år. Kommer det finnas mer valmöjligheter mellan proffs och amatörkameror från Sony.
Canons utbud är ju mycket bättre. Dock så känns 400D lika plastig och den är obehaglig att hålla. Men det är ju Canon, känns som ett stadigt och mycket bra kameramärke.

Hur ska jag göra!?

Men det går lösa med ett vertikal grepp ju. Tyckte inte det var så stor skilldnad endå på greppet med A100:an.

Och min tanke är som så att köpa 400D och lite vättiga objektiv och en blixt, sen om 1-2år kanske jag upptäcker att jag vill bli ännu seriösare och då kanske köpa en semi proffs kamera från canon. Känner mig inte lika trygg med Sonyn i det fallet.

Jag hade inte oroat mig om jag varit i din situation - jag hade tagit bilder. ;)

Det finns gott om objektiv och blixtar till Sony också.

Det verkar ju helt vansinnigt att byta mot en kamera som man inte egentligen gillar. Behåll Sonyn tills du känner att du behöver ett semiproffshus istället. Eller så köper du ett sådant på en gång.

Ta inte illa upp, men det har tagits mycket bättre bilder än du någonsin kommer att ta, med mycket sämre kameror än du har redan idag, så sitt lugnt i båten och ägna dig åt fotograferandet.

Lincon888 skrev:
Men det går lösa med ett vertikal grepp ju. Tyckte inte det var så stor skilldnad endå på greppet med A100:an.

Och min tanke är som så att köpa 400D och lite vättiga objektiv och en blixt, sen om 1-2år kanske jag upptäcker att jag vill bli ännu seriösare och då kanske köpa en semi proffs kamera från canon. Känner mig inte lika trygg med Sonyn i det fallet.

Gott, då låter det som du bestämt dig.

Har tittat runt lite på objektiv till Canon 400D. Är inte intresserad av kitgluggen. Har tittat på Tamron SP AF 28-75/2,8 till den. Men då landrar priset på ca 10.000. Är det inte då vettigare att köpa en Nikon D80 med 18-70 kitobjektivet. Har hört att det ska va rikigt bra.
Men är det jätte stor skilldnad mellan
Tamron SP28-75/2,8 och Nikons 18-70 kitobjektiv?

Jag tyckte att den värkade mest prisvärld. Har aldrig fotat med en systemkamera innan. Men kände efter ett tag att det är Canon eller Nikon jag vill ha. (Är lite märkes freak).
Sen ångrade jag att jag köpte kameran med det dåliga kitobjektivet och ett av dom långsamaste mineskorten på marknaden.
Men nu ska jag börja om från skratch men en ny kamera! Försöka att köpa bra tillbehör istället för halvbra.
Siktar nog mot en D80 nu. Så får vi se om jag trivs bättre med den.
Vet ju att det kvittar vilken kamera man har endå, dom bästa bilder jag har har jag tagit med min gamla Canon IXUS 400. Så det är inte just det att jag tror att jag blir en bättre fotograf med dyrare utrusting. Bara tryggare med stora (proffs) märken. Sony är ett skit bra företag och dom är jätte duktiga på allt dom gör!!!
(Sen var jag lite irriterad över exponeringen med A100 som var lite osäker ibland, berode nog mycket på skit bakom kameran med).

Förstår inte alls faktiskt varför du ska byta märke, men det ska inte jag lägga mig i men har du testat din A100 med ett riktigt bra objektiv? Gå in till en fotohandlare eller snacka med någon som har KM/Sony om du kan testa tex ett 50/1,4 eller liknande. Blir så mycket roligare när du kan få riktigt kort skärpedjup och fota i situationer du inte tidigare har kunnat plåta vid.

Det är just det, går jag in till en fotohandlare finns det inga objektiv hemma till Sony. Jag har inte stött på någon som fotar KM eller Sony, men stöt på massa folk med canon och Nikon. Skulle testa en snubbes blixtar, det gick ju inte alls bra för det finns inga utag för studio blixt på Sonyn.
Var faktiskt ett råd jag fick av en kille i en fotobutik att jag skulle sälja Sonyn och köpa en Canon, Nikon eller Pentax.

Men har haft beslutsångest sen dag 1 med min Sony. Ska lägga pengarna jag får på hyllan och känna efter lite vad det är jag vill ha.

Det där med objektiv har jag tänkt på med, skulle köpt Sony huset med ett bra objektiv!

Så jag tror det får bli Nikon D80 med ett bra objektiv på! :)

Om du har haft ångest sedan dag 1 så är det inte mycket att göra åt - du vill ha Nikon/Canon helt enkelt för att det känns bättre. Visst, det är väl en fullt acceptabel anledning, men förvänta dig inte mirakel när du för över de första bilderna från den nya kameran.

Fabian är lite inne på spåret - testa din A100 med riktigt bra objektiv. Hur efterbehandlar du? Fotar du i RAW?

Sonys framtid är nog inget du behöver oroa dig för. Som Patrick nämner, nya hus är på väg och det är rejäla drakar. "Objektivparken" för KM/Sonyhus är redan väldigt stor och har svårt att tänka mig att Canon/Nikon har gluggar där motsvarande inte finns för din kamera/dina behov.

Men som sagt, om det är för märkets skull så spelar det ju ingen roll.

Hej!
Jag har fotat allt i RAW. Efterbehandlar oftast rätt så mycket. Det är inget fel på bilderna utan mer känslan bara.

Men jag ska skicka iväg kameran till en kille idag. Sen får jag se vad som händer med ekonomin framöver.

Tack för ditt svar =)

ANNONS