Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Byte från velvia till småformatfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Japp nu är det dags för ett rejält hopp. Innan har jag fotograferat mycket med mellanformat och då använt velvia. Nu skall jag använda småformatfilm och desstuom då negativ film. Min fråga är:

1. Vilken film i det formatet ligger närmast velvia?

Sen en helt annan fråga...

2. Vilken film är bäst för porträttfilm ute?

Tacksam för svar.

mvh

/Lasse

LasseL skrev:

2. Vilken film är bäst för porträttfilm ute?

Kodak Portra 160VC eller 160NC är två kalsfina porträttfilmer. NC återger hudtoner otroligt fint och är överlag en film som återger färgerna väldigt naturligt. Den är även mjuk i kontrasten vilket passar väldigt bra till porträtt. VC är samma film fast med mer färmättnad.
Filmerna finns även som 400 ISO.

Vill du ha exempel på bilder tagna med filmerna så kan du kika i mina porträtt album. I stort sätt samtliga bilder där är tagna med någon av Portra filmerna.

Konica Impresa 50 har mycket hög färgmättnad och fint kort. Lite lik Velvia. Inte lämplig för porträtt dock.
För porträtt skulle jag välja Fuji Reala 100 eller Kodak Portra 160NC.
Tänk dock på att "vanliga" amatörlabb inte ger dessa filmer full rättvisa.

objernulf skrev:
Tänk dock på att "vanliga" amatörlabb inte ger dessa filmer full rättvisa.

Stämmer...en del, eller rättare sagt, många minilab saknar "kanaler" för portra filmerna.
Det får ofta ett svagt cyan/gönt förgstick om inte labet har kanalen för Portra. Detta har dock inget med filmen som sådan att göra utan är en inställning i labet. Säger man till vid inlämningen av filmen så brukar personalen, om den är något sånär kunnig, kunna ställa in kompensationen manuellt.
Säkrast är kanske att lämna in filmen till en butik/lab som säljer Kodak produkter då dessa oftast har inställningar för de flesta av sina "egna" filmer av naturliga skäl.

ANNONS
Götaplatsens Foto