Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10-22mm vs. 10-18mm (snabbsvar)

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbaagren

Medlem
Jag står i valet och kvalet mellan dessa två vidvinkelobjektiv och skulle behöva snabba tips; canons 10-18mm f4.5-5.6 IS STM eller Canon 10-22mm f3.5-4.5 USM

Jag vet att de är i olika prisklass, att 10-18mm är nästan hälften så dyr. Men jag har möjlighet att köpa en begagnad 10-22mm och får den då ungefär till samma pris som en 10-18mm.

Den största anledningen till att jag köper objektivet är för att använda det till video/filmning. Jag vet att 10-18mm har STM vilket skapar en snabb och tyst autofokus, vilket är ett krav då jag skall kunna filma med objektivet. Jag vet dock inte hur canons 10-22mm är när det kommer till ljudnivå och fokus? Nypriset på 10-22 är ju betydligt högre än 10-18mm och jag har förstått att byggkvaliteten på den senare är lite plastigare och inte lika mycket gediget.

Som sagt, jag ska ut med ca 2500kr, jag vill kunna filma med objektivet men såklart är bildkvaliteten viktig också. Vad hade ni föreslagit, att jag ska gå på det begagnade och lite mer ljusstarka 10-22mm eller det lite billigare 10-18mm?

Tips mottages gärna så snabbt som möjligt! (Det begagnade kan bli sålt)
 
Canon 10-18

Hej. Har haft 10-18mm objektivet sedan det fanns till försäljning i Sverige. Och har inte en dag ångrat mig. Nu använder jag det på en 7D. Både för stillbild och Video. Jag tror att Canon tittade mest mot filmning när det skapades. Så jag tror inte du blir besviken. Tänk på att objektivet är för EF-s kamera.
janne
 
Ja, 10-18 är nog bäst om video är prio ett. Jag har 10-22 och det låter lite (men inte mycket) vid fokusering som ev skulle kunna störa vid filmning. Jag har inte 10-18 STM att jämföra med men jämförde just med mitt 18-135 STM och det är helt klart tystare vid fokusering än 10-22. En annan aspekt för mig som nästan enbart tar stillbild är att jag tycker 10-22 omfånget blir lite mer användbart om man vill begränsa antalet objektiv som ska med. Som resekombo har jag vid några tillfällen använt 10-22 + 85/1.8 och då använder jag ofta vidvinkelzoomen på sitt max 22 mm. Bäst när det gäller skärpa och kontrast 10-22 vs 10-18 kan jag inte uttala mig om men det finns det väl en hel del tester på. Lycka till /Magnus
 
Jag står i valet och kvalet mellan dessa två vidvinkelobjektiv och skulle behöva snabba tips; canons 10-18mm f4.5-5.6 IS STM eller Canon 10-22mm f3.5-4.5 USM

Jag vet att de är i olika prisklass, att 10-18mm är nästan hälften så dyr. Men jag har möjlighet att köpa en begagnad 10-22mm och får den då ungefär till samma pris som en 10-18mm.

Den största anledningen till att jag köper objektivet är för att använda det till video/filmning. Jag vet att 10-18mm har STM vilket skapar en snabb och tyst autofokus, vilket är ett krav då jag skall kunna filma med objektivet. Jag vet dock inte hur canons 10-22mm är när det kommer till ljudnivå och fokus? Nypriset på 10-22 är ju betydligt högre än 10-18mm och jag har förstått att byggkvaliteten på den senare är lite plastigare och inte lika mycket gediget.

Som sagt, jag ska ut med ca 2500kr, jag vill kunna filma med objektivet men såklart är bildkvaliteten viktig också. Vad hade ni föreslagit, att jag ska gå på det begagnade och lite mer ljusstarka 10-22mm eller det lite billigare 10-18mm?

Tips mottages gärna så snabbt som möjligt! (Det begagnade kan bli sålt)


Hej !

Gjorde det valet för ett tag sen, det blev 10-18 pga aningen bättre skärpa,
men framförallt IS som jag värdesätter mera an den aningen högre ljusstyrkan.

Lite mindre omfång, ja .

Satt och tittade igenom ett antal objektivtest, och mellan de bättre,
vilka var flertalet, var det då i princip dött lopp.

Detta fanns inte då, kanske blivit annat val då.
Tokina AT-X 11-20/2,8 Pro DX

//MW
 
Tack så mycket för alla svar!!
Efter att ha lyssnat på era synpunkter och kollat några videos på youtube så bestämmer jag mig nog för canons 10-18mm. Det verkar inte vara någon större skillnad på bildkvalitén och därför får ljudnivån på objektiven avgöra valet.
 
ANNONS