Annons

Canon 28-135mm IS vs Tamron 28-75/2,8 XR

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Sitter i valet och kvalet mellan dessa objektiven som jag kommit fram till att jag är intresserad av.

Canon 28-135mm då det har IS och lite längre zoom,
som kanske behövs om man tar lite kort på 135mm Så att man inte får skak/rörelse oskärpa.

Tamron 28-75 för det är ljusstrakt och skarpt men kanske saknar lilla xtra mm i zoomen.

Klart ett 17-85mm vore bra men allt för dyrt..

Tanken är väl att jag skall ha en all around glugg.

Tacksam för Synpunkter

/Niklas

24-105 IS USM - Den ultimata kompromissen.

Jag hade båda två samtidigt, sålde dem och köpte ett 24-105 IS USM istället. Det bästa från båda världarna.

Ja, 28-75 var för kort för mig, det slutade med att jag lämnade det i hyllan alla de gånger när jag visste att det skulle bli svårt att byta glugg(regn, damm) eller de gånger jag behövde packa lätt. Då var omfånget hos 28-135 tillsammans med ISen mer värt en den extra skärpan jag fick.

Ser man till ljusnivåerna kompenserar ju IS mot bländarstegen, även om du får nackdelen med ev. rörelseoskärpa och längre skärpedjup.

Det är en avvägning man får göra efter vad som passar ens sätt att fotografera.

Har själv en Canon 28-135mm som jag är mycket nöjd med. Hade man fått önska, så hade något mer vidvinkel och ljusstyrka inte suttit fel, men till detta pris är det ett mycket bra val tycker jag.

Jag har bland annat fotograferat en operaföreställning i en kyrka med det. Trots mycket svagt ljus och stort avstånd till scenen blev bilderna långt över förväntan.
(Bilderna finns här: http://mariemaklare.se/amahl/indexallashow.php. Viss rörelseoskärpa kan förekomma.
Skådespelarna var ofina nog att inte stå still ;-) )

Dom andra nämda gluggarna har jag ingen erfarenhet av.

/Sven

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto