Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300/4L IS eller 100-400/... L IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusekarlson

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa ett längre tele igen och undrar om någon har erfarenhet av 300/4L IS OCH 100-400/3.5-5.6L IS?

Hur skiljer de sig skärpemässigt?

Tacksam för råd, Magnus

Jag menar personligen (efter att ha ægt zoomen och fotat liite med 300 4IS) att den fasta normalt sett ær den skarpaste på full øppning. Dær har du ju ett steg snabbare också.

Tænker du fåglar & djur så ær ju risken att zoomen blir hængande på den længsta brænnvidden stændigt, det tycker inte jag ær så kul.

Blændarsteget snabare ær en stor førdel., helt klart. Ger också møjlighet till kortare skærpedjup och ljusare søkare..

Som du førstår så rekommenderar jag den fasta till alla som vet att det ær tex fåglar eler andra mer avlægsna motiv som ofta kommer att stå på menyn. Før den som också vet med sig att han inte kommer att efterlysa flexibiliteten som zoomen erbjuder så ær ju valet givet, tycker jag.

Från tex bilen så ær zoomen ett bra alternativ,, men personligen så tycker jag inte att den høgg vad gællde skærpan. "Hugget" fanns helt klart i den fasta 300 f/4 IS.

Men visst, har hørt de som menar att zoomen ær skarpare på 300 och 5,6...

En tråkig detalj med zoomen ær att den inte presterar f/4 på 300mm.. hade den gjort det så hade jag nog behållit den lite længre!

EF 300 f/4 IS USM + EF 1,4X ær nog den bæst presterande telekombon før sitt pris på marknaden, absolut. Nætt vikt och format. Øverkommligt totalpris. Fin IS (dock inte den nyaste vers). Ok flexibel med sina 300 & 420mm. BRA skærpepotential + + !
Zoomen skulel jag seriøst øvervæga OM jag var ute efter/hade det reella behovet av stor flexibilitet, inte annars, eftersom det ær DÆr zoomen enligt mig kommer till sin fulla rætt.

Før den som tænker lite likt "Niclasfoto":=) och dærmed inte heller gillar converters så finns ju den suuperskarpa 400 5,6L USM.. Den har jag också ægt och ær vel DEn jag ibland saknar av alla objektiv... Rusktigt kompromissløst objektiv! (Dær saknar jag IS,, om jag førsøker komma på ngt minus:)

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Lite tester (finns säkert flera)

300 f4 L IS : http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_300_4is/index.htm OBSERVERA att test 300+konv.1,4x finns med !

100-400 f4,5-5,6 L IS : http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_100400_4556_is/index.htm

Kort & gott ...

300 är något skarpare på 300 än 100-400 men 100-400 klart bättre än 300 med konverter 1,4x.

300 utan IS är skarpare.

Om mätresultaten märks i verkligheten vete hundan.

Har själv en 100-400 och är helnöjd, använder den mest på 400 och är tacksam för IS-funktionen då jag gillar handhållet. Är av & till lika tacksam för brännvidderna ner till 100, det gör optiken mera användbar tycker jag.

Mvh. Kristian

Senast ändrad:
Härligt att det finns folk som har provat det mesta här på Fotosidan! Tack!

Jag har 70-200 zoomen (den ger flexibiliteten jag behöver) så jag har lutat åt den fasta 300'an men ska kolla testerna ni pekar på och fundera ett tag till...

400/5.6 hade jag gärna haft med IS, utan känns det begränsande men jag kanske har fel?

/Magnus

Hurvida 300/4 L är skarpare än 300/L IS är väl enligt vad jag förstått något av en tvistefråga? Olika test har väl kommit fram till olika resultat?

Jag upplever min 300/4 L IS som mycket skarp redan vid full öppning. (Möjligen, möjligen är den snäppet vassare vid F/8 men det är marginellt)

Kombinationen med 1,4 x II är även den mycket skarp enligt min mening, jag har ännu inte tagit en oskarp bild med denna kombination som inte kan härledas till för lång slutartid.
Att IS skulle "ge en" 3 steg längre tider med likvärdigt resultat (som jag läst på en del ställen) håller jag dock inte riktigt med om 2 steg, javisst, men inte tre. Kanske är det jag som är ostadig på handen.

magnusekarlson skrev:
400/5.6 hade jag gärna haft med IS, utan känns det begränsande men jag kanske har fel?

/Magnus

Ja, du har fel ;)

Hur skön som helst..Dessutom äckligt skarp.

Har faktiskt lyckats få skarpa bilder på 1/200 med lite träning...

EF 300/4L IS kompenserar för 2 steg..inget annat. Det är bara Canons supertelen och 70-200/2.8L IS som kompenserar för 3 steg...

Jeppe skrev:
Ja, du har fel ;)

EF 300/4L IS kompenserar för 2 steg..inget annat. Det är bara Canons supertelen och 70-200/2.8L IS som kompenserar för 3 steg...

Då är mina erfarenheter med andra ord rätt och jag måste antingen ha missuppfattat eller läst felaktig info ang 3 steg.
Som sagt, 2 steg är vad jag upplever att IS ger mig.

Jeppe skrev:
Ja, du har fel ;)

Tror tyvär jag inte kan handhålla skarpt så bra som du, så med tanke på det och att jag har 70-200 IS'n, Vad skulle du rekommendera för ett längre objektiv av dessa 3, dvs:

300/4L IS, 100-400/3.5-5.6L IS, 400/5.6L ?

Tittar jag bara på uppräkningsraden så lutar det mer åt 100-400 för flexibiliteten, men jag var orolig för att skärpan skulle störa mig så därför funderad jag på det fasta 300'at...
Och inte minst, jag släpar inte alltid på stativet :-()

Antar att det spelar viss roll att den skulle användas med en 1DsII med avsende på kanskärpa?

Magnus

Ja min upplevelse ær att de fasta helt klart har en bættre skærpa. Differensen ær helt klart synlig på øppna blændare.

Distorsionen menar jag också den ær bættre i de fasta, vinjettering likaså.. om nu dessa spelar ngn roll..

Med 1Ds II så hade jAg endast kikat på de linser som var kænda før den bæsta skærpan.

Visst fungerar zoomen finfint men jag personligen hade aldrig kopplat den med converter, inte bara med tanke på skærpan utan också med tanke på en mørkare søkarbild och sæmre/ingen AF osv.
Alltså ær du (med mitt synsætt) låst med de 400mm som zoomen har.Med 300 f/4 IS har u møjlighet till 420mm (alt 600mm med 2x converter!).

Som sagt, ær det flexibilitet du ær ute efter så ær det inte mycket som talar før de fasta objektiven, enligt mig.
Om det ær skærpan som ær nr 1 (som den enligt mig borde vara till din 1Ds!!) samt att du inte ær tvingad till flexibilitet vad gæller brænnidder så ær 400 f/5,6L eller 300 f/4 IS som gæller.

Alltså så handlar det till stor del om vad du har før konkret behov. Fast eller zoom?

-Ær svaret zoom/flexibilitet så har du ett val. Klarrrt:)
-Ær svaret fast/skærpa så ær det antingen 300mm eller 400mm. Om du inte vill anvænda convertrar och kræver bæsta skærpan så ær det 400 f/5,6L som gæller. Om du inte vill nå så absolut långt som møjligt, men ha BRa skærpa, tycker det ok med converter samt vill ha liiite flexibilitet så blir det 300 f/4 IS (ev + converter).

Så svårt kan inte valet vara med begrepp om det konkreta behovet, eller hur?

MVH Niclas,

Själv fotar jag mest fåglar vid brännvidder på och över 300 mm. Jag trivs bättre med min fasta 300/4 än 100-400 zoomen, zoomen hade jag några månader. Den var kanonskarp vid f8 och mindre. 300:an e kanonskarp från f4. För mig var det helt avgörande, så jag bytte t.o.m. bort IS:en i zoomen till en fast, gammal 300:a utan IS. Stativet är ju ändå alltid med vid dessa typer av bilder.

Lurigt att välja mellan två så pass bra gluggar! Men varför välja bort ljusstyrka för zoomfunktionen? Det är ju inte direkt nån smidig zoom du pratar om som man springer runt på stan och fotar med bara så där...

magnusekarlson skrev:
Vad skulle du rekommendera för ett längre objektiv av dessa 3, dvs:

300/4L IS, 100-400/3.5-5.6L IS, 400/5.6L ?

Tittar jag bara på uppräkningsraden så lutar det mer åt 100-400 för flexibiliteten, men jag var orolig för att skärpan skulle störa mig så därför funderad jag på det fasta 300'at...
Och inte minst, jag släpar inte alltid på stativet :-()

Antar att det spelar viss roll att den skulle användas med en 1DsII med avsende på kanskärpa?

Magnus

Jag hade lätt valt ett EF 400/5.6L och sedan kombinerat med en 1.4x extender. Då får du 70-200/2.8 IS + 98-280/4 IS + 400/5.6 + 560/8

400:at går att hitta begagnat ibland. T.ex. så funderar jag på att sälja mitt, då jag ska uppgradera till större rör..

Naturligtvis är ett 100-400 flexiblare, men ett fast 400 är en hel del bättre, rent skärpemässigt. Dessutom fungerar den riktigt bra med extender.

Håller verkligen med Jesper i den här frågan... Valde för en tid sedan precis mellan dessa objektiv som diskuteras och efter en ingående granskning av tester ,forum och rescensioner föll valet på 400 f/5,6.

Precis som Jesper skriver så är det äckligt skarpt från full glugg och uppåt till skillnad från de båda andra alternativen som kräver nedbländning för att börja prestera riktigt bra. 400at är utöver detta i stort sett helt befriad från CA och vinjettering...det är nog det bästa köp jag gjort på väldigt länge.

Visst IS är gött men personligen så är jag bekväm med att hantera stativet...lite zen-meditation så går det även att handålla även en mulen dag...poängteras bör, att jag värdesätter skärpan på optiken högre än om det finns IS eller inte.

När det sedan börjar diskuteras konverter så blir ju skärpeaspekten ännu viktigare. Har inte någon uppfattning om vad en konverter skulle göra med skärpan på ex 300 f/4 IS...någonting säger mig dock att det kan bli lite soft.

Varför inte bara använda bilderna här på Fotosidan för att avgöra om prestandan är tillräcklig för Dina behov ?

Framsökta bilder tagna med:

Canon EF300 f4 L USM:

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ocation=&sort=ptime+desc&maxrows=20&limit=100

Canon EF300 f4 L IS USM:

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ocation=&sort=ptime+desc&maxrows=20&limit=100

Canon EF400 f5,6 L USM:

Canon EF100-400 f4,5-5,6 L IS USM:

Mvh.Kristian

Puls skrev:
Varför inte bara använda bilderna här på Fotosidan för att avgöra om prestandan är tillräcklig för Dina behov ?

Mvh.Kristian

Generellt så bedömmer jag den bästa kvaliteten finns i samligen av bilder fotade med 100-400 & 300 f/4 IS.. MEn jag undrar om inte det har mest att göra med fotograferna,,, En bra fingervisning ger det kanske. Kanske.

Man kan ju också se det som att de bästa fotograferna med de olika objektiven faktiskt är de som väljer antingen 300 f/4 IS eller 100-400!!:) (Den fingervisningen har ju alltid funkat:)

Mvh Niclas, som aggerar Svår:)

Eller så säger det ingenting alls...Bara att olika fotografer använder olika objektiv..Men jag kan, eftersom jag har erfarenhet av både 100-400 LIS och 400/5.6L säga att det fasta 400:at slår zoomen på fingrarna varje gång.. Men naturligtvis förlorar man flexibiliteten. Problemet är väl mer av den karaktären att man upptäcker att man använder 400-läget på zoomen till 90% av sina bilder. Då har man valt fel objektiv ;)

Därmed inte sagt att 100-400 på något sätt är ett dåligt val.. det är bara mindre skarpt ;)

Jeppe skrev:
därmed inte sagt att 100-400 på något sätt är ett dåligt val.. det är bara mindre skarpt ;)

Kan så vara Jeppe ... men frågan kvarstår, räcker det till för behoven. Vi talar ju ändå om Canons L serie ... visst skillnaderna finns säkert, jag vet då jag var mycket nära att ENDAST syssla med pixelpeepning av allvarligaste typ. Till slut insåg jag med en suck att de små skillnader jag såg i 100% ALDRIG skulle synas i de format jag skulle ta ut bilden i. Det behövdes för det mesta bara ynkepynke mer USM i PS för att utjämna skillnaden.

Har senare insett att man som småbarnsförälder sällan kan undkomma ensam på fotoäventyr och då kommer 100-400 väl till pass vid blandat foto trots att 400 läget just som Du sa används till 90%.

Mvh.Kristian

Mellan den nämnda zoomen och den fasta 400 5,6L så är det stora synliga skillnader på öppna bländare. 400 5,6 blir inte heller så mycket bättre nebländad, vilket bevisar kvaliteten på full stop!

Behoven är alltså (som du är inne på) relaterade kring skärpa och flexibilitet.

För diversifierade motivsituationer så är zoomen ett mkt bra val. Men tänker man främst fåglar och en dag får se diffen i skärpepotential så är det nog många som skulle inse sitt felval.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Mellan den nämnda zoomen och den fasta 400 5,6L så är det stora synliga skillnader på öppna bländare. 400 5,6 blir inte heller så mycket bättre nebländad, vilket bevisar kvaliteten på full stop!

Behoven är alltså (som du är inne på) relaterade kring skärpa och flexibilitet.

För diversifierade motivsituationer så är zoomen ett mkt bra val. Men tänker man främst fåglar och en dag får se diffen i skärpepotential så är det nog många som skulle inse sitt felval.

Mvh Niclas,

Snälla, säg inte så...*snyftar*

ANNONS
Götaplatsens Foto