Annons

Canon 40D + 2st 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
hej har nyligen inhandlat en till 580EX II
och min fråga är nu funkar det inte att köra synkkabel från kameran till ena blixten och köra den andra på slavfunktion???

har testat detta men det som händer är att den andra blixten slår av en halv till en sek efter att den första blixten slagit av å kortet är taget.

mvh

hej har nyligen inhandlat en till 580EX II
och min fråga är nu funkar det inte att köra synkkabel från kameran till ena blixten och köra den andra på slavfunktion???

har testat detta men det som händer är att den andra blixten slår av en halv till en sek efter att den första blixten slagit av å kortet är taget.

mvh

Kör du båda blixtarna manuellt?
Automatiken fungerar inte med PC kabel.

köp skyports (universal) från Elinchrom. de är trådlösa sändare som styr blixtarna. använder mina två 430ex med min 40D, funkar hur bra som hällst. även med en slutare på 1/250. ca 2000kr för en sändare och 2 mottagare. så får du mycket mer flexibilitet än med kabel (räckvidd på max 100m) och mycket mer träffsäkerhet än med slavtändare (triggar båda blixtarna varje gång)!.

köp skyports (universal) från Elinchrom. de är trådlösa sändare som styr blixtarna. använder mina två 430ex med min 40D, funkar hur bra som hällst. även med en slutare på 1/250. ca 2000kr för en sändare och 2 mottagare. så får du mycket mer flexibilitet än med kabel (räckvidd på max 100m) och mycket mer träffsäkerhet än med slavtändare (triggar båda blixtarna varje gång)!.

det vore ju toppen men tänket komma undan billigt ;P

Ett alternativ är att köpa Canons blixtkabel OC-E3, anslut till Mastern och slå av den andra som är inställd på slave, med full automatik.
Finns alternativ till Canon's dyra kabel, har dock ingen erfarenhet av dem.

inte säker på vad du vill göra, men kort sammanfattat har du följande att välja på:

1) en 580EX II på kameran (alternativt ansluten till blixtskon via canons ttl-kabel) som master, den andra blixten som slav. Detta har fördelen av att ge full automatik men räckvidden utomhus är kraftigt begränsad

2) en radiosändare på kameran, en mottagare på varje blixt. Blixtarna måste användas i manuellt läge och beroende på vilken radiomottagare du använder kan du behöva tejpa för ttl-kontakterna på blixtarna. Jag har för mig att 580EX II har pc-kontakt och i det läget behöver du ju inte fundera så mycket. Du kommer inte att ha full automatik med den här metoden

3) en blixt på kameran ställd som master (alternativt skaffar du en st-e2 eller ytterligare en 580), den andra blixten som slav. Montera en radiopopper radiosändare på master-enheten. Detta ger full automatik och ordentlig räckvidd.

det vore ju toppen men tänket komma undan billigt ;P

Allvarligt talat, det är svårt att få det billigare utan att tumma på kvalitet (kolla bara priset på pocketwizard så framstår skyport som riktigt billigt). Kolla kina-sändarna på kaffebrus.com, de kanske kan vara något för dig?

Köp inte Kina sändarna från Kaffebrus. Jag började med en sådan och den fungerar till ca 85%. Naturligtvis är de där sista 15% då det var extra viktigt att blixten hade löst ut. Jag har köpt Elinchrome Skyport och är väldigt nöjde med dessa. Klart dyrare men nu fungerar det till 100%.

Allvarligt talat, det är svårt att få det billigare utan att tumma på kvalitet (kolla bara priset på pocketwizard så framstår skyport som riktigt billigt). Kolla kina-sändarna på kaffebrus.com, de kanske kan vara något för dig?

Har man en 40D med TVÅ 580EX II, kanske det är värt att lägga några kronor på att få dom att harmonera tillsammans?!

Har man en 40D med TVÅ 580EX II, kanske det är värt att lägga några kronor på att få dom att harmonera tillsammans?!

tycker också att det verkar underligt att ha 40d (ca 10000:) o 2st 580 (inte långt från 8000:) och sedan köpa billigaste radio-sändaren man hittar, men man får ju ändå försöka ge råd som ligger inom ramarna :) Själv hade jag nog skaffat en ST-E2 och en uppsättning radiopoppers, om jag hade haft pengarna.

tycker också att det verkar underligt att ha 40d (ca 10000:) o 2st 580 (inte långt från 8000:) och sedan köpa billigaste radio-sändaren man hittar, men man får ju ändå försöka ge råd som ligger inom ramarna :) Själv hade jag nog skaffat en ST-E2 och en uppsättning radiopoppers, om jag hade haft pengarna.

Problemet är att jag inte har hur gått med pengar som hällst :/

Inpuls köpte blixten av en polare då behövde pengar...
ska låna en Canon 430EX och prova med att köra två externa blixtar trådlöst och se om det är något för mig.
annarns säljer jag ena 580EX II:an

Köp kinasändarna direkt från kina istället (_nästan_ halva priset, ska man köpa billigt kan man lika väl få det billigt också) =P Byter man bara batteri på dom det första man gör och ser till att dom sitter fast ordentligt så funkar dom bättre än det sägs. Förmodligen för att folk inte byter batteri eller sätter fast dom ordentligt =) Gäller ju att ha rätt modell för blixten också, har bara använt mina med gamla Nikon-blixtar så kan inte uttala mig om hur dom funkar med Canons nyare. För övrigt fattar jag inte varför Canon gör så ruttna blixtar, skulle aldrig få för mig att köpa en trots att jag fotar med Canon själv...

Precis som Per skriver så är det inga som helst problem med att använda 580 blixten som master så länge den sitter på huset eller via Canons TTL-kabel. 430 blixten sätter du som slav. På 580 blixten har du lite mer inställningar som berör bl.a. styrkan på slaven. Så länge 430 blixten ser 580 blixten så fungerar detta ypperligt.

Nä, men det är ju just det att mastern måste sitta på kameran, eller vara ansluten med en kabel som gör att den åtminstone tror den gör det.

Nu har jag inte använt någon Nikonblixt, men tycker de jag använt från Canon fungerat utmärkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto