Annons

Canon 450D - Problem emed RAW + Jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

hamsterr0ttan

Aktiv medlem
Tjena

Morsan har problemet med sin 450 att när hon har raw + Jpeg Så tar kameran inga rawbilder.

Den tar 2 st Jpeg och döper den ena till (1) efteråt bara. dvs hon får DSC001.jpg och DSC001(1).jpg.

Kör man på endast raw fungerar det normalt.

Äre nån inställningsak eller kanske upgradera mjukvaran?

En märklig sak är att min 450d spara bilderna under filnamnen IMG_0599.JPG och IMG_0599.CR2, Inte DSC.
Firmwaren är 1.0.4
//Bosse
Edit: Sony använder DSC som filnamn för bilder.

Senast ändrad:
Vore det inte märkligare om en Canon bar sig åt som en Sony, än att den bär sig åt som en Canon ska göra???

Plockar ni över bilderna från kameran genom att sätta en sladd i kameran och använda EOS Utility?

Om inte, prova det först.

apersson850 skrev:
genom att sätta en sladd i kameran och använda EOS Utility?
Vad är det för skillnad att läsa minneskortet i kameran mot att läsa det i en minneskortsläsare när det gället att överföra lagrade filer till datorn från ett minneskort?

När jag förde över bilder från min gamla 300D gjorde jag det via Utforskaren och då gick det bara bra att föra över RAW/jpeg-filerna. Med min 400D måste jag dock använda mig av EOS Utility för att föra över för annars blir det två jpeg istället för en RAW och en jpeg när jag har fotat RAW+jpeg. Förmodligen är det samma sak med din mammas 450D.

Quisquam skrev:
Med min 400D måste jag dock använda mig av EOS Utility för att föra över för annars blir det två jpeg istället för en RAW och en jpeg när jag har fotat RAW+jpeg.
Så Utforskaren "framkallar RAW-filerna" och gör om dem till JPG.
Tänk vad man får lära sig mycket här på Fotosidan.
Edit:
För att testa detta med nytagen bild med min 450d i både RAW och JPG kam jag meddela att det inte är något problem att överföra de båda filerna i Utforskaren och någon ändring av CR2-filen till JPG skedde inte! Bilderna överfördes via kortläsare.

Senast ändrad:
Det lär bero på vilket operativsystem man har. Alla begriper inte RAW, men det gör programmet EOS Utility, oavsett vad det körs under.

Det är därför jag rekommenderar att använda EOS Utility. Hittar man något annat sätt man gillar bättre, och som fungerar, så kör med det. Annars prova med "originalet".

apersson850 skrev:
Det lär bero på vilket operativsystem man har. Alla begriper inte RAW,
Ett operativsystem bryr sig inte om innehållet i en fil. Varje byte överförs från A till B utan analys av innehållet.
Det är inget fel att använda EOS Utility om man inte har någon kunskap om hur operativsystem hanterar filer.

Om datorn inte hade pallat att föra över RAW så hade det ju inte fungerat när man kör endast raw. Hon brukar stoppa i minneskortet i Kortläsare och sen föra över till datorn. Men ska be henne prova de där EOS Utility.

molusk skrev:
Vad är det för skillnad att läsa minneskortet i kameran mot att läsa det i en minneskortsläsare när det gället att överföra lagrade filer till datorn från ett minneskort?

Minneskortläsaren pratar "USB Mass Storage"-protokollet, medan kameran (antagligen, någon rättar mig säkert om jag har fel...) pratar Picture Transfer Protocol (PTP). Jag vet inte riktigt vad Windows' PTP-drivrutiner pysslar med, men de verkar inte följa det du säger om att ett OS ska skyffla filer utan att titta på deras innehåll.

molusk skrev:
Så Utforskaren "framkallar RAW-filerna" och gör om dem till JPG.

Nej, Utforskaren framkallar knappast RAW-filerna. Jag tror att den känner av att det är två filer men den kan inte riktigt läsa av den ena (eller kombinationen?) och dubblerar istället den redan existerande jpeg-filen. Om det var en ny jpeg-framkallning borde resultatet skilja sig åt lite, men det gör det inte. Om jag fotar enbart RAW, utan jpeg, går det dock utmärkt att använda Utforskaren för att överföra filerna.

Jag vet förstås inte orsaken, jag ser bara hur det ser ut i praktiken. :)

Problemet löstes när hon använde EOS Utility.

Synd å behöva gå den vägen men är det det som krävs så är det väll det.

Tack för svaren!

hamsterr0ttan skrev:
Problemet löstes när hon använde EOS Utility.

Synd å behöva gå den vägen men är det det som krävs så är det väll det.

Tack för svaren!
Enligt mig är det den lättaste vägen att gå (med EOS Utilty). Du får fler möjligheter att skapa undermappar osv. och allt per automatik.
//Janne

gedjan skrev:
Enligt mig är det den lättaste vägen att gå (med EOS Utilty). Du får fler möjligheter att skapa undermappar osv. och allt per automatik.
//Janne

Det sätter jag kör på så stoppar jag bara i kabeln å startar kameran så Fixar windows automatiskt in bilderna i en Mapp med dagens datum och sen rensar kameran från bilder. Inget strul alls.

hamsterr0ttan skrev:
Det sätter jag kör på så stoppar jag bara i kabeln å startar kameran så Fixar windows automatiskt in bilderna i en Mapp med dagens datum och sen rensar kameran från bilder. Inget strul alls.
Det var precis så jag menade ovan, men var kanske lite otydlig.
//Janne

Knyter an till den här tråden lite grand.

En kusin har köpt en 450D. Han installerade programvaran från medföljande skiva, men sen vill inte kameran hitta något program som den kan prata med. Sätter man i skivan igen finns ZoomBrowser, DPP och Photo Stitch, men inte exempelvis EOS Utilities, som det gör om jag sätter i skivan till min 40D. Ska inte EOS Utility visas som installationsalternativ när man sätter i skivan till 450D?

Eller beror detta på att han har en Canon Ixus någonting sedan tidigare, så att installationsprogrammet tror att de drivrutiner som redan finns till den är allt som behövs?

Som det nu är installerar XP kameran som en EOS 450D, men den hittar inget program som är kompatibelt med kameran. Vilket förstås beror på att EOS Utility inte är installerat. Men varför vill den inte göra det? Tittar jag i min dator har jag också fått en hop program till Ixus, trots att jag aldrig haft någon, men de verkar inte störa den övriga funktionen. Sätter jag i skivan till 40D kan jag installera EOS Utility igen, om jag vill.

Är det någon som vet vad detta kan bero på, och vad man gör åt det? Prova med min skiva i hans dator, kanske?

Visst är det så att EOS utility installeras default på datorn med hjälp av skivan, och sedan väljer man om man vill installera de övriga applikationerna som finns på skivan.
Kan det vara så att EOS utility finns på datorn man han måste installera en uppdatering av det?
Det är ju bara att testa fungerar det inte att installera uppdateringen så finns EOS utility inte på datorn (krävs för uppdateringen).
http://software.canon-europe.com/software/0029167.asp?model=

ANNONS
Götaplatsens Foto