Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D vid studiofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas1

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en 450D idag och funderar på att uppgradera mig till 50D. Jag vill även börja med studiofotografering och har läst att man inte kan styra externa blixtar med en 50D. Någon som har någon erfarenhet av att använda en 50D till studiofotografering och kan komma med lite åsikter om hur det fungerar?

Tacksam för alla svar!

Mvh
Nicklas

Hej,
Jag har en 450D idag och funderar på att uppgradera mig till 50D. Jag vill även börja med studiofotografering och har läst att man inte kan styra externa blixtar med en 50D. Någon som har någon erfarenhet av att använda en 50D till studiofotografering och kan komma med lite åsikter om hur det fungerar?

Tacksam för alla svar!

Mvh
Nicklas

Finns det någon canonkamera förutom 7d som går att styra blyxtarna med trådlöst direkt från kameran? Men om du tänker på att ha blixten på kameran kan man lika gärna styra den manuellt på blixten...

Du har en PC-synkkontakt på 50D'n så det finns precis samma möjligheter att styra studioblixtar som canons proffskameror

Jag kör med en 50D, Cactus V4 som trådlös avfyrning av blixtarna.
Kör med en 580EX II och 420EZ. Funkar riktigt bra.

Nu ska jag dock bara lära mig hantera studiofotografering också... när tid finnes ;)

/Stefan

De flesta som kör i studion styr inte blixtarna i den benämningen som jag tror du tänker på. Det enda "vi" gör, är att med hjälp av en radiosändare ser till att blixtarna löser ut - triggar blixten. Sedan justerar man manuellt med bländare, avstånd mellan blixt och modell samt blixten styrka.

Titta exempelvis på Skyport Universial. Sändaren sätter du på blixtskon på huset. Mottagaren sitter på en av studioblixtarna med en liten sladd. Resten av blixtarna löser ut som "slavar".

Har du inga studioblixtar utan tänker använda kamerablixtar, så rent principiellt fungerar det på samma sätt. Du måste på något sätt trigga blixtarna. De lite dyrare blixtarna har en pc-kontakt, de andra får man komplettera med en blixtfot med pc-kontakt. Kan vara lite trixigt att få fler än en blixt till att trigga eftersom ev slavfunktion inte fungerar på detta sättet.

Sedan finns det andra infraröda system att lösa problemet på men jag tycker inte att blixtautomatik fungerar i en studio.

Jag använder min EOS 50D med studioblixtar av märket Elinchrome. Fungerar alldeles utmärkt - antingen med blixtsynksladden eller med Elinchromes radiosändare som monteras på blixtskon.

Om man nu till äventyrs använder en 7D i studion, så kan man utnyttja dess blixtstyrningsfunktion även med manuell inställning av slavblixtarna. Finessen är att man inte behöver traska omkring och ställa in styrkan på blixtarna, om man inte har mer än tre slavar, eller kan köra några på samma inställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto