Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 5d drivrutin

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
jag har köpt en canon 5d men min dator vill inte hitta drivrutiner till den
vill minnas att jag med min 40D bara stoppade i sladden så hittate datorn rätt och jag kunde få ur bilderna

jag har windows 7

nån som har tips?
 

xrp

Aktiv medlem
Canon gör inga sk. massminnesdrivrutiner för sina kameror, så därför kan de inte dyka upp som en disk bara för att du ansluter dem med USB-sladden till datorn.

Du måste antingen installera Canons egna program, som kan tala med kameran, eller använda minneskortläsare.
 

atotowi

Aktiv medlem
Nja, jag har 2st 5D och det beror på vilken metod som är val i kommunikation.
Om du ställer den i Print/PTP så har jag för mig att man åtminstone i Win XP får den att dyka upp i Explorer/utforskaren.

Står den i PC - läge så måste man ha Canons eller motsvarande program för att läsa ut bilderna.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Det enklaste sättet är väl att tar ur minneskortet och stoppa det direkt i datorn. Då löser det sig själv...

Det gör jag alltid, fungerar tokbra. Har man dessutom Photoshop/elements kan man se till att just dessa program laddar ner bilderna direkt till önskad mapp.
 

mrazster

Aktiv medlem
Kan verifiera att det funkar att ställan in "Print" i kommunikations inställningarna i kameran i stället för "Data", tror jag att det heter.
Detta funkar i både Win7 och Vista...kameran kommer hittas direkt av systemet och dyka upp som en enhet.
 

alfin

Aktiv medlem
Win 7 64-bitar gillar inte 5D på min maskin, oavsett kamerainställning. Skaffa en kortläsare istället, varför ska du koppla in kameran till datorn om du inte plåtar via densamma?
 

sm5gfy

Medlem
jag har köpt en canon 5d men min dator vill inte hitta drivrutiner till den
vill minnas att jag med min 40D bara stoppade i sladden så hittate datorn rätt och jag kunde få ur bilderna

jag har windows 7

nån som har tips?
Jag grävde i det här problemet när jag just hade köpt min 5D för några veckor sedan. Resultatet finns i den här tråden. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119339

Jag föredrar också att använda USB-sladden för överföring men i det här fallet slutade med att jag flyttar minneskortet till datorn. Jag använder ändå EOS Utility för att få de sorteringsfunktioner jag är van vid.
 

mlindkvist

Aktiv medlem
jag köpte en kortläsare och i efterhand nu när jag har många minnes kort funkar de riktigt bra

ny fråga in detta ämne,
jag skulle vilja se bilden jag precis tagit i studion direkt i datorn hur gör jag de?
 
EOS sviten

jag köpte en kortläsare och i efterhand nu när jag har många minnes kort funkar de riktigt bra

ny fråga in detta ämne,
jag skulle vilja se bilden jag precis tagit i studion direkt i datorn hur gör jag de?
Ta hem EOS sviten från Canon. Den låter dig fota remote från datorn och du ser bilden direkt. Du kan också göra en del inställningar som bländare och tid från datorn. Konstigt så hade jag live view i datorn med min EOS 350 och en tidig version av EOS men med senare och med 5d har jag aldrig lyckats med det.

Nån som vet något trix?

Martin
 
ANNONS