Annons

Canon 5D el. 40 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlie.

Aktiv medlem
Hej!

Jag går i valet och kvalet över vad jag ska välja. Jag måste skaffa en ny kamera och även om jag vet att fullsensorn är lockande så känns 5 d lite gammal nu. Är också osäker på kvaliten efter vad jag har läst här på FS. 40 d är ju mycket snabbare, vädertätad, LiveWiev m.m - ni som har koll - vad säger ni? Prisskillanden är oviktig i och med att jag ska köpa den i USA.

Här är två liknande trådar...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=88669

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=90012

Jag har själv en 5D som jag troligen kommer att fota med om 3-4 år. Konstigt tycker jag att en kamera blir omodern såfort nyare modeller kommer ut. Tycker att detta är en mycket tråkig del av den digitala tidsåldern. :(

Jag tycker inte att 40D har någonting som skulle få mig att uppgradera min 5D till en ev 5D Mark II.

Större skärm? Knappast om den bara ska ha 230000 pixlar, dammborttagning, vad skall jag med det till? Jag har knappt haft ett enda dammkort på min 5D sen jag köpte den 2006. 6,5 bilder/sekund. Mycket sällan jag behöver mer än 3 bps.

Fundera i stället på hur du kommer att använda din kamera, vilken typ av bilder tar du? Lugna eller mest action. Vilken kamera kommer du att nyttja mest? Och glöm för all del inte att optiken sitter framför kamerahuset. :-D

LiveView används mest vid macrofoto, jag känner inget behov av det alls. 40Ds vädertätning är ju inte mycket att hurra för (enl mig).

Jag tror ändå att en 40D är bäst val för dig.

/Daniel

Senast ändrad:
Jag har en 5D och en 20D. 20D ar val inte riktigt jamforbar med 40D, men inte sa langt ifran.

Det enda jag saknar pa min 5D ar en nagot storre buffer for RAW och mojligtvis damborttagningsfunktionen, i ovrigt ar det en helt underbar kamera som mer an val fyller mina behov.

Jag skulle rada dig att testa bada i butik, och du eventuellt har nagon van som har dessa kameror och testa.

Jag hade kopt en 5D idag om jag stod infor det valet.

Absolut men 7.000 eller 14.000 i jämförelse med vad dessa kostar i Sverige så tycker jag att det är viktigast att välja "rätt kamera". Hmmm...jag upplever det som en ständigt problem med damm i min 300D som jag har nu - därför lockade ju 40D. jag har ganska ambitiösa planer för min fotoutveckling och därför vill jag ha en riktigt bra kamera som lever några år. Det som känns lite jobbigt med 5D är ju att jag måste göra mig av med min favvo-glugg 17-55 IS och 10-22:an...och i o f s kan jag ju köpa nya men zoomen är tre månader.

Det kääns ju som allas rekomendation är 5 D. jag är ingen sportfotograf men är trött på den oootroligt sega och långa väntetiden i min 300D. Jag plåtar porträtt, arkitektur och stilleben framför allt.

Med tanke pa att du har EF-s gluggar, sa skulle jag nog ga med 40D.. Det ar ju tva riktigt bra objektiv, och at ersatt dem med nagot for 5D blir valdigt dyrt, (17 - 40 f/4, eller 16 - 35 f/2.8 II, 24 - 70 f/2.8)

5D funkar annars for allt du vill gora..

Ni som har 5d...ni saknar aldrig den inbyggda blixten??

Jag fotar nästan alltid utan blixt, men det finns ju en del lägen då man faktiskt behöver en och kameran blir ju tokigt klumpig om man måste släpa runt med en extra blixt på den.

?!

Jag köpte precis en ny 5D (i kina) som komplement till min 1Dmk3 ...

Vilken kamera säger jag bara! Bildkvalitén är mums!

Ok att den bara tar 3b/sek, lite dåligt till sport o liknande, men men, beror ju på hur ofta man verkligen behöver det.

Var själv i samma tankar för en dryg månad sedan, när jag skulle uppgradera från 350D. Mitt val föll på 40D då jag även får tillgång till EF-S objektiven, och det som lockade mig var EF-S 60/2,8 Macro. Även om jag har några L-optik exvis, 17-40/4.0 så vinjetterar den på en 5D.
("Proffsfotografer" uppgraderar till 16-35/2.8 på en FF eller hanterar det i Photoshop). 17-40 vinjetterar inget på en aps-sensor.
Mao, utbudet av objektiv är större och billigare om du väljer en 40D...
Samtidigt är det ju en fråga, vad vill du ha ut från din utrustning.
//Janne

fredriklindstrom skrev:
Hur tycker du att den ar jamfort med 1dm3?

Ja fler pixlar å FF så ger den ju klarare bilder tycker ja. Iofs har jag inte jämfört dem så jättenog ännu men.. hittills så!

Nått jag stör mig lite på är att sökaren inte ticker ut så mkt som dom gör på 1D-serien.. dvs får man vrida intill ögat mer vilket är drygt..

Ska du fotografera något som händer: 40D.

Ska du fotografera sånt som är gjutet i betong: 5D.

Vet du inte vilket spelar det ingen roll vilken du tar heller. I det fallet finns svaret snarare i börsen.

Tack Anders, nja...det är inte riktigt så enkelt uppdelat. Jag kommer att plåta porträtt, arkitektur, studio framförallt.

/Charlie.

apersson850 skrev:
Ska du fotografera något som händer: 40D.

Ska du fotografera sånt som är gjutet i betong: 5D.

Vet du inte vilket spelar det ingen roll vilken du tar heller. I det fallet finns svaret snarare i börsen.
Visste inte att 5D bara dög att fotografera betong. Får väl sluta fota saker som rör på sig med den och hålla mig till arkitektur:)

Har nog bestämt mig efter lite diskussioner med Fotokungen på lunchen att det blir en 40D i alla fall...kanske en 5D MkII till hösten. Fick en idé någon annanstans ifrån att köpa huset i Sverige och mina gluggar i USA. Nån som har erfarenhet? Vågar man köpa en kamera för 11.000 alt $1200 utan garantin. Verkar som det trots allt kan vara lite strul ibland med kameran direkt från fabriken.

/Charlie.

40D bör du tveklöst köpa i Sverige. 7 % amerikansk moms tillkommer ju men det kanske du räknat med på 1200 dollar om du köper den på plats i NY. Så köp den på fotokungen där du kollat så du slipper svårlösta problem.

Så din idé låter bra.

Finns ju mkt annat trevligt på B&H, Pocket WIzard's, 580ex's å paraplyer/stativ till ungefär halva priset mot hemma. Trevligt som portabel studio.

Ja, ja, ska man få fram en poäng får man överdriva lite!

Jag köpte min 40D i USA. Men jag var där i fem veckor, så jag hade hunnit klaga på plats, om något var fel. Många garantiproblem inträffar ju under första veckorna. Överlever vad det nu är den tiden går den ofta tills garantin gått ut.

Sen är det ju så mycket billigare för en del saker att man kan ta att betala för en reparation utan att ha gått back ändå.

apersson850 skrev:
Ja, ja, ska man få fram en poäng får man överdriva lite!

He he, jo blev kanske lite extremt. Men well, skulle själv köpt huset i Sverige.

Men visst sparar man några tusenlappar om man köper den i USA å slipper moms å tull.

ANNONS
Götaplatsens Foto