Annons

Canon 650d hantering av rawfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Madde1

Ny medlem
Har en nyinköpt Canon 650d och har nu stött på problem att hantera raw-filerna i CS5. Finns inga uppdateringar att hämta. Hittar heller inget annat program att använda istället. Kan någon ge mig råd hur jag kan öppna mina raw-filer?

Lite tråkig omväg kan ju vara att använda Canons mjukvara dpp och göra raw-behandlingen i det för att sedan arbeta med jpg-filen i CS5 för publikationen.
Till alla uppdateringar finns menar jag:)

Konstigt sätt

Bättre måste ändå att använda DPP precis som du använder Camera RAW. Öppna bilden i DPP (Alla kamerainställningar följer med i motsats till om du använder PS. Justera eventuellt inställningar för kontrast, färg skärpa mm.mm. Tryck sedan alt + p och bilden öppnas automatiskt i PS (utan att du behöver spara den först) där du kan avsluta din bildbehandling och spara din bild. Det fungerar precis lika bra som att arbeta i PS Camera RAW och sedan fortsätta i PS. Glöm dock inte att bilden skickas till PS i 16-bitars läge och att du måste gå över till 8-bitarsläge om du vill "spara för web". Det går säkert att ställa in i DPP så att den överförs i 8-bitarsläge om du hellre vill arbeta i det läget.

Kan du inte fråga där du köpt kameran hur du ska kunna få tag i RAW-filerna? Har du kollat på Adobes hemsida?

Det vanliga problemet när nya kameror kommer ut på marknaden. Det tar lite tid för andra tillverkare att uppdatera sina program med det senaste.

Det enda som stöder raw-filer från din kamera hos Adobe, är Camera Raw 7.1, men då måste du ha CS6 eller senste Lightroom. Något stöd för dina raw-filer i CS5 kommer inte att komma. Det blir till att uppgradera till CS6 eller nya Lightroom om du vill köra med Adobes program.

Det finns en omväg om du vill köra med CS5 eller äldre program från Adobe. Det är att ta hem Adobe DNG converter, ett program som konverterar raw-filer från olika kameror till raw-formatet DNG. Sen kan du ta den filen och köra som vanligt.

Jag gick in som hastigast hos Adobe och såg att nuvarande version av Adobe DNG converter inte stöder din kamera än (om jag såg rätt). Det dröjer nog till nästa version innan det programmet stöder din kamera.

Uppgradera eller köp senste Lightroom om du vill använda Adobe. Annars får du köra med de förslag som redan har nämnts så länge.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto