Annons

Canon 6D mkII utsedd till 2017s sämsta kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

UGJ

Aktiv medlem
Hur menar du nu? Att de som fotar med Canon och Nikon är intresserade av olika prestanda på sin kamera? Det tror jag icke.... Eller menar du att Canoniter gärna betalar mer för mindre?
Absolut inte, jag vände mig emot beskrivningen att Canon-användare inte skulle tycka att högt DR samt 4K är intressant. Så tror inte jag att det är precis som du själv skriver. Snarare att önskemålen är mer eller mindre likadana hos användare i båda läger men att respektive företag av olika anledningar väljer vilka egenskaper en kamera skall ha. När man väl har en investering i objektiv m m i ett visst märke höjs tröskeln att byta system, åtminstone för mig. Vad jag menade är att det en mängd faktorer som får en att välja och i det här fallet stanna kvar i ett system, eller inte, snarare än ointresse av dessa funktioner (DR + 4K).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ha ha ha, låter som ett citat från Monty Pythons Life of Brian:

"All right, but apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, a fresh water system, and public health, what have the Romans ever done for us?"

Den här tråden är ju bara för fånig.
Gps och wifi finns redan som tillval till 5DIII och är billigare än att köpa en ny 6DII. Kvar blir vridbar skärm och autofokusen i Live view.
Med 5D III och ML får man råvideo, högre dynamiskt omfång och annat lullull (kryptering, focusstackning osv.)
Utan ML får man likvärdig DO, AF-punkter som når längre i ytterkanterna.

Därav frågan. Även jag har den nya autofokusen och vridbar skärm och känner inte att det skulle ha fått mig att flytta från en 5D III till 6D II.
 
Senast ändrad:

Krille

Aktiv medlem
Gps och wifi finns redan som tillval till 5DIII och är billigare än att köpa en ny 6DII. Kvar blir vridbar skärm och autofokusen i Live view.
Med 5D III och ML får man råvideo, högre dynamiskt omfång och annat lullull (kryptering, focusstackning osv.)
Utan ML får man likvärdig DO, AF-punkter som når längre i ytterkanterna.

Därav frågan. Även jag har den nya autofokusen och vridbar skärm och känner inte att det skulle ha fått mig att flytta från en 5D III till 6D II.
Men som ägare av 5D Mk III tillhör du nog inte riktigt Canons tilltänkta målgrupp för en 6D Mk II. Frågan gäller snarare om det är en vettig uppgradering från en 6D version 1, eller överhuvudtaget en vettig kamera att investera i. Och med din uppräkning av nyheterna i 6D Mk II så gav du själv svaret.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Men som ägare av 5D Mk III tillhör du nog inte riktigt Canons tilltänkta målgrupp för en 6D Mk II. Frågan gäller snarare om det är en vettig uppgradering från en 6D version 1, eller överhuvudtaget en vettig kamera att investera i. Och med din uppräkning av nyheterna i 6D Mk II så gav du själv svaret.
Därav min fråga som du citerade.
 

denstorre

Aktiv medlem
Jag bytte själv från en 5D MarkII till 6D, och sen till 6D MkII. Måste säga att allt med 6D2 känns bättre än de tidigare husen. Anledningen till 6:an var inbyggd Wi-fi, och anledningen till 6D2 var AF och bilder/sekund. Både 5D2 och 6D kändes alltid irriterande slöa. 6D2 känns rapp och allert.
Funderade mycket på 5D MarkIII. Anledningen att jag valde 6D2 var att allt fanns i huset. Visst, man kan skaffa wi-fi och gps, men vill jag ha någon extern manick monterad i blixtskon? En av de trevliga sakerna med 6D var att den var mindre och lättare än 5D2:an som jag hade innan. Ville jag nu byta till mig något större, som dessutom blir ännu större med Wi-fi och GPS?
4K-video? Jag har inte tagit mer än kanske en timme video totalt på mina 4 tidigare hus. Är 4K nödvändigt?
Dynamiskt omfång? Säkert bra att ha, men inget jag känt mig begränsad av. Överhuvudtaget känner jag att folks fixering vid dynamiskt omfång är lite överdrivet, men det är ju min högst personliga åsikt. Jag var rätt nöjd med min 7D, och den sa många var fruktansvärd på alla möjliga sätt. Dåliga färger, brusig i skuggor m.m. Ändå fungerade den hur bra som helst till mitt amatörmässiga fotograferande, och hade det inte varit för att jag ville prova fullformat, så hade jag nog kunnat haft den fortfarande.
Summa summarum, så funkar 6D Mark II hur bra som helst för amatörer. Många jämför med 5D Mark III/IV, men de är ju riktade till en annan kundkrets. De som är missnöjda är väl antagligen de som förväntade sig samma prestanda som 5D MkIV, men till halva priset, men det är ju bara en orealistisk dröm? Kan det inte hända? Självklart kan det släppas såna kameror ibland. Nikons D750 var väl precis det, men jag misstänker att Nikon inte är helt utan ånger från det släppet. En vän köpte D750,och det måste vara en av de mest prisvärda DSLR-kamerorna någonsin. Men det är ju Nikon.....
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag bytte själv från en 5D MarkII till 6D, och sen till 6D MkII. Måste säga att allt med 6D2 känns bättre än de tidigare husen. Anledningen till 6:an var inbyggd Wi-fi, och anledningen till 6D2 var AF och bilder/sekund. Både 5D2 och 6D kändes alltid irriterande slöa. 6D2 känns rapp och allert.
Funderade mycket på 5D MarkIII. Anledningen att jag valde 6D2 var att allt fanns i huset. Visst, man kan skaffa wi-fi och gps, men vill jag ha någon extern manick monterad i blixtskon? En av de trevliga sakerna med 6D var att den var mindre och lättare än 5D2:an som jag hade innan. Ville jag nu byta till mig något större, som dessutom blir ännu större med Wi-fi och GPS?
4K-video? Jag har inte tagit mer än kanske en timme video totalt på mina 4 tidigare hus. Är 4K nödvändigt?
Dynamiskt omfång? Säkert bra att ha, men inget jag känt mig begränsad av. Överhuvudtaget känner jag att folks fixering vid dynamiskt omfång är lite överdrivet, men det är ju min högst personliga åsikt. Jag var rätt nöjd med min 7D, och den sa många var fruktansvärd på alla möjliga sätt. Dåliga färger, brusig i skuggor m.m. Ändå fungerade den hur bra som helst till mitt amatörmässiga fotograferande, och hade det inte varit för att jag ville prova fullformat, så hade jag nog kunnat haft den fortfarande.
Summa summarum, så funkar 6D Mark II hur bra som helst för amatörer. Många jämför med 5D Mark III/IV, men de är ju riktade till en annan kundkrets. De som är missnöjda är väl antagligen de som förväntade sig samma prestanda som 5D MkIV, men till halva priset, men det är ju bara en orealistisk dröm? Kan det inte hända? Självklart kan det släppas såna kameror ibland. Nikons D750 var väl precis det, men jag misstänker att Nikon inte är helt utan ånger från det släppet. En vän köpte D750,och det måste vara en av de mest prisvärda DSLR-kamerorna någonsin. Men det är ju Nikon.....
Tack för ett utvecklat svar.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Mycket diskussioner om den här kameran.....flipp eller flopp. Vore kul om folk som äger den kunde lägga ut lite fler bilder tagna med den på recentionsbanken, gärna lite bilder tagna under sämre ljusförhållanden. Som det är nu finns det bara EN bild utlagd, vilket inte säger så mycket (blir det inga vettiga bilder med den?). Kom igen nu! Förresten God hjul på er!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

PMD

Aktiv medlem
Överhuvudtaget känner jag att folks fixering vid dynamiskt omfång är lite överdrivet, men det är ju min högst personliga åsikt. Jag var rätt nöjd med min 7D, och den sa många var fruktansvärd på alla möjliga sätt. Dåliga färger, brusig i skuggor m.m. Ändå fungerade den hur bra som helst till mitt amatörmässiga fotograferande, och hade det inte varit för att jag ville prova fullformat, så hade jag nog kunnat haft den fortfarande.
DR-fanatikerna fotograferar mest på bas-ISO där EOS 6DII (och de flesta av Canons kameror) inte direkt ligger i topp, men vi andra som fotograferar utomhus i lite halvtaskigt ljus med ljussvaga telezoomar kan vara glada åt att Canons kameror har riktigt bra DR på höga ISO.

Summa summarum, så funkar 6D Mark II hur bra som helst för amatörer. Många jämför med 5D Mark III/IV, men de är ju riktade till en annan kundkrets. De som är missnöjda är väl antagligen de som förväntade sig samma prestanda som 5D MkIV, men till halva priset, men det är ju bara en orealistisk dröm? Kan det inte hända? Självklart kan det släppas såna kameror ibland. Nikons D750 var väl precis det, men jag misstänker att Nikon inte är helt utan ånger från det släppet. En vän köpte D750,och det måste vara en av de mest prisvärda DSLR-kamerorna någonsin. Men det är ju Nikon.....
Det är nog det faktum att sensorn i EOS 6D II inte bygger på samma teknik som EOS 80D (utan på Canons gamla sensorteknik) som har lett till att det klagas så mycket på den kameran. Det gjorde en del inflytelserika tyckare besvikna och då är förstås hela kameran bara skit.

Jag kan också tycka att det var dåligt av Canon att inte använda sin nya sensorteknik i EOS 6D II. Det tycks som att Canon vill presssa ut så mycket marginal som de kan komma undan med, och pressa ur det sista ur redan avskriven investering i sensorteknik. Jag använder inte Canon så mycket numera (efter att ha köpt min första EOS 1991), men jag tänker inte sitta och vara besviken och sur. Det finns kameror från andra tillverkare att köpa vid behov!
 

denstorre

Aktiv medlem
Mycket diskussioner om den här kameran.....flipp eller flopp. Vore kul om folk som äger den kunde lägga ut lite fler bilder tagna med den på recentionsbanken, gärna lite bilder tagna under sämre ljusförhållanden. Som det är nu finns det bara EN bild utlagd, vilket inte säger så mycket (blir det inga vettiga bilder med den?). Kom igen nu! Förresten God hjul på er!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bild från nu ikväll.
 

Bilagor

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Större skillnad på ...

... fotografernas kompetens är kamerornas prestanda. Det verkar som om vi halvtaskiga fotografer försöker kompensera våra bríster med en bättre kamera. Det har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. Det är snarare tvärtom så att en bättre kamera kräver mer av fotografen än en sämre.

GOD JUL!
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men kolla på spegellösa sidan, där går intresserade direkt till testet av autofokus, och så letar man upp där man provar EVF:n, över dom här delarna har det svurits många skällsord under åren, rena bildkvaliteten har ofta varit bra under flera år nu på alla typer av kameror så det brukar inte vara några större problem.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
.. Det är snarare tvärtom så att en bättre kamera kräver mer av fotografen än en sämre.

GOD JUL!
Det där är faktiskt bara felaktigt.

Det är svårare att fota med en sämre kamera än en bättre, speciellt för en dålig fotograf. Jag är en, så jag vet vad jag pratar om.

Om 6D2 tillhör de "dåliga" eller de "bra" har jag dock ingen uppfattning om. Sån't varierar med fototillfället.

God fortsättning.
 

denstorre

Aktiv medlem
En sak som jag inte gillar med 6-serien är att man slopat joysticken som jag hade på 7 och 5-husen. Men det gör inte 6D2 till en dålig kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ett led i Canons ganska noggranna segmentering i nybörjar- hobby- och pro/entusiast-kameror.
EOS 6D (både I & II) tillhör mittensegmentet, liksom de 2-siffriga modellerna.

(Eventuellt är det fyra segment om man vill räkna 1-serien separat).
 

martinot

Aktiv medlem
Tar bara en massa plats på hårddisken...
Nu filmar jag inte själv mycket (så för mig personligen så är det inte alls så viktigt), men känner en del som har 4K-TV och även vill filma i 4K.

Så tycker inte att man rakt av och så svart-vitt bara kan avfärda det så kategoriskt som bara en nackdel.

Dessutom så kan man i mina kameror med 4K (Panasonic och Fujifilm) ställa in upplösning och/eller komprimeringsgrad för att få ner filstorlekarna ganska enkelt.

Så även om jag inte själv bryr mig så mycket om det inte finns 4K, så blir jag inte heller upprörd om det finns som en möjlighet.

Hårddiskar (inte SSD) är även nästan löjligt billigt idag. Köpte för några veckor sedan en extern 8 TB disk för min Xbox från Seagate (men inbyggd USB-hub) för 1800 pix. Grymt med utrymme för pengarna!
 
ANNONS