EriKarlsson
Aktiv medlem
Finns det nån publik teknisk specifikation på tillbehörsskon i Canons E-TTL-system? Någon som sett nån sån?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, och det var den risken jag skulle vilja få grepp om. Vad styr vad? Vad skickar styrsignaler till vad? Vilka är de styrsignalerna och hur ser de ut? Analoga eller digitala?apersson850 skrev:
Jag förmodar att en begränsning är att det elektriska interfacet från kameran till blixten inte är avsett att fungera med multidrop, utan det förutsätts sitta en enda blixt i blixtskon, eller i andra änden av förlängningskabeln. Annars pratar de i mun på varandra.
Visst är det så. Men signalen från blixten till kameran går sannolikt på annat stift än signalen andra vägen. I så fall borde man kunna koppla så att kameran har tvåvägskommunikation med en blixt och att allt som går från kameran till den blixten även går till de övriga och att allt som de försöker säga till kameran leds till ex.vis ett motstånd.apersson850 skrev:
Du får ju problemet med att när kameran pratar med flera blixtar, svarar de i mun på varandra.
Kommunikationen är uppenbarligen dubbelriktad. Annars skulle det inte gå att se på kameran att man ändrat en funktion på blixten, men det kan man.
Ok. Det låter som att det är ett rätt komplicerat sammansatt protokoll. Jag förstår inte riktigt vitsen med att blixten känner till synkmetod (första eller andra ridå) men skit samma - förs informationen över så gör den det.apersson850 skrev:
Baserat på min 580 EX II, på min 40D, skickas åtminstone detta:
Brännvidd.
Bländare.
Känslighet (ISO).
Exponeringskompensation för blixt.
Begäran om mätblixt (FEL).
Begäran om autofokusbelysning.
Sensorstorlek.
Slutartid (för att avgöra om kort synktid är aktuell).
Sen kan just en 40D (och 1D Mk III) även skicka alla andra inställningar som går att göra på blixten, alltså driftsätt (E-TTL, TTL, manuell, stroboskop, lokal mätning med automatiskt konfigurerad blixt eller dito med manuell konfigurering), intensitet, flash exposure bracketing, ridå att synka på, synk på kort tid, master/slav, alla inställningar som har med master och slavblixtar att göra samt alla custom functions som finns i blixten. Det finns fler sådana i en 580 EX II än vad det gör i en 400D, vilket väl säger lite om hur komplicerad en sån blixt är.
Ändrar man något på blixten så vet kameran om det också, så all denna information går i båda riktningarna.