Annons

Canon EF50mm 1.8 II - utgången?

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
Försökte lägga till ett EF 50mm 1.8 till min order från BHphoto, fick detta till svar.

"The Canon company has backordered the standard
50 mm 1.8 lens for many months now. They have not decided whether to produce it
anymore.
We have no futher info at this time and Canon has not provided any date of arrival
whatsoever.
"

Nån mer som hört nåt ?
 
Har en order på en sån liggande hos Cyberphoto och enligt dem så kommer den att komma, självklart vet de inte när..
 
ZoMbiE skrev:
Har en order på en sån liggande hos Cyberphoto och enligt dem så kommer den att komma, självklart vet de inte när..
Lite off-topic kanske, men jag tröttnade faktiskt på Cyberphoto. Beställde ett EF 70-200/4L för en och en halv månad sedan. Inget. I helgen avbeställde jag det och lade en beställning på Adorama istället. Idag kom det med UPS, kl 14.12. Billigare blev det också. Om du vill ha ditt 50, fråga runt. Men jag minns att det var totalslut i december också, även i Japan. Fick mitt på nyåret efter beställning på Yodobashi i Tokyo (finns ett par trådar om Canons 50/1.8 på Fotosidan vid den tiden).
 
Oh fan jaa där ser man, kanske ska ta o lägga lite mer pengar på ett 50/1.4 - o handla via en lokal butik istället..
Trist sånt där med postorderfirmor om inte kan leverera, handlar ju helst i Sverige dock pga möjligt strul med garanti annars.
 
Cyberphoto

Har inte haft några problem med Cyberphoto överhuvudatget.
Visst fick jag vänta ganska länge på mitt Canon 50/1.8 när jag beställde för ca. ett år sedan, men kundservicen tycke jag var toppen.
Bemötandet har alltid varit trevligt och tillmötesgående.

Att det tar tid att leverera när de inte har något större lager, för att hålla nere priserna, är kanske inte så konstigt?

/Kazzi
 
Re: Cyberphoto

Kazzi skrev:
Har inte haft några problem med Cyberphoto överhuvudatget.
Visst fick jag vänta ganska länge på mitt Canon 50/1.8 när jag beställde för ca. ett år sedan, men kundservicen tycke jag var toppen.
Bemötandet har alltid varit trevligt och tillmötesgående.

Att det tar tid att leverera när de inte har något större lager, för att hålla nere priserna, är kanske inte så konstigt?

/Kazzi
Verkar som om du har precis samma erfarenhet som jag - lång väntan. Deras bemötande har jag inte kommenterat, men det kan jag göra nu: Inget alls, inga besked om varför en beställning dröjer.

Jag har ytterligare en beställning liggande hos Cyber, ett Tamron 90. På sidan där jag kan läsa om min order har hela tiden stått leverans v 11 men precis som med den andra beställningen står nu "Leveransdatum okänt". Någon förklaring till varför det är så finns inte. På Adorama är det inte restnoterat...
 
Märkligt att varken sigma eller Tamron mfl. har ett enda 50/1.8 med tanke på hur populär brännvidden blivit på senaste tiden.
 
Tror vi släpper Cyberphoto i denna tråd nu - har inget emot dem och kanske har jag bara haft lite oflyt. Frågan gällde 50/1.8 och diskussionen påminner om den som var i januari. Canon tycks ha ett stort sug efter sina produkter och särskilt vad gäller 50, som tack vare 1.6x-sensorerna gått en ny vår till mötes som utmärkta, prisbilliga porträttobjektiv (vad 85 mm var tidigare)... Visst, det är möjligt att 50/1.8 kommer att ersättas med något med mera kvalitet mekaniskt? Men är man ute efter objektivet så är rådet ånyo att inte vänta på sin beställning på ett ställe utan att höra runt!
 
Linmajon skrev:
Märkligt att varken sigma eller Tamron mfl. har ett enda 50/1.8 med tanke på hur populär brännvidden blivit på senaste tiden.
Kanske för dålig marginal? Men å andra sidan kan det inte vara mycket marginal på t ex Sigmas 18-50 eller 55-200. På ett 50 med större ljusstyrka vore det ju mer att tjäna för tillverkaren än på billiga konsumentzoomar.
 
Linmajon skrev:
Märkligt att varken sigma eller Tamron mfl. har ett enda 50/1.8 med tanke på hur populär brännvidden blivit på senaste tiden.

Kanske kan vara för att originalobjektiven är så pass billiga och bra att det kan vara svårt att producera till så mycket lägre priser?

Min gissning iaf ;)
 
köpte mitt 50mm 1,8 II på ebay för 700:- inkl frakt för tre veckor sedan, fick det på 4 dagar, i nyskick, inte en repa eller nåt, inklusive kåpor!

kolla där.
 
Re: Re: Cyberphoto

niklasl skrev:

Jag har ytterligare en beställning liggande hos Cyber, ett Tamron 90. På sidan där jag kan läsa om min order har hela tiden stått leverans v 11 men precis som med den andra beställningen står nu "Leveransdatum okänt".

-Beror nog på att jag knep det sista de hade i lager *s*
 
Re: Re: Re: Cyberphoto

ZoMbiE skrev:
-Beror nog på att jag knep det sista de hade i lager *s*
Tror inte de hade något i lager - ordern lades den 21/2 och då skulle jag väl i så fall inte sitta och vänta fortfarande? Och varför skriver de leverans v 11 men ändrar sedan till "leveransdatum okänt" (vilket man f ö gjorde med min förra order också)?
 
Tycker det är förstålig at tdom dragit tillbaka det då det är alldeles för bräckligt tålde inte ens att en 10D tippade framåt med vertikalgrepp alltså ett avstånd på 3-4 cm så delade det på sig... Ja det var nytt...
 
niklasl skrev:
Lite off-topic kanske, men jag tröttnade faktiskt på Cyberphoto. Beställde ett EF 70-200/4L för en och en halv månad sedan. Inget.

Och då är ju frågan om det är återförsäljaren eller tillverkaren det hänger på...
 
Ralph L skrev:
Och då är ju frågan om det är återförsäljaren eller tillverkaren det hänger på...
Eftersom optiken finns att få tag i annorstädes så måste det väl vara återförsäljaren. Dessutom har jag fått samma problem med olika tillverkare (Canon resp Tamron) men samma återförsäljare.
 
ANNONS