Annons

Canon EOS 30 eller 33 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersY

Medlem
Min EOS 100 har tyvärr gått sönder. Det är något med huvudkretskortet som tydligen är för dyrt att reparera.

För att kunna använda min optik tänker jag köpa ett EOS 30 eller 33 hus. Vilken skall jag välja ?

Det är ju "bara" ögonstyrningen som skiljer. Det är inget jag provat men jag är ju van från 100:an att låsa som vanligt.

Det skiljer 900 spänn och det är väl inte hela världen. Vill dock inte köpa nåt som jag inte kommer att använda.

Hjälp mig välja !

Tack på förhand

Anders

EOS 5? Är den så mycket dyrare?

Annars skulle jag välja EOS 30. Har en vän som har stor använding för ögonstyrningen. Dock har jag inte använt den själv.
/Andreas

Välj EOS 33. Ytterst få använder och är nöjda med ögonstyrning. Hur ofta råker en fokuspunkt hamna precis där man vill fokusera? Det går i praktiken fortare att använda mittpunken och sedan komponera om.

AndersY skrev:

Det skiljer 900 spänn och det är väl inte hela världen. Vill dock inte köpa nåt som jag inte kommer att använda.

Jag har en EOS 30 och jag har inte hittat någon anledning att använda mig av ögonstyrningen. Jag fotograferar mest naturmotiv och för andra motiv kanske man har mer nytta av den. Skälet till att jag valde 30 framför 33 var att jag hade en diffus teori om att det skulle vara högre andrahandsvärde på 30 än på 33 men det vill jag inte ens försöka motivera idag.

Lägg de 900 kronorna på film istället.

objernulf skrev:
Välj EOS 33. Ytterst få använder och är nöjda med ögonstyrning. Hur ofta råker en fokuspunkt hamna precis där man vill fokusera? Det går i praktiken fortare att använda mittpunken och sedan komponera om.

Ögonstyrningen funkar alldeles utmärkt på Eos 30,
jag tror också att ljusmätningen är kopplade till vald fokuspunkt i vissa lägen.

Anders W skrev:

Ögonstyrningen funkar alldeles utmärkt på Eos 30,
jag tror också att ljusmätningen är kopplade till vald fokuspunkt i vissa lägen.

Jo, men välja fokuspunkt kan du väl med 33 också men du måste göra det med knapparna på baksidan och inte med ögonen. Ljusmätning m.m. är identiska mellan kamerorna.

mille skrev:

Jo, men välja fokuspunkt kan du väl med 33 också men du måste göra det med knapparna på baksidan och inte med ögonen. Ljusmätning m.m. är identiska mellan kamerorna.

Jovisst men personligen tycker jag att det är enklare och snabbare att göra det med ögonstyrningen än att göra det med knapparna. Men det är min uppfattning och jag skulle inte vilja byta bort ögonstyrningen efter att ha vant mig vid den.

Ville bara säg att min eos 30 är kanonbra med sin ögonstyrning! Det funkar utmärkt, bara titta på en av punkterna så är det klart liksom.. =)

Det är som Anders W säger "att han inte skulle vilja byta bort ögonstyrningen efter att ha vant mig vid den." .... inte jag heller!!
Bästa köp jag gjort på länge!

Ang. EOS-5 så tycker jag att ögonstyrningen är åt skogen för trög & långsam, använder hellre mittpunkten & komponerar om. Tror dock att EOS-30 är snabbare, eller?

En annan reflektion över 30 & 33, kände på en 33:a i en butik & upplevde den som tyst & smidig men tyckte att den vibrerade från spegeln, tyckte att jag kände en rekyl. Försäljaren plockade fram en Nikon & en Minolta & både jag & han upplevde Eos-33 som mer rekylbenägen.

Det slutade med att han packade upp en EOS-30:a för att kolla om den var likadan, det var den. Både jag & försäljaren var mäkta konfunderade, när jag gick ut ur butiken så ringde han Canon! Hur det gick sedan vet jag inte.

Jag har själv haft EOS-10, EOS-600 & dessutom använt EOS-5 i mitt arbete & aldrig märkt något liknande hos dessa.

Någon som märkt detta hos 30 eller 33?

Nej EOS 5:s ögonfokus är inte långsam (inte långsammare än EOS 30)...den sitter där medetsamma, precis som den på EOS 30... Det är väl mera så att man kanske inte tittar ordentligt var man vill ha skärpan...

Däremot är ju AF:en snabbare på en EOS30, eller ja.. den klarar att följa rörliga objekt bättre en EOS 5. De som säger att AF'en är snabbare att fokussera på single shot har väl läst testerna och sett att den kanske är 0.1 sek snabbare...........inga kommentarer.

EOS 30 har ju en fördel över 5:an, det är att ögonstyrningen även funkar i horisontellt läge, men kameran switchar själv över till samma läge som andra EOS kameror (dvs. den gissar vilket som är huvudmotivet)

Men nu var ju frågan EOS 30 vs EOS 33.

Jag tycker du ska välja EOS 30:an just för att du har möjligheten att fokussera med ögat, jag lovar dig. Det är ganska bekvämt.

Däremot hävdar jag (fortfarande) att EOS 5 är en mer komplett kamera, men som sagt..den finns inte längre...(om inte Björns foto o video har någon kvar, Han hade 2 st och jag köpte en av dessa i Maj.).

ANNONS
Götaplatsens Foto