Annons

Canon EOS 30D överexponerar väldigt mycket

Produkter
(logga in för att koppla)

janolof

Aktiv medlem
ormet skrev:


F.ö. så är det helautomatiska läget rent utav skräp, den slänger alltid upp blixten om ljusförhållandena är dåliga t.ex.. Håll dig till Av och Tv om du ska köra på automatik... Om du nu får det att fungera :)
Det där med blixten gäller väl bara det gröna läget och inte för P, som ju också är ett automatik-läge.
 

ormet

Medlem
janolof skrev:
Det där med blixten gäller väl bara det gröna läget och inte för P, som ju också är ett automatik-läge.
Jo, det stämmer. Glömde nämna P också, använder den i stort sett aldrig i och med att Av och Tv fungerar bäst för mig :)

Jag antar att Carj-Johan använder sig av det gröna läget då han skrev att blixten hoppar upp då han kör på det helautomatiska läget.
 

Merrick

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Varför börjad edu köra auto när du kört manuellt hel tin?
Tänkte testa bara. Ibland kan det vara skönt att köra exempelvis AV-läget.
Jag har nu testat att ta lite fler bilder utomhus och samma fel där, kvittar vilken bländare jag väljer i AV-läget, kameran väljer då längre slutartid för att kompensera och på så vis göra bilden alldeles för ljus/överexponerad.

Det måste helt enkelt vara något fel på kamerans ljusmätning? Eller?

Kan det vara en god idé att uppgradera firmwaren eller ska jag lämna bort kameran direkt? Som jag ser det så finns det inte mycket jag kan göra. Det är något fel på den. Tur att manuella läget funkar bra i alla fall.

Edit: Jag har självklart testat alla lägen, P, AV, TV, osv. Ingen skillnad sålänge kameran får styra antingen tid eller bländare (eller båda).
 

Merrick

Aktiv medlem
Provade precis att återställa alla kamerans inställningar, vilket självklart inte hjälpte. Vem bör man kontakta nu då? Ska man vända sej till Canon eller till återförsäljaren som i detta fallet är Cyberphoto?
 

Merrick

Aktiv medlem
Garantin är ju såklart slut, så jag lär behöva lämna den till en verkstad. Några tips? Bor i Värmland, om det finns någon bra där vore det toppen.
 

Praetor

Aktiv medlem
Om du använder den inbyggda blixten blir det nästan alltid felexponerat. Exponeringskompensation på blixten med -2 brukar räcka, men synd att det inte går med mindre. Jag har fått detta bekräftat i en fotobutik. Den inbyggda blixten fungerar nästan bara som upplättningsblixt när det är mycket ljust utomhus, men då kan det bli bra.

Själv använder jag evaluerande ljusmätning och P, Tv, och Av lägena och har inga orimliga problem med exponeringen. Kameran kan ju inte veta hur jag vill ha det.
 

Rogerber

Aktiv medlem
simonbertilsson skrev:
Kör manuellt!
De enstaka gånger jag har provat automatik (oavsett kamera), har det blivit felexponerat. M-läget är det enda som funkar!
Min 350D fungerar bra oavsett läge. Någonstans går hans ljusmätning fel i kameran. Jag skulle nog be någon se över den. Så dåliga bilder ger inte en frisk 30D. Det kan jag gå i god för. Möjligen går blixten väldigt för hårt fram.
 

mange78

Aktiv medlem
Merrick skrev:
Provade precis att återställa alla kamerans inställningar, vilket självklart inte hjälpte. Vem bör man kontakta nu då? Ska man vända sej till Canon eller till återförsäljaren som i detta fallet är Cyberphoto?
Har du testat att uppgradera programvaran? Om du inte gjort det är det ju värt att testa det. Kan mycket väl fungera.

Finns här:

http://web.canon.jp/imaging/eos30d/eos30d_firmware-e.html
 
ANNONS