Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D, att köpa eller att inte köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej fotosidan!

Jag sitter inne på en Sony a330 men har fått erbjudande om att köpa en 450D av en vän till mig. Han vill ha 3000 kr, då ingår ett batterigrepp, ett par filter, minneskort, väska osv. Det måste väl anses ganska prisvärt? Kameran är inte särskilt mycket använd och det finns tom garanti kvar på den.

Är det någon som känner för det så tar jag gärna lite argument för och emot kameran från er som är canon-kunniga också.

Har införskaffat en del små tillbehör till min a330, t ex ett 35-80 macro minolta, lite filter osv. men erbjudandet känns nästan för bra för att tacka nej till eller? Måste ju kunna få tillbaka pengarna när jag säljer min a330 eller vad tror ni som är kunniga?

Tack på förhand!

Oscar

Varför vill du göra "uppgraderingen"? Knappast någon stor skillnad mellan kamerorna förutom att det står Canon på den enda och Sony på den andra.

Varför vill du göra "uppgraderingen"? Knappast någon stor skillnad mellan kamerorna förutom att det står Canon på den enda och Sony på den andra.

Lättare att hitta utrustning bland annat samt att jag fått uppfattningen att 450D ger bättre bilder än 330, inte bara pga mpix utan även av andra orsaker.

Känns även som om man har mer kamera att växa i med 450D och jag har fått uppfattningen om att bildkvaliteten vid "höga" ISO är bättre hos canonmodellen.

a330 har också rätt litet grepp vilket jag redan efter typ 3 månader börjar tröttna på, visserligen är inte 450D kanonstor heller men batterigreppet gör en del.

Rätta mig om jag har fel men det är därför jag vädrar mina tankar här och ber om råd.

Lättare att hitta utrustning bland annat samt att jag fått uppfattningen att 450D ger bättre bilder än 330, inte bara pga mpix utan även av andra orsaker.

Känns även som om man har mer kamera att växa i med 450D och jag har fått uppfattningen om att bildkvaliteten vid "höga" ISO är bättre hos canonmodellen.

a330 har också rätt litet grepp vilket jag redan efter typ 3 månader börjar tröttna på, visserligen är inte 450D kanonstor heller men batterigreppet gör en del.

Rätta mig om jag har fel men det är därför jag vädrar mina tankar här och ber om råd.

huruvida du köper den eller inte tycker jag nästan att du redan själv har svarat på... Pengarna ska rulla... tänk på välfärden :)

Jag såg att en ny 450D, med EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS kostade 4995 hos Scandinavian Photo häromdagen. Så ditt pris verkar väl rätt rimligt. Inget objektiv men fler andra grejor.

Hej fotosidan!

Jag sitter inne på en Sony a330 men har fått erbjudande om att köpa en 450D av en vän till mig. Han vill ha 3000 kr, då ingår ett batterigrepp, ett par filter, minneskort, väska osv. Det måste väl anses ganska prisvärt? Kameran är inte särskilt mycket använd och det finns tom garanti kvar på den.

Är det någon som känner för det så tar jag gärna lite argument för och emot kameran från er som är canon-kunniga också.

Har införskaffat en del små tillbehör till min a330, t ex ett 35-80 macro minolta, lite filter osv. men erbjudandet känns nästan för bra för att tacka nej till eller? Måste ju kunna få tillbaka pengarna när jag säljer min a330 eller vad tror ni som är kunniga?

Tack på förhand!

Oscar

Det här skulle jag slå till på direkt. Det är en underbar kamera som du kommer att ha mycket kul med. Batterigreppet gör att den ligger underbart i händerna. Priset är det ju inget fel på.

Ok tack för era kommentarer.

Ska suga på karamellen lite till men det ser nog ut som att jag faktiskt inte kan låta bli. Det kanske faktiskt är så att jag svarat på min egen fråga som det skrevs ovan. Vill alltid kolla ändå så man inte gör något snedsteg och sådär.

Vad tror ni jag har möjlighet att få för min Sony då? Det är väl kanske en annan tråd egentligen. Men när vi ändå håller på så kan jag säga att den är i nyskick, endast använd ca 4 månader Garanti tecknade jag på 3 år mot en ganska stor penning. Till finns ett 35-80 minolta 3,5-4,5, väska, minneskort, ett par hoya filter, uv och nd4 + polariseringsfilter och skylightfilter, självutlösare, motljusskydd till kitobjektivet, kitobjektivet som för övrigt ska vara ganska bra för att vara ett kitobjektiv vad jag förstått samt ev ett enkelt tripod-stativ om jag inte sparar det.

Tror väl a330 precis gått ur sortiment nu men kostade runt 5000 när den utgick vad jag kommer ihåg.

Tack återigen.

Vad tror ni jag har möjlighet att få för min Sony då? Det är väl kanske en annan tråd egentligen. Men när vi ändå håller på så kan jag säga att den är i nyskick, endast använd ca 4 månader Garanti tecknade jag på 3 år mot en ganska stor penning. Till finns ett 35-80 minolta 3,5-4,5, väska, minneskort, ett par hoya filter, uv och nd4 + polariseringsfilter och skylightfilter, självutlösare, motljusskydd till kitobjektivet, kitobjektivet som för övrigt ska vara ganska bra för att vara ett kitobjektiv vad jag förstått samt ev ett enkelt tripod-stativ om jag inte sparar det.

Ingår alltså ett 18-55-objektiv också? Det bör framgå om du sätter in en annons. 35-80 är rätt ointressant som enda objektiv, åtminstone för en nybörjare.

Per

PS. Antingen stativ eller tripod, inte båda... Stativ är svenska och bör nog föredras.DS

Ingår alltså ett 18-55-objektiv också? Det bör framgå om du sätter in en annons. 35-80 är rätt ointressant som enda objektiv, åtminstone för en nybörjare.

Per

PS. Antingen stativ eller tripod, inte båda... Stativ är svenska och bör nog föredras.DS

Ja jo 18-55 kitobjektiv ingår också ja, borde kanske nämnt det lite mer tydligt. sant det där med stativ också. Tack för tipsen.

Tack än en gång för era svar.

Så vad borde jag kunna begära för pris för min kamera om jag väl köper 450D. Är de ungefär jämförbara så att jag kan ta ungefär samma pris? Jag har ju rätt mycket mer saker iofs och kameran är som sagt ca 4 månader med 2,5 års garanti kvar, Hoya-filter på osv så jag borde väl egentligen kunna få mer än 3000 lätt eller?

Vilken kamera/prisklass ska ja jämföra med tycker ni?

Tack än en gång för era svar.

Så vad borde jag kunna begära för pris för min kamera om jag väl köper 450D. Är de ungefär jämförbara så att jag kan ta ungefär samma pris? Jag har ju rätt mycket mer saker iofs och kameran är som sagt ca 4 månader med 2,5 års garanti kvar, Hoya-filter på osv så jag borde väl egentligen kunna få mer än 3000 lätt eller?

Vilken kamera/prisklass ska ja jämföra med tycker ni?

Jag hade sålt ditt paket för 4.000:- på annonsmarknaden.

Obs! Höga ISO

Jag har haft en 450D rätt länge, den presterar INTE bra på höga ISO... brus vid 400!

Mvh/Peter

Jag har haft en 450D rätt länge, den presterar INTE bra på höga ISO... brus vid 400!

Mvh/Peter

Oj redan på 400? Nu är det så att jag tom får kameran för 2500 vilket är gudomligt då den är i nyskick osv, så att jag kommer nog köpa den ändå.

Redan vid 400 säger du, är du en kräsen väldigt van användare? Vill bara få en uppfattning om hur kräsen du är med bildkvalitet så att säga. Jag som säkert inte är fullt lika erfaren som du kanske inte märker lika mycket skillnad, eller? känns faktiskt ändå naturligt att byta då 330 är lite för liten för mig som är en stor person. Jag la tyvärr för lite vikt vid det då jag köpte kameran.

jag har annars hört att tom 1000D skall prestera bra bilder på höga ISO som 1600 och då måste väl ändå 450D prestera likvärdigt/bättre? Det känns tyvärr lite som om min a330 också produverar brus, dock inte vid 400 märkbart kanske. Men det är som sagt en fråga om hur kräsen eller hur kritisk man är när man tittar på en bild också.

Tack så hemskt mycket för att du upplyste mig ändå och jag ser fram emot ett nytt svar på detta inlägg.

Brus vid ISO 400

Tja...

Jag är inte så erfaren som fotograf. Har haft 450D i nästan 2 år och är i det stora hela nöjd med den. Superenkel att använda och jag som gillar bildbehandling och fotar rätt mycket saker som står still har jag alltid kört ISO 100 och då får jag bra bilder. Trillade in mer och mer i gatufotograferingens värld och då blev det lite mer intressant med ISO, dock inte jätteviktigt då brusiga sv/v bilder kan vara effektfulla i sig. Men jag vidhåller att brusnivån för en färgbild kan vara störande vid ISO 400. Ska man inte förstora bilden är det rätt lugnt. Mitt senaste projekt är att fota skateboardåkning och då blir det än mer intressant med ISO, men nu har jag bytt upp mig till en 7D som jag tycker funkar jättebra. Vissa säger att det är jättelugnt med ISO 1600 på en 7D men jag tycker att bilden funkar, brus finns dock så jag blir förvånad om 1000D:n är riktigt bra däruppe. 7D:n har iofs ett rätt snyggt brus...

...men för 2500 pix är det ett bra köp, det går inte att snacka bort!

Mvh/Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto