** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon Macro 100 mm med IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag skrev i 7D-tråden så ser den riktigt fejkad ut. Kolla in fönstret för fokusskalan. Den är mycket planare än objektivets yttertub. Texten "MACRO 100mm" är extremt stor för att vara en sådan beteckning, samt även utdragen på höjden sett till teckensnittet. Vidare är räfflingen av fokusringen för tät för att lira med befintliga objektiv, eller över huvud taget rent estetiskt.

Bluff!

Tillägg: Fast det är ju inte alls otroligt att Canon släpper just ett 100/2,8 IS. Dock lär det inte se ut sådär (jag kanske får äta upp detta).
 
Ett nytt 100 macro är mycket välkommen. Jag har väntat på ett "modernare" macro som skulle passa till FF - 5DMKII Jag kan hålla med att det ser lite Photoshoppad.

Däremot väntar jag fortfarande på ett bättre normalzoom för FF - förhoppningsvis ny 20-85L IS 2,8 som skulle vara mycket bra optiskt.
 
Jag är å min sida helt övertygad om att bilden visar den äkta varan, det tydligaste tecknet på att bilder är fejk brukar vara att de innehåller detaljer från redan existerande utrustning. Medan verkligheten oftast har visat att nya produkter får en förändrad design jämfört med tidigare modeller, makroobjektivet på bilden liknar inget existerande objektiv vilket enligt mitt resonemang är ett tecken på att bilden är äkta.

Jämför med bilden på överkåpan till 7D, ingen fejkare skulle komma på att sätta ett av/på vred på programratten för så har ju ingen annan Canonkamera.

Pressmeddelandet om Canons nya bildstabilisering hintade även om att objektiv med denna finess skulle dyka upp inom kort, specifikt ett makroobjektiv.

Sedan kan bilden mycket väl vara utdragen av någon på reklambyrån av misstag, utan att Canon har reagerat.

Om ett par dagar får vi se vem av oss som har rätt.
 
varför 2steg vid 1:1 och 4steg vid lite längre avstånd?

förövrigt har jag väntat länge på ett macro med is, mycket trevligt..

någon sett pris?
 
Senast ändrad:
Tillägg: Fast det är ju inte alls otroligt att Canon släpper just ett 100/2,8 IS. Dock lär det inte se ut sådär (jag kanske får äta upp detta).
Ja, det verkar ju tyvärr som att du fick äta upp det. Jag tycker verkligen texten "MACRO 100mm" ser amatörmässig ut. Men men, i övrigt är detta ett objektiv jag är mycket intresserad av, trots att jag redan har ett 100/2.8. Så det ska bli spännande att se vad det kan bli för prisbild. Men att det har blivit ett L-objektiv, samt att det enligt dpreview inte ska ersätta utan snarare komplettera det gamla objektivet tyder på en relativ hög prisnivå.

[Edit]Pris enligt liverapporteringen: 12600kr[/edit]
 
varför 2steg vid 1:1 och 4steg vid lite längre avstånd?

förövrigt har jag väntat länge på ett macro med is, mycket trevligt..

någon sett pris?

Därför att förstoringsgraden påverkar hur mycket IS-paketet klarar av att stabilisera. Större förstoringsgrad=större svängningar=Mindre möjlighet att stabilisera.
 
Och djupled

Därför att förstoringsgraden påverkar hur mycket IS-paketet klarar av att stabilisera. Större förstoringsgrad=större svängningar=Mindre möjlighet att stabilisera.

Och också därför att ju högre förstoringsgrad ju mer inverkar skakningar i djupled vilket nog inte stabiliseras alls. (endast vridningar runt den optiska axeln och skakningar i höjd/sidled vad jag förstått av specarna om Hybrid IS)
 
11 975 kr på CP

Bra att Canon äntligen kommer med en ersättare till deras föråldrade och bristfälliga gamla 100 mm Macro!

Skall bli spännande att se test av denna - verkar onekligen verkligt spännande!
 
Och också därför att ju högre förstoringsgrad ju mer inverkar skakningar i djupled vilket nog inte stabiliseras alls. (endast vridningar runt den optiska axeln och skakningar i höjd/sidled vad jag förstått av specarna om Hybrid IS)

IS har aldrig kompenserat för "skakningar" i djupled. Deet handlar bara om att rörelserna är för stora för att kunna kompenseras 4 steg vid 1:1, eller ens 1:2. Linspaketet hade förmodligen behövt röra sig betydlig längre än vad det är fysiskt möjligt.
 
Precis

IS har aldrig kompenserat för "skakningar" i djupled. Deet handlar bara om att rörelserna är för stora för att kunna kompenseras 4 steg vid 1:1, eller ens 1:2. Linspaketet hade förmodligen behövt röra sig betydlig längre än vad det är fysiskt möjligt.

Ja, visst. Men vid dessa avbildningsskalor får man inte samma stabilisering delvis pga av att skakningar i djupled tillkommer och ger stort utslag. Det är ju en anledning till att man inte infört stabilisering med gamla IS som "bara" stabiliserade ca 2 steg vid små avbildningsskalor. Skakningar i djupled påverkar ju inte skärpan på längre avstånd. Sedan har du ju rätt i det du säger och det är förmodligen det som påverkar mest men skakningar i djupled sätter definitivt ner IS-förmågan på nära håll då den där är en extraskakning som tillkommer och påverkar vilken slutartid som måste användas. Det är i alla fall min teori utan att vara särskilt påläst på IS-teknik.
 
AI Servo fungerar utmärkt för gungningar i djupled vid makrofoto idag och tillsammans med 7D med nya 100 HIS-makrot så lär det ju bli bättre i alla led - vertikalt, horisontellt, vridningar och i djupled så länge man inte hamnar innanför närgränsen. :)
 
Djupledsrörelser är naturligtvis ett stort praktiskt problem för fotografen men jag kan inte tänka mig att en tillverkare skulle ta hänsyn till saken i sin marknadsföring:)

Att linspaketet som utför de IS-kompenserande rörelserna når sitt ändläge är ett problem före exponeringen, d.v.s. när systemet arbetar för att hålla sökarbilden stilla. Har man bara inte oturen att trycka av just då så ska inte de små rörelserna som krävs under själva exponeringstiden vara något hinder för fyra steg.

Jag tror istället att det handlar om begränsningar i hur väl det nya systemet lyckas mäta upp vinkelskakningarnas centra (jag misstänker att det är det förbättringarna handlar om fast de "förklarar" det på ett sällsynt obegripligt sätt så att man förleds in i tankar om extremfall med rena sid- och höjdförskjutningsskakningar parallellt med optiska axeln). Dessa centra flyttas ju omkring beroende på hur kamerans hålls (och inte minst hur man tar stöd, vilket man ju i möjligaste mån gör om man riskerar skakningsoskärpa) och detta är det stora problemet för att få till bra antiskak i makrosammanhang (på långa avstånd spelar det ju ingen som helst roll). Om Canon klarar att leva upp till två steg vid skala 1:1 så har de lyckats mycket bra enligt min mening.
 
Ska man förvänta sig snabbare och bättre AF med det här jämfört med det gamla 100 makrot?

Har alldeles nyligen konstaterat att 100 mm är en väldigt användbar brännvidd. Det gamla 100 makrot jagar en del ibland. Det nya går ju att "låsa" från 0,5 m vilket ju är nästan samma som det gamla men fungerar AF bättre blir det mer användbart till allt möjligt.
 
Hej

Såg att de hade ett ex av Canon 100mm 2.8 IS på Foto Video i Malmö, de var själv förvånade att de hade ett när jag nämde det.

Mvh

Omar
 
ANNONS