Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon MP-E65/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
BjörnA skrev:
Jo, både mellanringar, extender och försättslins fungerar med makro-objektiv. Mellanringar har större effekt ju kortare brännvidden är, och försättslinser har större effekt ju längre brännvidden blir.

Jag har testat med olika kombinationer på mitt Sigma 150 f2.8 EX med hjälp av en måttstock, och mätt minsta fokusavstånd till ett motiv i ändan på måttstocken. Jag tog en bild på en linjal, och jämförde med hur många millimetrar som fick plats på sensorn i breddled jämfört med sensorns verkliga bredd (22,5mm). Resultat (mätvärdena är ungefärliga):

Normal
Max: Oändligt Min: 19,0 cm Avbildning: 22,5 mm Skala: 1,00

12 mm mellanring:
Max: ~2,8 m Min: 18,5 cm Avbildning: 18,5 mm Skala: 1,22

20 mm mellanring:
Max: ~1,6 m Min: 18,0 cm Avbildning: 17,5 mm Skala: 1,29

36 mm mellanring:
Max: 78 cm Min: 17,5 cm Avbildning: 15,0 mm Skala: 1,50

12+20+36 mm mellanringar:
Max: 44 cm Min: 16,5 cm Avbildning: 11,5 mm Skala: 1,96

500D försättslins:
Max: 57 cm Min: 14,5 cm Avbildning: 16,0 mm Skala: 1,41

500D försättslins + 12+20+36 mellanringar:
Max: 24,5 cm Min: 13,0 cm Avbildning: 8,5 mm Skala: 2,65

"Max" och "Min" anger kortast och längsta fokusavstånd från främre linsen till motivet. "Avbildning" anger det bredaste föremål som fyller hela bilden i breddled vid närgränsen, och "Skala" anger beräknad avbildningsskala, dvs 22,5/Avbildningen.

Tack så mycket! Jättebra att veta, då skall jag definitivt inhandla en mellanringssats framöver. :)
 
stef-n skrev:
Jo, det har jag också hört. Frågan är ju vid vilken mellanringslängd detta inträffar? Jag skulle gärna kunna använda mitt 17 mm och fokusera bara några få cm framför frontlinsen vid vissa tillfällen,

Det kan eventuellt fungera om du har en tillräckligt tunn mellanring: med mitt 20mm objektiv och en 12mm mellanring blir längsta fokusavstånd runt 1cm. :)

/Anders
 
Senast ändrad:
andgi skrev:
Det kan eventuellt fungera om du har en tillräckligt tunn mellanring: med mitt 20mm objektiv och en 12mm mellanring blir längsta fokusavstånd runt 1cm. :)

/Anders

Oj, supermakroläge a la digitalkompakt, nästan. :) Endast en centimeter är ju lite i minsta laget, alltså... får kolla upp marknaden för mellanringar litegrann, tror jag.
 
stef-n skrev:
Oj, supermakroläge a la digitalkompakt, nästan. :) Endast en centimeter är ju lite i minsta laget, alltså... får kolla upp marknaden för mellanringar litegrann, tror jag.

Jag lånar tråden. :) Tänkte skaffa detta objektiv och en ringblixt, måste man ha stativ även om man köper en blixt? Och hur "små" måste insekterna vara för att man ska få plats med hela och inte bara ansiktet?

Tacksam för svar!
 
Henrik_L skrev:
Jag lånar tråden. :) Tänkte skaffa detta objektiv och en ringblixt, måste man ha stativ även om man köper en blixt? Och hur "små" måste insekterna vara för att man ska få plats med hela och inte bara ansiktet?

Tacksam för svar!
Om du kör ff så ska insekterna max vara 36X24mm. Stativ är att rekomendera det skakar rätt bra handhållet.
 
Njae jag kör en Canon 40D.Som jag har fattat dt så ska det väl inte spela någon roll om man skakar om man har blixt? Borde inte den klara det då? Det ska tilläggas att ajg aldrig använt blixt heller.
 
Henrik_L skrev:
Njae jag kör en Canon 40D.Som jag har fattat dt så ska det väl inte spela någon roll om man skakar om man har blixt? Borde inte den klara det då? Det ska tilläggas att ajg aldrig använt blixt heller.
40D sensorn är 22X16mm om jag int missminner mig och då får ju krypen logiskt vis inte vara större än 22X16mm.
 
Oj det var inte mycket. Det är ju en del roliga skalbaggar som är så små, men frågan är om det är värt nästan 15000. Det tål att tänkas på.....
 
Fantastisk!

Jag köpte gluggen + MT24-EX för ett tag sedan och kan bara hålla med Björn i hans tidigare inlägg.
Det är ett fantastiskt objektiv :)
Under tiden som jag väntade på gluggen tillverkade jag en MACROPOD för att ha som hjälp.
Se länken nedan där jag publicerade lite bilder på det hela.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=481577

Sen är det egentligen bara tid och fantasi som sätter gränserna. Jag har mycket att lära det är helt klart!

En test på en fluga av ovanlig art

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=486199

:)
 
Re: Fantastisk!

Candersson skrev:
Jag köpte gluggen + MT24-EX för ett tag sedan och kan bara hålla med Björn i hans tidigare inlägg.
Det är ett fantastiskt objektiv :)
Under tiden som jag väntade på gluggen tillverkade jag en MACROPOD för att ha som hjälp.
Se länken nedan där jag publicerade lite bilder på det hela.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=481577

Sen är det egentligen bara tid och fantasi som sätter gränserna. Jag har mycket att lära det är helt klart!

En test på en fluga av ovanlig art

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=486199

:)

Herregud! Jag hade ju mest tänkt att strosa runt och fota ltie skalbaggar. Det där är ju ett helt lab du har byggt! :)
 
Henrik_L skrev:
Njae jag kör en Canon 40D.Som jag har fattat dt så ska det väl inte spela någon roll om man skakar om man har blixt? Borde inte den klara det då? Det ska tilläggas att ajg aldrig använt blixt heller.

Hej Henrik!

Med blixt kan man kompensera för skakningar i sidled, genom att man kan köra på kortare tider än det naturliga ljuset medger. Dock bör du tänka på att blixtbilder kan ha vissa ljusmässiga nackdelar också. Många upplever att de bästa makrobilderna är taget i naturligt ljus. Med blixt blir ofta bakgrunden mörk eller helt svart om det inte finns något som reflekterar ljuset på nära avstånd. Blanka ytor på t ex insekter kan också ge vassa reflexer med utbrända partier. Blixt kan också användas i strålande solsken för att ljusa upp skuggor.

Ringblixt är bekvämt för handhållet macro och kan ju med fördel användas för vanliga macroobjektiv också.

Vad gäller MP-E65 kan du använda det handhållet med blixt på avbildningsskala 1:1, och strax ovanför. Det är dock inte det bekvämaste objektivet som finns för handhållet macro, eftersom du endast kan fokusera på upp till 12 cm avstånd från det främre linselementet, och därför måste smyga dig riktigt när dina skalbaggar. Därtill har du enbart manuellt fokus; objektivet saknar ju autofokus. En längre brännvidd ger också mera arbetsavstånd.

Vid avbildningsskala 3:1 och över, så är det flera faktorer som gör det mycket svårt att handhålla. Du har ett skärpedjup som är mindre än en mm, vilket gör det mycket svårt att hitta vad man vill fotografera. Vid 5:1 och en Canon crop-sensor på 22X15 mm ser du i sökaren endast ett område på c:a 4X3 mm samt en bråkdels mm i djupled. Därtill kommer att jämfört med skala 1:1 så har du vid 5:1 endast 4% av ljusmängden i sökaren när du skall fokusera. Det blir mycket skumt, och för en cropsensorkamera är det endast i direkt soljus som du ser något. Att sedan blixten kan lysa upp vid fototillfället hjälper inte om du inte kan hitta det du vill avbilda.

Min slutsats är därför att om man vill kunna vara rörlig och köra mycket handhållet, är det bättre med ett vanligt macroobjektiv. Handhållet ger sällan bra resultat över 1:1, och med en bra försättslins, mellanringar och en 1;4X-extender, kan man i olika kombinationer nå avbildningsskalor på 2:1 eller mera.

Accepterar man att använda stativ, spegeluppfällning och trådutlösare är MP-E65 användbart, men kräver mycket tid och tålamod. En session med MP-E65 tar sällan under 20-30 minuter för mig från det jag bestämmer mig från att försöka mig på en bild med det.

/Hälsningar

Björn
 
Henrik_L skrev:
Herregud! Jag hade ju mest tänkt att strosa runt och fota ltie skalbaggar. Det där är ju ett helt lab du har byggt! :)

:D
nja, så himla avancerat är det inte ändå. Alla prylarna finns hos ELFA/Kjell&Com/Micro/Bauhaus.
Sen är det bara att sätta ihop dom på rätt sätt ;)
Hur som helst så är det himla användbart!

Jag tycker inte heller att detta objektiv är att rekommendera för frihandsfoto. Då finns det andra macro som är mer lämpade.
...själv önskar jag mig ett EF-180/3,5... :)
 
Candersson skrev:
:D
nja, så himla avancerat är det inte ändå. Alla prylarna finns hos ELFA/Kjell&Com/Micro/Bauhaus.
Sen är det bara att sätta ihop dom på rätt sätt ;)
Hur som helst så är det himla användbart!

Jag tycker inte heller att detta objektiv är att rekommendera för frihandsfoto. Då finns det andra macro som är mer lämpade.
...själv önskar jag mig ett EF-180/3,5... :)

Ja, jag är lite kluven, dels är jag intresserad av att fota små skalbaggar för att kunna se dom rejält uppförstorade, sen är jag intresserad av fina naturfoton på lite större kryp också.
 
Varför inte ett 100 macro med 2x converter?
Närgränsen påverkas inte av converter så det blir som att ha ett 200mm macro med 2:1.
Fortfarande knepigt att handhålla men inte lika svårt som MP-E 65.
 
atotowi skrev:
Varför inte ett 100 macro med 2x converter?

Fast om man vill strosa runt och avbilda levande ting, är ofta en längre brännvidd fördelaktigt. Den här bilden är från i lördags tagen handhållen med ett 180 mm macro:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1313616.htm

Den hade nog inte blivit samma kvalitet med en 2x-extender, och med enbart 100 mm hade jag inte fått samma avbildningsskala (eftersom motivet flydde då jag försökte komma ännu närmre).

Jag använde den inbyggda blixten för att få en något kortare tid samt ljusa upp skuggorna eftersom solen sken från sidan.
 
Robin Gyllander skrev:
Det tråkiga är om man köper detta objektiv så måste man köpa en massa extra för 10000.

Det är nog lite överdrivet... Det du absolut måste ha är förstås en blixt, fast det går lika bra med en vanlig blixt med ir/radio-sändare eller "förlängningssladd" istället för en dyr macroblixt. Sen underlättar det förstås med en fokuseringssläde också.

Har själv testad denna glugg en hel del och har då använt en fokuseringssläde och en 580EX och/eller en 430EX. En ringblixt eller macroblixt blir ju lite smidigare eftersom den sitter fast på kameran, men eftersom man ändå måste montera upp stativ och pilla med fokuseringsläden var det ändå inte så mycket mer jobb att ha en lös blixt (och med en radiosändare slipper man ju dessutom trassla in sig en nån sladd...)

Här är några exempelbilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1307847.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1307801.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1272812.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1270993.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1270992.htm?set=mp

/Mattias
 
BjörnA skrev:
Fast om man vill strosa runt och avbilda levande ting, är ofta en längre brännvidd fördelaktigt. Den här bilden är från i lördags tagen handhållen med ett 180 mm macro:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1313616.htm

Den hade nog inte blivit samma kvalitet med en 2x-extender, och med enbart 100 mm hade jag inte fått samma avbildningsskala (eftersom motivet flydde då jag försökte komma ännu närmre).

Jag använde den inbyggda blixten för att få en något kortare tid samt ljusa upp skuggorna eftersom solen sken från sidan.

Grym bild! Det blir nog ett 180 macro för min del!
 
Jag köpte ett MP-E65 och en ringblixt för 12500 i jättebra skick. Det blev ett impulsköp och jag har ändå tänkt gå över till fullformat när uppföljaren til 5D kommer. Ännu en fråga, om man sätter en ringblixt frampå objektivet och kör över 2 x avbildningskalan och ska fokusera på kort avstånd, är den inte ivägen då för jag såg ungefär ingenting i sökaren. :) Det är ett svårt objektiv men mkt bra! Blixten fryser verkligen rörelser även om jag inte förstår mig på den ett dugg än.
 
Senast ändrad:
Henrik_L skrev:
Ännu en fråga, om man sätter en ringblixt frampå objektivet och kör över 2 x avbildningskalan och ska fokusera på kort avstånd, är den inte ivägen då för jag såg ungefär ingenting i sökaren. :)

Blixten kan vara i vägen om man försöker fotografera något på t ex marken, och blixtkanten mekaniskt stöter i innan man kommit nära nog för fokus.

Det är också så att vid högre avbildningsskalor är skärpeplanet endast en brådel av en millimeter, och ljusmängden liten, och då kan det var mycket svårt att hitta fokus. Många som använder MP-E65 skaffar därför också någon form av makrosläde, så att man gradvis kan öka avbildingsskalan och samtidigt hålla kvar fokusplanet genom att justera avståndet med makrosläden.
 
Senast ändrad:
ANNONS