Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon och Lexar varnar - bilder kan försvinna

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Problemet är större än så. Jag förlorar ibland bilder med Min Mark2 och olika Sandisk kort. Ett kännt fel hos många Mark2 ägare och som Canon inte fixat på ett helt år. Det händer om man tar snabba serietagningar. Och jag tittar inte på Displayen under tiden den skriver till minneskortet. Kanske kommer det fixas nu med denna Firmwaren.

Lite mer om ämnet en bit ner http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37176

MVH

Omar Brännström

Märkligt... jag har använt Lexar i ett år med min 300D utan några som helst problem! Det största problemet är väl att Lexars kortläsare bara läser Lexar...

Jag använder Lexar 80x PRO med Write Acceleration (second edition) med 350D och än så länge (knack, knack) har jag inte märkt några problem.

Både Canon och Lexar säger att problemet endast uppstår i extrema fall.

Canons officiella notice finner ni här, Lexars notice finns här.

Har läst att Lexars Image Rescue programvaran stödjer firmware uppdateringar så förhoppningsvis kan man använda det för att uppdatera kortet och på så sätt slippa skicka iväg det till supporten.

Märkligt... jag har använt Lexar i ett år med min 300D utan några som helst problem! Det största problemet är väl att Lexars kortläsare bara läser Lexar...
Det råkar inte vara så att du har en Lexar Jumpshot då. För den medföljande "kortläsare" är då ingen kortläsare utan enbart en kabel som går mellan USB-porten och kortet. På Lexar Jumpshot så sitter USB-kontrollern nämligen i flask-kortet. På korten finns en liten symbol där det står USB-Enabled på det är ett Jumpshot-kort.

Det normala är att USB-kontrollern sitter i kort-läsaren och sedan läser ur kortet med sin normala disk-kontroller(PC-Card standarden).

De vanliga Lexar-kortläsarna jag testade för Allt om Digitalfoto fungerar utmärkt med olika kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto