Annons

Canon och Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Har Canon 1D + Photoshop CS, men har glömt vad man ska tanka ner för tilläggsprogram från Adobe för att kunna se och jobba med Raw-filer, samt hur arbetsgången är man lägger upp tilläggsprogrammet...var man ska lägga det osv. Jag har letat här bland forumen för jag antar att det diskuterats här för flera månader sedan. Jag kan även passa på att fråga om någon kan rekommendera alternativ till Adobes raw-konverterare.

Ett alternativ är Pixmantec RawShooter Essentials som man kan ladda ned gratis (än så länge) på www.pixmantec.com. Suveränt verktyg för gallring och RAW-framkallning. Saknar dock möjligheter till beskärningar, omskalningar och rotationer.
Det är tydligen gjort av ett gäng avhoppare från PhaseOne (de med CaptureOne (som också är ett utmärkt program, men kostar pengar)).

/Andreas

Fotar du med en 1D så antar jag att du vill ha ett snabbt arbetsflöde och perfekt resultat.

jag skulle rekommendera Capture One PRO. Där har du allt du behöver och lite till. jag kör det själv och det finns ännu inget program som gör jobbet bättre tycker jag.

Rawshooter essentials är gratis, men det bygger också på en äldre (och sämre) kod än C1.

C1 PRO kostar c:a 4000:- och inkluderar två uppdateringar. Ladda hem testversionen på www.phaseone.com

Varning för ett visst beroende! =o)
(nej, jag säljer inte C1 - är bara lycklig användare =o))

Mvh /Peter

Rawshoter är inte någon äldre och sämre kod. Den är helt ny. Sen är det en smaksak vilken man gillar bäst. För övrigt så är det samma folk från C1 i Danmark som startat rawshooter.
DPP från Canon kom med en ny version för ett par dagar sen.
Photoshop kommer med ett helt nytt photoshop program nu i vår. Där är även en ny raw converterare i det.

Lars Johnsson skrev:
Rawshoter är inte någon äldre och sämre kod. Den är helt ny.

Okej, det är möjligt...

När jag pratade med en programutvecklare av C1, så fick jag info om detta. RS skulle tydligen bygga på den äldre C1-koden som numera är förbättrad.

Han av någon borde veta, men det kan ju vara om bakfoten.

Hur som helst tycker jag personligen att RS ger ifrån sig ett betydligt sämre resultat än C1. Men gränssnittet är underbart! En kombination ac C1-motorn och RS-gränssnittet skulle skapa den ultimata RAW-konverteraren!

/Peter

Koden är ju det mest hemliga som finns så den kan jag inte tänka mig att konkurrenterna vet så mycket om. Och vet de det så skulle det aldrig säga det för det är att avslöja att man gjort något olagligt. Den kan ju knappast bygga på deras gamla för det skulle ju vara intrång på deras patent.

Men jag har hört att det varit något bråk och därför så har nån hoppat av och startat denna nya rawshooter. Men man vet aldrig säkert.

Jag har bara prövet den lite så det är svårt att uttala sig om den. Men jag håller med dig att användar-gränsnittet äe underbart att jobba med. Antagligen det bästa i något raw-program

Magnus Petersson skrev:
Jag kan även passa på att fråga om någon kan rekommendera alternativ till Adobes raw-konverterare.

Det här är ju ytterst subjektivt, men jag tycker att Canon File Viewer Utility ger det absolut bästa resultatet med RAW filer (TIF).

Inga konstiga artefakter från skärpning eller Bayerinterpolation eller annat skräp.

Den är seeeg, ja, men vill du ha bästa kvaliteten så är det denna som gäller. Dock håller jag med om att Pixmantec RawShooter är helt OK för större flöden.

MVH
/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto